Toto se může stát s baterií v elektromobilu po ujetí 100 000 km!

Přidat na Seznam.cz

Na internetu se před několika dny objevilo video, které odhaluje krutou realitu každodenního života s elektromobilem. Prezentovaný Nissan Leaf byl vyroben ještě v roce 2011 se standardní baterií o velikosti 24 kWh, díky které mohlo nové auto přejít na plné nabití maximálně 120 kilometrů.

Majitel však své auto rozhodně nešetřil, což se projevilo i na celkovém stavu vozidla. Po celém autě najdete škrábance či promáčknutí, přičemž za osm let s autem najel více než 108 000 kilometrů.

Po takovém čase je běžné, že kapacita bateriových článků již nebude dosahovat stejnou úroveň jako v případě nového auta a ve výsledku na jedno nabití přejdete méně kilometrů. V tomto případě však došlo k výraznější degradaci a Nissan Leaf se tak v reálném životě stal téměř nepoužitelným. Diagnostické zařízení odhalilo několik zajímavých údajů o stavu bateriových článků. I když po nabití akumulátoru ukazoval palubní počítač 100% stav, ve skutečnosti baterii již není možné nabít na více než 86%. O něco horší je na tom však samotné zdraví baterie. Její kapacita totiž klesla o závratných 51%, což ukazuje na mnohem výraznější míru degradace než předpokládal výrobce. Auto tak na jedno plné nabití může teoreticky zvládnout jen něco přes 50 km.

Takové problémy již v dnešní době řeší automobilky prostřednictvím samostatné záruky na akumulátory. Ne všichni však do smlouvy zahrnují nestandardní degradaci baterie av praxi se může výrobce odvolat na špatné zacházení s vozidlem či časté využívání rychlodobíjecích stanic, které výrazně zatěžují bateriové články a ovlivňují jejich životnost. I proto je dobré si při koupi elektromobilu ověřit, jakou míru degradace nebo životnost garantuje výrobce během provozu vozidla. V případě kompletní výměny baterie za novou by totiž majitel musel zaplatit z vlastní kapsy několik tisíc eur, mnozí se proto budou v podobné situaci snažit takového auta raději zbavit.

Netřeba zapomínat na to, že vývoj baterií jde stále dopředu a moderní elektromobily s vyšší energetickou hustotou akumulátorů a lepším dojezdem by neměly degradovat tak rychle jako prvogeneračný Nissan Leaf. Je tak pravděpodobné, že současné elektrická vozidla bez větších problémů zvládnou stovky tisíc kilometrů s původními akumulátory, které si zachovají stále použitelnou kapacitu i po letech používání.