Toto jsou nejčastější chyby při opravě vozidla svépomocí
Aby řidiči snížili náklady na opravu vozu, snaží se závady odstranit sami. Majitelé vozů se nejčastěji snaží opravit drobné poruchy a poškození. Stává se však, že amatéři chtějí opravit složitější věci, jak píše server Autowise.
Jak uvádějí mechanici, majitelé vozů se nejčastěji rozhodnou vyměnit žárovky nebo pneumatiky sami. I tyto zdánlivě jednoduché činnosti prováděné bez náležitých znalostí mohou mít vážné následky.
„Nesprávně namontovaná žárovka může roztavit objímku světlometu a způsobit jeho nefunkčnost. Dalším rizikem je možnost oslnění ostatních účastníků silničního provozu a v krajním případě také zkrat a požár auta. Především si dávejte pozor na vlastní výměnu xenonových žárovek, protože světelný zdroj je tvořen vláknem, které je citlivé na otřesy a vysoké napěťové špičky. Stává se také, že se zákazníci snaží vyměnit pneumatiky sami. Kvůli nedostatku profesionálního vybavení je nemohou utáhnout dostatečnou silou. Uvolněné kolo může způsobit vážnou nehodu,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Oprava bezpečnostních dílů
Někteří řidiči se pokoušejí sami opravit závady, které by měli diagnostikovat pouze odborníci. Mezi tyto oblasti patří především brzdový systém. Majitelé automobilů nejčastěji nemají dostatečné odborné znalosti, aby pochopili, jak jejich vozidla fungují a jak jsou konstruována.
Například nesprávně namontované brzdové destičky nebo kotouče mohou na silnici způsobit mnoho nebezpečných situací, které znemožňují včasné zastavení vozidla. Neodborná montáž těchto částí brzdového systému navíc způsobuje jejich rychlejší opotřebení. To je spojeno s častějšími návštěvami mechaniků a dalšími náklady.
Opravy elektromobilů
Elektromobily se od vozidel se spalovacím motorem liší konstrukcí a mechanikou. Elektromotor pracuje ve dvou režimech: v prvním režimu se elektrická energie přeměňuje na mechanickou, zatímco ve druhém režimu se při zpomalování mechanická energie aktivuje a přeměňuje na elektrickou. Vysokonapěťové systémy používané v tomto typu vozu pracují v rozsahu 400 až 800 V, takže jejich oprava svépomocí je nejen složitější, ale především velmi nebezpečná.
„Elektromobily by měli opravovat pouze kvalifikovaní odborníci s oprávněním. Kontakt člověka s tak vysokým napětím může vést k trvalému poškození zdraví nebo dokonce k úmrtí,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Neodborné znalosti
Jak naznačuje mechanika, znalosti získané vlastními silami se nemohou rovnat odborným znalostem. Systematické návštěvy servisu vám umožní snížit riziko vzniku dalších nákladů na opravy a škod, které mohou vzniknout v důsledku špatně provedené opravy.
Vzhledem k široké dostupnosti diagnostických aplikací, které lze snadno nainstalovat do telefonu, přijíždějí zákazníci do servisu často pozdě. Takové programy jsou bohužel založeny na nelegálním softwaru, protože profesionální zařízení pro technickou kontrolu vozidla stojí několik až desítky tisíc zlotých. Snadno dostupné aplikace navíc často uvádějí nesprávné hodnoty, což vede k tomu, že mnoho oprav se provádí zbytečně nebo nevhodným či nepřesným způsobem. „Nedávno jsem se setkal s případem nezávislé renovace klíčového bydlení. Řidič si objednal nový kryt na internetu a při výměně použil pokyny obsažené v mobilní aplikaci ve svém telefonu. V důsledku toho zákazník poškodil imobilizér, což ho stálo dalších několik set zlotých,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Mechanik také zdůrazňuje, že poznatky získané na internetových fórech mohou vést k poškození dalších součástí. V důsledku toho se mohou náklady na opravy výrazně zvýšit.
„Nedávno naši dílnu navštívil zákazník, který si na základě návodu na internetu sám opravoval systém sání vzduchu. Při čištění škrticí klapky zákazník poškodil motor. Jeden ze šroubů upadl a zablokoval ovládací ventil. To vedlo k poškození motoru a zákazník musel za opravu zaplatit několik tisíc korun. Kdyby se ihned vydal do servisu, výměna prvků sacího systému by nestála více než 1000 Kč,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Zdroj: autowise.com