Toto jsou nejlepší motory z Německa v ojetých vozech. Máte jeden z nich ve svém autě?

Přidat na Seznam.cz

V očích českých řidičů jsou vozy německé výroby považovány za vzor všech ideálů. Ve skutečnosti nejsou všechny návrhy tak dokonalé, jak si myslíme. Nicméně pokud hledáme kultivovaný benzinový motor, můžeme snadno najít úspěšnou a pozoruhodnou jednotku. Většina z nich ovšem pochází z doby před více než deseti lety.

Opel – 1.8 EcoTec

V průběhu desetiletí se v nabídce značky Opel objevilo mnoho zdokonalených a odolných benzinových motorů s atmosférickým plněním. Jedním z nejoblíbenějších provedení je čtyřválec 1.8 z rodiny EcoTec. Zpočátku jednotka dosahovala výkonu 116 koní. V následujících letech se objevily verze s výkonem 125 a 140 koní a následné modernizace. Poslední varianta byla zařazena také do nabídky modelu Alfa Romeo 159, měla 16ventilovou hlavu, levně nahraditelný rozvodový řemen a nepřímé vstřikování paliva. Motor nemá žádné větší problémy. Majitelé však musí pamatovat na zkrácení intervalu výměny rozvodového řemene a akceptovat spotřebu oleje typickou pro tento motor, jak uvádí server Autocar.

VAG – 2.0 MPI

Ještě před několika lety byl Volkswagen považován za výrobce vynikajících benzinových motorů. Jedním z doporučovaných čtyřválcových agregátů je již několik let 2.0 MPI. Motor byl použit ve vozech Škoda Fabia I, Octavia I, Superb I, VW Passat B5 a mnoha dalších modelech. Zpočátku dosahoval výkonu 115 koní, v konečné verzi pak 130 koní. Výrobce zvolil vícebodové vstřikování paliva a osmiventilovou hlavu. Právě nízký zdvihový objem se promítá do nadprůměrné životnosti konstrukce. V případě potřeby příkladně snáší provoz na LPG. Případné typické problémy spojené s ventilem recirkulace výfukových plynů a škrticí klapkou lze odstranit bez větších nákladů.

VAG – 4.2 V8

Vidlicový osmiválec inženýrů Audi je stále velmi oblíbený. Osmiválec 4.2 V8 s přirozeným nasáváním je k dispozici od konce 80. let minulého století pod kapotou modelů V8, A8, A6 a A4. V prvních dvou desetiletích své kariéry využíval bezproblémové vícebodové vstřikování paliva, které umožňovalo instalaci plynového systému. Výrobce použil 40ventilovou hlavu a odolný rozvodový řetěz, který skutečně nevyžaduje zásah mechaniků. V závislosti na modelu a roku výroby dosahuje jednotka výkonu od 280 do 420 koní a vždy přesvědčí svou kulturou práce, flexibilitou a odolností. Samozřejmě se musíme připravit na vysoké ceny náhradních dílů a servisu. K tomu přispívá i obtížný přístup do motorového prostoru.

VAG – 1.6 MPI

V nabídce značek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi jsme dlouhá léta mohli najít motor 1.6 MPI s přirozeným sáním a pancéřováním. Zpočátku dosahoval skromného výkonu 75 a v konečné verzi 105 koní, což u kompaktních modelů sotva stačilo. Němečtí inženýři se rozhodli pro primitivní konstrukci, která se jim po letech vyplatila díky absenci bolestí a nízkým nákladům na údržbu. Kromě nepřímého vstřikování paliva byl použit levný rozvodový řemen. Mechanici upozorňují pouze na ucpaný ventil recirkulace výfukových plynů, závady na škrticí klapce a vysokou spotřebu paliva.

Opel – 1.0 12V

Dalším odolným zážehovým agregátem z nabídky značky Opel je atmosféricky plněný motor 1.0. Tento malý litrový motor se dostal mimo jiné pod kapotu modelů Corsa a Agila. Jeho kariéra na trhu začala v modelu Corsa B v 90. letech s počátečním výkonem 54 k, který byl později zvýšen na 65 k. Aby byla zachována co nejmenší velikost, bylo rozhodnuto o tříválcovém bloku a dvouventilové hlavě. Absenci čtvrtého válce prozrazuje jednotka pouze při nízkých otáčkách, a to znatelně nerovnoměrným chodem. Za to se odvděčuje nízkou spotřebou paliva.

Opel – 1.4 Turbo

Navzdory zdání i v době moderních přeplňovaných motorů jsou někteří výrobci stále schopni vyvinout trvanlivý a doporučitelný produkt. V roce 2010 uvedl Opel na trh motor 1.4 Turbo EcoTec. Čtyřválcový motor byl pod kapotou vozů Meriva, Zafira, Astra a Insignia. Na českém trhu byla nabízena také varianta s tovární plynovou instalací, což jen potvrzuje, že jednotka je dobře připravena na spolupráci s levnějším palivem. Byl použit odolný a levný rozvodový řemen, turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek a nepřímé vstřikování paliva. Výkon motoru se v závislosti na variantě pohybuje mezi 120 a 140 koňmi.

BMW – 2.5 R6

Vlajkovým produktem bavorského koncernu devadesátých let je motor 2.5 s přirozeným sáním. Řadový šestiválec dostal 24ventilovou hlavu, vícebodové vstřikování paliva a pancéřový pohon rozvodů pomocí řetězu. Tento motor se dostal například do modelů řady 3 E36, E46, X3 a Z4. V každém modelu poskytuje dobrý výkon s nízkým počtem závad. Motor 2.5 R6 dosahuje výkonu 170-192 koní. Mechanici nevěnují pozornost běžným konstrukčním vadám, pokud je prováděn pravidelný servis. U zanedbaných jednotek může být nutná výměna i vysoce odolného řetězu.

Mercedes – 5.0 V8

V letech 1989 až 1999 byl v nabídce motorů Mercedesu k dispozici osmiválcový motor 5.0 V8 s přirozeným sáním. Jednotka M119 se dostala pod kapotu tříd E a S, přičemž v popředí stojí spíše sametový výkon než sportovní charakter. Samozřejmě zde není žádné přeplňování ani přímé vstřikování.

Výrobce použil rozvodový řetěz, variabilní časování ventilů, nepřímé vstřikování paliva a 40ventilovou hlavu. V závislosti na variantě má výkon 320-347 koní. Stále můžeme využívat bezproblémový přístup k náhradním dílům nebo odbornému servisu. Bohužel pro mnohé je vysoká spotřeba problém.

Zdroj: autocar.co.uk