Toto jsou nejčastější hlouposti, které řidiči dělají

Přidat na Seznam.cz

Může se to stát každému! Stačí chvilka nepozornosti, malá, neúmyslná chyba nebo prostě nedostatek znalostí, aby došlo ke katastrofě. Zde je seznam nebezpečných hloupostí, které řidiči dělají častěji, než si myslíte.

Chyba při tankování

To je nesporně nejhloupější chyba, která se řidičům stává. Může se to stát i vám! Stačí, když například změníte auto, půjčíte si vůz nebo přejdete ze služebního auta na soukromé. Nejčastějším způsobem je, že řidiči tankují do svých dieselů místo nafty benzín. U většiny modelů je to snadné, protože užší konec pistole benzinové pumpy snadno zapadne do širšího plnicího hrdla benzinové nádrže.

Tankování nafty do benzinových aut je obtížnější, ale i to někteří umělci zvládají. Nalévání benzinu do nafty je bohužel většinou nákladnou chybou. Pokud je příměs větší než několik procent a motor nastartujete, je velká pravděpodobnost, že to vstřikovací systém nevydrží.

Nalití vody do ostřikovačů do nádržky s chladící kapalinou

Někdy si ani neuvědomíte, kolik nástrah na vás na čerpací stanici číhá! Kromě chyb při tankování se vyskytují i případy chyb při doplňování paliva – např. nalití kapaliny do ostřikovačů do expanzní nádobky chladicího systému. Samotný pokus je nebezpečný, protože odšroubování víčka při horkém motoru může způsobit popáleniny. A co když se to někomu stane? Chladicí kapaliny obsahují nepěnivé přísady z nějakého důvodu! I při nejmenším doplnění je třeba vyměnit kapalinu!

Přelití oleje

K této hlouposti dochází u mechaniků v dílnách a u řidičů na čerpacích stanicích. V servise je to hlavně problém týmové práce. Jeden mechanik si myslí, že druhý vypustil starý olej, a tak do motoru nalije nový, zatímco starý olej byl ještě v motoru. Řidiči mohou také přehnat doplňování oleje nebo špatně odhadnout hladinu oleje na měrce. V lepším případě pak motor začne vypouštět olej skrz větrací otvory nebo těsnění. Olej se pak nekontrolovaně dostává do spalovacích komor, kde působí jako další dávka paliva a motor točí neuvěřitelně vysoké otáčky, kvílí, kouří a nakonec se buď zadře, když se olej spálí, nebo „kliky“ vyletí do strany.

Chyba při řazení

Ne v každém autě je to možné, a pokud ano, obvykle to vyžaduje pevnou ruku, ale jsou řidiči, kteří například při dálničních rychlostech občas dají dvojku místo čtyřky. Co se stane potom? Především můžete ztratit kontrolu nad vozem, protože hnaná kola prudce zpomalují – někdy až do kouře. Někdy se porouchá spojka nebo převodovka.

Vyjmutí klíčků ze zapalování během jízdy

Je to hloupost, která navíc ohrožuje pouze uživatele starších vozů. Nová auta jsou proti tomu chráněna a to z dobrého důvodu, protože se zřejmě vyskytlo mnoho případů, kdy se lidé rozhodli náhle vypnout motor během jízdy. Proč je to tak nebezpečné? To, že se motor po vytažení klíčků ze zapalování zastaví, je maličkost, i když musíte počítat s tím, že se zastaví i napájení brzd a řízení. Ještě horší je, že po vyjmutí klíčku se může zablokovat volant a řidič může ztratit kontrolu nad vozem. Vložení klíče zpět na místo a posunutí volantu tak, aby se zámek uvolnil, trvá déle, než si myslíte!

Chyba při zapojení startovacích kabelů

Skutečná zimní klasika. Zdá se to být jednoduché: plus k plusu, mínus k mínusu. Ukazuje se však, že to není tak jednoduché. Typickou chybou je připojení plus k minus v závislosti na modelu vozu a množství štěstí může dojít k poškození od spálených pojistek a chyb v paměti regulátoru až po zničení regulátorů v hodnotě tisíců.

Odpojení akumulátoru při běžícím motoru

Je to hloupost, kterou dělají i mechanici. No, koneckonců, jak snadněji zkontrolovat, zda alternátor funguje, než odpojením baterie při běžícím motoru? U starších vozů takové experimenty někdy dopadly dobře. U novějších vozů takový pokus často vede ke spálení elektroniky (při odpojení dochází k náhlému skoku napětí) nebo k poškození alternátoru.

Nepřipoutat se

Již řadu let musí být automobily vybaveny výstražným systémem bezpečnostních pásů. Stále však existuje řada řidičů, kteří se odmítají připoutat a věří nesmyslným teoriím, že oběť nehody má větší šanci na přežití, pokud ji někdo vyhodí z auta, než když zůstane ve vraku. Takové případy „zázračné záchrany“ se skutečně stávají, ale týkají se jednoho procenta všech nehod a téměř vždy je lepší být bezpečně připoután než jet bez bezpečnostního pásu.

A řidiči se také schylují k zapínání bezpečnostních pásů za zády Proč je to tak nebezpečné? Kromě toho, že jízda bez bezpečnostního pásu je extrémně nebezpečná, mít za sebou zapnutý bezpečnostní pás, který je v nových vozech spojen s pyrotechnickým napínákem, bude v případě nehody fungovat tak, že pás, který se během milisekund napne a vystřelí vás směrem k airbagu, který vás zase při rozpínání vystřelí opačným směrem. Pásy a airbagy místo ochrany mohou způsobit další škody.