Toto je vůz budoucnosti. Seznamte se s Renaultem Scenic Vision

Přidat na Seznam.cz

Renault Scenic Vision je koncepční vůz, který se na trhu objeví již v roce 2024. Několik dní před jeho oficiálním uvedením na trh Renault ukázal, jaká řešení nabídne, a která z nich se objeví v sériové výrobě, jak píše server Motor1.

V roce 1991 představil Renault koncepční model Scenic s označením Z-01. Vůz budoucnosti svými nápady rozhodně předběhl svou dobu. V neposlední řadě koberec na podlaze. Renault chtěl před 31 lety nahradit zrcátka kamerami. Uvnitř jsme měli otočná sedadla, přece jen je to rodinné auto. Rodič se tak může během jízdy otočit směrem k dítěti. V podlaze mezi sedadly bylo možné umístit posuvný stůl.

Celkově byl interiér velmi prostorný a silně připomínal některé dnešní elektromobily. Uvnitř zcela prázdný, bez zbytečných prvků, ale s obrazovkami. Ty měly zobrazovat filmy a navigaci (v roce 1991!).

Vize ekologického vozu pro rok 2024

Proč jsme začali s modelem Scenic z roku 1991? Protože při tvorbě modelu Renault Scenic Vision se jím designéři velmi inspirovali. To je dobře vidět na některých prvcích designu a vybavení. Ale postupně.

Renault Scenic Vision je vyroben ze 70 % z recyklovaných materiálů a 95 % jeho součástí je recyklovatelných. Ačkoli prohlášení při uvedení na trh, že čalounění bude v případě potřeby strženo a recyklováno, znělo trochu, jako by vůz nevydržel déle než pět let. Interiér nového modelu Scenic je vyroben ze 100 % z recyklovaných materiálů. Všechny měkké části jsou vyrobeny ze stejného materiálu, aby se daly snadno recyklovat. Materiál použitý na výrobu podlahy jsou recyklované lahve od mléka a plastové trubky.

Pohonný systém je také ekologický. Jedná se o hybridní jednotku, ale je to velmi neobvyklý hybrid, protože je to elektro-vodíkový agregát. Hlavním motorem je však elektrický pohon a vodík slouží k prodloužení dojezdu. Ani zde není nouze o ekologická řešení. Vodík se ukládá do článků vyrobených ze 100% recyklované platiny. Elektrické baterie jsou zase připraveny k recyklaci.

Prioritou je pohodlí a bezpečnost

Právě na tento prvek, spolu s celkovou ekologií, klade Renault Scenic Vision největší důraz. Když se k němu řidič přiblíží, systém rozpoznávání obličeje ho automaticky rozpozná, odemkne dveře a nastaví všechny prvky interiéru. Dveře se otevírají v obou směrech a odhalují absenci středového sloupku. To usnadňuje vstup všem cestujícím. Vůz nemá zvenku žádné kliky a dveře se otevírají také stisknutím loga Renault. Samozřejmě jsou zde skryté mechanické mechanismy pro nouzové otevření dveří.

Sedadlo řidiče a obrazovky se také automaticky nastavují. Jejich úhel sklonu závisí na výšce řidiče. Malé obrazovky jsou obrazovky widgetů. Ty slouží k ovládání všech funkcí vozu. Je to proto, že hlavní obrazovka je umístěna na čelním skle a nelze na ni snadno dosáhnout. Na malých displejích lze aktivovat libovolné funkce a zkratky. Celkem jich je deset. Čtyři na palubní desce, po jednom v každých dveřích a dva mezi středovými sedadly.

Hlavní displej má také bezpečnostní funkci. Může být průhledný, aby se zvětšilo zorné pole řidiče. Díky tomu by měli být chodci lépe vidět. Lepší viditelnost zajišťují také kamery na místě zrcátek, které nabízejí výrazně větší zorné pole a mají eliminovat mrtvé úhly.

Head-up displej má také bezpečnostní funkci. Může být průhledný, aby se zvětšilo zorné pole řidiče. Díky tomu by měli být chodci lépe vidět. Lepší viditelnost zajišťují také kamery na místě zrcátek, které nabízejí mnohem větší zorné pole a mají eliminovat mrtvé úhly.

Po vizuální stránce by se Scénická vize neměla příliš změnit. Podobné, mírně hranaté a agresivní tvary jsme již viděli u jiných nových vozů Renault, takže by měly zůstat nezměněny. Nebudeme si nic nalhávat, Scenic z toho bude mít velký užitek. Snad s výjimkou kol, a zde si můžeme být spíše jisti, že se jejich vzhled změní. Ne nutně velikost. 21palcové ráfky zde budou vypadat dobře.

Co se týče interiéru, jistě se budou hodit tlumenější barevné varianty. Použité materiály, přestože jsou recyklované, působí dobrým dojmem a nevypadají, že by nevydržely zkoušku časem. Dokonce i interiér BMW iX je vyroben z recyklovaných materiálů a je vyloženě luxusní. Celkově mohl být tento design interiéru, jen o něco monotónnější v barvách, zachován. I když jsme na oficiálním představení slyšeli, že přesně takto vypadající interiéry se v sériové výrobě objeví možná až v roce 2028.

Zdroj: motor1.com