Toto jsou nejhorší řidičské návyky. Je lepší se jim vyhnout
Čím více let praxe za volantem a čím větší počet ujetých kilometrů, tím více řidičských činností provádíme automaticky. Mnoho řidičů má však při používání auta špatné návyky a často je dělá podvědomě. Zde jsou některé z nejhorších řidičských návyků a jejich možné následky, píše server Motofakty.
Řízení je komplexní činnost, která se skládá z řady menších úkonů, které obvykle provádíme současně a reflexivně, často bez přemýšlení. Mnoho řidičů si neuvědomuje, že se někdy dopouštějí základních chyb při používání svého vozu, což vede k rychlejšímu opotřebení vozidla a někdy i k nákladným poruchám. Upozorňujeme na nejhorší řidičské návyky a jejich následky.
Jízda na rezervu
Mnozí řidiči často jezdí na rezervu, zejména na silnici, kde nechtějí „přeplácet“ palivo u dálničních čerpacích stanic, které jsou obvykle dražší. Doufají, že na čerpací stanici dojedou na výpary a pak natankují, nebo tankování odloží, protože „nemají kudy jet“ nebo spěchají a na benzince může být fronta. Tato argumentace je však zavádějící.
Vše je otázkou správného plánování. Pokud jedeme na výlet, měli bychom mít vždy plnou nádrž, nebo alespoň její ¾, a při jízdě v přírodě bychom neměli nechat auto jet na prázdno. Je pravda, že v moderních automobilech, i když počítač ukazuje 0 km dojezdu, je možné ujet i několik desítek kilometrů. To by se však nemělo praktikovat, protože vás to může časem nepříjemně překvapit. Nejde jen o to, vyvolat situaci, že se auto zastaví kvůli nedostatku paliva.
Pravidelná jízda s rezervou může mít v budoucnu vážné následky. Je třeba mít na paměti, že čím nižší je hladina paliva, tím více vzduchu se v nádrži hromadí. S ním se do nádrže dostává vlhkost, která vlivem náhlých teplotních rozdílů kondenzuje na stěnách a stéká do paliva, čímž se směs ochuzuje. V zimě může dokonce dojít k ucpání palivového potrubí a palivového filtru, což znemožní nastartování motoru. Kromě toho vlhkost přispívá ke korozi nádrže zevnitř. Koroze se navíc může objevit i na palivovém potrubí, což může způsobit, že se do paliva dostanou piliny, které mohou poškodit i vstřikovače.
Ignorování kontrolek
Čím více zkušeností za volantem a čím více ujetých kilometrů, tím více řidičských činností děláme automaticky. Mnoho řidičů má však nesprávné návyky, pokud jde o používání automobilu, a často se jich dopouští podvědomě. Představujeme nejhorší řidičské návyky a vysvětlujeme jejich možné následky. Čím déle používáte svůj vůz, tím větší je riziko jednotlivých poruch. Jednotlivé závady jsou často signalizovány odpovídajícími kontrolkami a některá hlášení lze dokonce přiřadit několika závadám.
Často se jedná o závady, které nijak neztěžují řízení, a proto je mnoho řidičů podceňuje a jezdí s těmito světly. Pokud se na přístrojové desce objeví žlutá kontrolka, má informativní a varovný charakter o závadě některého prvku ve vozidle. To zahrnuje také informace o zásobě paliva. Nejčastěji podceňovanou kontrolkou je Check Engine (samozřejmě nemluvě o palivové rezervě).
Příčinou této kontrolky mohou být jak triviální závady, jako je porucha lambda sondy, tak i závažnější závady v podobě vadného průtokoměru, vadného katalyzátoru nebo filtru pevných částic, vadných zapalovacích svíček, cívek nebo vodičů, závady ve vstřikovacím systému apod. Jak vidíte, spektrum možných závad je poměrně široké. Zatímco lambda sonda je levná a relativně neškodná závada, ostatní již mohou vést k nákladným opravám. To vše se skrývá pod jedinou kontrolkou.
Držení ruky na řadicí páce
Čím více let praxe za volantem a čím větší počet ujetých kilometrů, tím více automaticky řídíme. Mnoho řidičů má však při používání auta špatné návyky, které často dělají podvědomě. Představujeme nejhorší řidičské návyky a vysvětlujeme jejich možné následky. Oblíbeným a zároveň špatným zvykem je držet pravou ruku na řadicí páce. Mnoho řidičů to dělá nevědomky, protože si myslí, že tak rychleji zařadí požadovaný rychlostní stupeň. Je to také otázka pohodlí, kam při jízdě položit ruku.
Často se však zapomíná na to, že tento zvyk zvyšuje tlak na páku, což vede k rychlejšímu opotřebení převodovky. Může totiž dojít k posunu synchronizátorů a převodovky. Opotřebení převodovky poznáte podle charakteristického skřípavého zvuku při řazení, podobně jako když se snažíte řadit bez použití spojky. Oprava převodovky samozřejmě obvykle přijde minimálně na několik tisíc Kč, takže se nevyplatí držet ruku na páce.
Příliš pomalá jízda
Čím více let praxe za volantem a čím více ujetých kilometrů, tím více automaticky řídíme. Mnoho řidičů má však při používání auta špatné návyky, které často dělají podvědomě. Představujeme nejhorší řidičské návyky a vysvětlujeme jejich možné následky. Každá jednotka má jiný rozsah tzv. užitečných otáček, tj. těch, při kterých dosahuje maximálního točivého momentu. U turbodieselů je nižší a u benzinových motorů vyšší. Moderní konstrukce díky účinným turbodmychadlům dosahují užitečných otáček rychleji. Dieselové motory mají obvykle nejvyšší účinnost v rozmezí 1750-2500 otáček za minutu.
Benzinové motory s přirozeným nasáváním se zase otáčejí nad 3-4 tisíce a přeplňované motory mnohem níže a v mnohem širším rozsahu – 2500-5000 otáček za minutu. To v kombinaci se současnou indikací mnoha moderních automobilů, kdy je třeba přeřadit na vyšší nebo nižší rychlost, znamená, že mnoho řidičů jezdí příliš nízkou rychlostí. Teoreticky je to dobrá věc, protože se tím snižuje spotřeba paliva… Ale je to jen teoretické. Na to mnoho řidičů zapomíná i v kurzech řízení. Při jízdě do kopce byste také měli pamatovat na podřazování, jinak v určitém okamžiku začne motor škubat kvůli nedostatku výkonu.
Menší pozornost na silnici při používání asistenčních systémů
Čím více let zkušeností za volantem a čím větší počet ujetých kilometrů, tím více úkonů při řízení provádíme automaticky. Mnoho řidičů má však při používání auta špatné návyky, které často dělají podvědomě. Představujeme nejhorší řidičské návyky a vysvětlujeme jejich možné následky. Moderní automobily jsou „napěchovány“ moderními a pokročilými bezpečnostními systémy a asistenty řidiče, které pomáhají v mnoha situacích a někdy dokonce řidiče od mnoha činností odvádějí.
Například systém hlídání mrtvého úhlu upozorňuje na objekty v mrtvém úhlu, adaptivní tempomat umožňuje vozu zrychlit na nastavenou rychlost a v případě potřeby brzdit při zachování bezpečné vzdálenosti a couvací kamery, asistenti a parkovací senzory umožňují přesné parkování a manévrování v úzkých zatáčkách. Zní to krásně, ale není to tak docela pravda.
Elektronika má své „nálady“, ať už jde o zašpinění čočky couvací kamery, cákající kryt radaru adaptivního tempomatu nebo parkovací senzory považující trávu za překážku. Řidiči často příliš důvěřují moderním systémům a elektronice, což je často uspává. To vede k mnoha nevhodným činnostem během jízdy, jako je psaní textových zpráv, manipulace se složitými funkcemi multimediálního systému nebo koukání do zpětné kamery místo do bočních a zpětných zrcátek při parkování.
To někdy vede k různým podivným a nebezpečným situacím, kdy řidič musí náhle prudce reagovat na elektroniku, která nedokázala detekovat nebezpečí, apod. Je proto důležité si uvědomit, že se jedná pouze o asistenty, kteří mají pomáhat, nikoliv řidiče zachraňovat a zbavovat ho myšlení.
Řízení jednou rukou
Čím více let praxe za volantem a čím větší počet ujetých kilometrů, tím více automaticky řídíme. Mnoho řidičů má však při používání auta špatné návyky, které často dělají podvědomě. Zde jsou některé z nejhorších řidičských návyků a jejich možné následky. To je skutečný mor řidičů. Řízení jednou rukou je nejen nezákonné, ale také nebezpečné. Pokud potřebujete provést náhlý manévr, prodlužuje se tím reakční doba a samotný manévr je méně přesný.
V extrémních případech může řízení jednou rukou způsobit nehodu. Existuje také mnoho situací, kdy řidiči s jednou rukou z nepochopitelných důvodů sjeli do příkopu nebo spadli ze silnice. Důvodem je snížení pocitu z jízdy. Policie navíc toto pravidlo často nedodržuje, a jak víte, pouze oběma rukama jste schopni správně ovládat své auto. Řízení jednou rukou je dokonce propagováno v mnoha filmech a televizních seriálech, dokonce i v těch, kde vystupuje policie. Hanebný příklad proto přichází shora.
Zdroj: motofakty.pl