Toto jsou nejlepší a nejhorší diesely na trhu s ojetinami. Máte jeden z nich?

Přidat na Seznam.cz

V těchto seznamech vás obvykle strašíme, ale tentokrát vám chceme ukázat pět spolehlivých dieselů, které by vám neměly dělat potíže, jak píše server Moto. Pak přejdeme k rizikovým dieselovým motorům. Snažili jsme se vybrat jednotky z oblíbených a cenově dostupných modelů.

Nejlepší diesely

PSA -2,0 HDI

Navzdory všeobecnému přesvědčení o bezporuchovosti francouzské technologie je konstrukce PSA považována za jeden z nejlepších vznětových motorů na trhu ve své objemové třídě, který překonává německou a japonskou konkurenci. Čtyřválcový motor 2.0 HDI, představený v roce 1998, měl zpočátku výkon 90 nebo 109 koní. Od počátku své kariéry na trhu výrobce používal přímé vstřikování common-rail, což přispělo k vysoké kultuře práce jednotky a jejímu výkonu. Každá z variant používala osmiventilovou hlavu.

V roce 2003 byla představena modernizovaná verze motoru s 16ventilovou hlavou. Dalšími úpravami vznikly verze s výkony 136, 140, 150, 163 a 180 koní. Každá verze je vybavena rozvodovým řemenem – podle výrobce se vyměňuje každých 120 tisíc kilometrů. Nezdá se, že by filtr pevných částic (FAP), kterým jsou mladší vozy standardně vybaveny, způsoboval nějaké provozní problémy. Slabší verze měla turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, ostatní s variabilní.

2.0 JTD – Fiat

Dalším vznětovým motorem doporučovaným mechaniky je motor 2.0 JTDm vyvinutý inženýry Fiatu. Tato jednotka v přímém směru vychází ze stejně propracované konstrukce 1.9 JTD, která je přítomna prakticky ve všech modelech koncernu Fiat. Úpravy oproti motoru 1.9 JTD se omezily na mírné zvýšení zdvihového objemu a modernizaci vybavení motoru. Díky tomu jednotka splňuje emisní normu Euro 5. Na trhu se objevuje od roku 2008 – také v katalogu značek Opel, Saab, Lancia a Alfa Romeo.

Stejně jako u motoru 2.0 HDI použil výrobce přímé vstřikování common-rail, 16ventilovou hlavu válců, povinný filtr pevných částic, dvouhmotový setrvačník a turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Životnost turbodmychadla a dalších součástí je ovlivněna způsobem a podmínkami používání.

2.0 dCi – Renault

Po sérii kvalitativních přehmatů v čele s motorem 1.9 dCi se inženýři Renaultu rozhodli vyvinout od základu nový vznětový agregát, který by se zbavil nedostatků svého předchůdce. Motor 2.0 dCi se v nabídce značek Renault a Nissan objevil v roce 2005. Byl kombinován výhradně se šestistupňovými převodovkami, což přispělo k dosažení nízkých hodnot spotřeby paliva bez ohledu na model. Každá varianta 2.0 dCi je vybavena 16ventilovou hlavou a přímým vstřikováním common-rail. Zajímavé je, že všechny varianty jsou vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek – nejvyšší varianty mají také kapalinové chlazení. Ventilový rozvod je poháněn odolným řetězem. Jeho stav je samozřejmě třeba pravidelně kontrolovat.

V závislosti na modelu byl k dispozici motor 2.0 dCi o výkonu 130, 150, 170, 175 a 180 koní. Povinné přidání filtru pevných částic není problematické zařízení. Pravidelné cesty mimo město umožňují efektivní čištění jeho obsahu.

2.0 CRDi – Kia/Hyundai

Čtyřválcový vznětový motor 2.0 CRDi vyráběný v letech 2001 až 2010 a montovaný do mnoha modelů značek Kia a Hyundai se setkává s pozitivním hodnocením odborníků. Konstrukce vyvinutá italskou společností VM dostala 16ventilovou hlavu, přímé vstřikování common-rail a turbodmychadlo. Některé varianty byly vybaveny také filtrem pevných částic. Motor 2.0 CRDI se dodával v několika výkonových variantách – 113, 125 a 140 koní. Pouze nejslabší varianta měla turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, ostatní varianty používaly turbo s proměnnou geometrií.

Systém vstřikování vyvinula společnost Bosch. Výměna rozvodového řemene, která se provádí každých 120 tisíc kilometrů. Motor má dobrou zpětnou vazbu od mechaniků. Uživatelé si pochvalují jeho relativně nízkou spotřebu paliva.

2.0 TDI – Volkswagen

Koncern VAG byl po léta známý výrobou kultivovaných a mimořádně odolných vznětových motorů, včetně motoru 1.9 TDI. Jeho místo zaujal stále slavný motor 2.0 TDI. Koupě verze z prvních let výroby je bohužel zárukou nákladných problémů způsobených četnými konstrukčními chybami. V průběhu let výrobce systematicky zdokonaloval konstrukci motoru a dosáhl tak přijatelné úrovně odolnosti ve srovnání s konkurencí. Nejzávažnější problémy byly odstraněny do roku 2008, ale mechanici doporučují vyhnout se jednotkám vyrobeným před rokem 2012.

V novějších verzích je již motor 2.0 TDI vybaven přímým vstřikováním common-rail. K dispozici je ve verzi 140 koní s regenerovatelným vstřikováním Bosch a Siemens ve variantě 170 koní. Motor zajišťuje velmi dobrou dynamiku a citlivě manipuluje s obsahem nádrže. Mnoho exemplářů již úspěšně překonalo vzdálenost 400-450 tisíc kilometrů.

Nejhorší diesely

2.0 TDCi – Ford

Ford Mondeo III a Jaguar X-Type

Neúspěšný vznětový motor Ford se ve vozech této společnosti objevil v letech 2000-2009. Jedná se o dvoulitrovou jednotku TDCi s označením ZSD420, kterou na polském trhu najdeme především pod kapotou populárního Fordu Mondeo.

Jaké problémy způsobila dieselová jednotka Ford? Vysokotlaké čerpadlo, které se odlupovalo, vedlo k ucpání vstřikovačů. Oprava by měla být provedena komplexně, jinak regenerace vstřikovačů dlouho nevydrží.

2.0 TDI PD

Volkswagen Golf, Passat, Touran a Sharan; Audi A3, A4, A6; Škoda Octavia a Superb; Seat Altea, Toledo a Leon

Dvoulitrový motor TDI působí řidičům spoustu potíží. U motoru 2.0 TDI se po dlouhém provozu objevují praskliny v hlavě a porucha pohonu olejového čerpadla (opotřebovaný šestihranný hřídel pohánějící čerpadlo). Opravy těchto závad jsou bohužel velmi nákladné. Opravy vadných prvků byly zavedeny až u modelů z roku 2008, takže u modelů z let 2003-2007 buďte opatrní. Existuje také problém se vstřikovači Siemens. Nejsou trvanlivé a často selhávají.

Problémy skončily s uvedením verze 2.0 TDI CR, tj. se systémem Common-Rail v roce 2007. Tento motor již není na černé listině. A umožní vám užívat si vynikající motor, kterým 2.0 TDI koneckonců je.

3.0 dCi, CDTi a TiD

Renault Avantime, Renault Espace, Renault Vel Satis, Opel Vectra C, Opel Signum, Saab 9-5

Jedná se o třílitrový vznětový motor V6 vyráběný společností Isuzu. Tyto motory se používaly ve vozech Renault (3.0 dCi), Opel (3.0 CDTI) a Saab (3.0 TiD). Vadné jsou verze s výkonem 177 koní označené P9X701 u Renaultu, Y30DT u Opelu a D308L u Saabu.

Diesel Isuzu byl chválen pro svou vysokou kulturu provozu a dobrý výkon, ale kouzlo se zlomilo, když motor dosáhl 150 000 kilometrů. Ukázalo se, že motor měl velmi vážnou konstrukční vadu a opakovaně se přehříval. Doporučujeme vám, abyste se tomuto motoru za každou cenu vyhnuli, protože se můžete připravit o velmi vážné náklady.

2.0 CiTD – Mazda

Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Mazda MPV

Mazda 6 je velmi zajímavé auto, pokud hledáte slušný vůz střední třídy na trhu s náhradními díly. Je však třeba mít na paměti dva problémy vychvalovaných Japonců. Nejprve je třeba dát pozor na korozi, která je u starších Mazd oblíbená. Za druhé, doporučujeme vám, abyste se měli na pozoru před Mazdami se vznětovými motory.

Co se porouchá? Vstřikovací systém, vysokotlaké čerpadlo nebo dvouhmotový setrvačník. Dvoulitrový vznětový motor Mazda (MZR-CD – řada RF) je velmi citlivý na kvalitu oleje. Vyskytují se také poruchy regulátoru volnoběžných otáček, praskliny v mezichladiči, poškození EGR ventilu. Model 2.0 CiTD vstoupil na trh v roce 2002.

2.0d – BMW

BMW řady 1, BMW řady 3, BMW řady 5, BMW X1, BMW X3, Land Rover Freelander

Při koupi ojetého BMW jsme velmi opatrní u vozů vybavených dvoulitrovým vznětovým motorem (M47D20/M47TUD20). Jedná se o jednu z těch jednotek, které mohou doslova vyčerpat peněženku majitele. Seznam problémů je dlouhý – poškození turba, dvouhmotového setrvačníku nebo vstřikovačů.

Existují dokonce případy zlomenin klikového hřídele! Na sekundárním trhu je lepší vyhnout se starším vozům BMW s motorem 2.0 d. Pokud takové auto opravdu chcete, měli byste si ho velmi pečlivě prohlédnout, nejlépe zajet ke specialistovi. Pozor na ročníky 1998-2005.

Zdroj: moto.pl