Toto je největší zbytečnost, za kterou lidé ze strachu platí. Stojí i 5 milionů korun

Přidat na Seznam.cz

Kupujte vyšší kvalitu, nabádá nás marketing a zdravý rozum také. V záplavě nekvalitního a uniformního zboží na to zákazník prostě slyší. Co nás táhne k fascinaci drahými značkami je naprosto jednoduché. Těžší už je zjistit, jestli skutečně máme v ruce kvalitu.

Že nás lákají luxusní značka a pocit, že si můžeme dovolit naprosté hýčkání, to je zcela přirozené: Patří to k základním lidským vlastnostem. Pocit výjimečnosti, pocit, že patříme k té lepší sociální skupině je vždycky lepší. Reálné nebo fiktivně dosažená iluze vyššího sociálního postavení v našem mozku vyvolává pocit, že nejsme tolik existenčně ohroženi. Nikdo nechce být dobrovolně chudý a sociálně vyloučený.

Jeden z nejvýraznějších stresorů je pocit, že nikam nepatříme, nebo že jsme ohroženi vyloučením ze sociální skupiny, bubliny, kterou právě obýváme. To, že toužíme po kvalitě, je tedy normální. Luxus je také zárukou, že přitáhneme partnery na úrovni, že náš život bude lepší.

Faktor exkluzivity

Špičková auta, luxusní nemovitosti, skvělé dovolené, kvalitní značkové oblečení, šperky, rolexky. Kdo na ně má, nemá problém. A kdo nemá, je ochoten se klidně i zadlužit. Můžeme nad tím kroutit hlavou, ale na vině může být tzv. „strach ze zmeškání“.

Tito lidé zoufale touží po vyšším sebevědomí, koupě takových produktů je spojena se silnými pozitivními emocemi, pocitem štěstí, byť krátkodobým. Je to doslova droga. A také s pocitem strachu… že když to mít nebudeme, něco zmeškáme, vyloučí nás vytoužená komunita, budeme pro smích. Znovu jsme u nízkého sebevědomí. Začarovaný kruh se uzavírá.

Pokud se nějakou dobu pohybujete ve „vyšší“ společnosti, všimnete si toho, že mnoho žen hrdě nosí Hermès Birkin kabelku. A chcete ji také. Její cena se však může vyšplhat až na 5 000 000 Kč. A to, že si ji nemůžete dovolit, už může celkem dost zamávat se sebevědomím, pokud se řadíte mezi lidi, které ovlivňuje strach ze zmeškání.

Luxusní dovolená nás láká.
Luxusní dovolená nás láká Zdroj Shutterstock

Chceme vynikat už od dětství

„Vědci z Yaleovy univerzity zjistili, že toto hledání autenticity se vyvíjí v raném dětství. Studie, která se snažila děti přesvědčit, že klonovací stroj vyrobil jejich oblíbenou hračku, zjistila, že většina dětí odmítla přijmout duplikát jako totožný.“

uvádí se ve výzkumu

A tak mnozí hledají jedinečnost ve svém životním stylu, oblečení, alternativním oblečení, hand made kouscích. Je to i důvod, proč mohou být úspěšné menší lokální značky, nabízejí totiž také exkluzivitu.

Je to i důvod, proč kupujeme falešnou kvalitu

Padělané luxusní zboží tvoří nemalou část trhu právě proto, že po něm je poptávka. Za nízkou cenu děláte dojem, že na to máte.  Byť je tento trh stále potírán, bujně kvete.

Jak poznáte falešné zboží?

  • Podezřele nízká cena: Kabelka za 300 Kč, když originál stojí 6 000 Kč?
  • Prý značka, ale řemeslné zpracování vykazuje nedostatky?
  • Je logo podivné, nepřesné nebo má dokonce alternativní hláskování, tedy jen se značce podobá?
  • Je štítek nečitelný nebo poškozený?
  • Je zboží poškozené? Výrobce má být hrdý na bezchybnou práci!

Tři základní pravidla vás ochrání od nákupu falešného zboží: podezřelá cena, nízká kvalita zpracování a nekvalitně provedené logo.

Někdo padělky vyhledává záměrně

Přesto to mnohým zákazníkům je jedno a padělky vyloženě vyhledávají. Jsou za tím opět příjemné emoce z toho, že vypadají luxusně, že uspokojí touhu nakoupit bez ohledu na finanční situaci, že uspokojí touhu po úspěchu. Často jsou ale padělky spojeny s riziky:

  • Jsou vyrobeny z levnějších surovin, často se škodlivinami (PVC, kovy)
  • Jsou na nich nebezpečné nátěry, lepidla

Je to proto, že toto zboží vzniká bez dohledu regulačních úřadů, v extrémně nevhodných a levných podmínkách. Poškozují však ale i značku, kterou padělají. Vedou ke ztrátě důvěry mezi zákazníky.

Kaviár je často terčem falšování.
Kaviár je často terčem falšování Zdroj Shutterstock

Jenže luxus má jen někdy něco společného s kvalitou

Tlak moderní doby vytváří rychlou módu a rychle snižuje kvalitu oblečení například u oblečení, které často nevydrží víc než jednu sezonu. Zdánlivě luxusní zboží se rozbíjí dříve než skončí záruční lhůta. Možná pozorujete, že některé luxusní značky jsou luxusní jen zdánlivě; zboží zdaleka není tak kvalitní, značka je spojována s různými aférami. Často se falšuje kvalita u luxusních a dovozových potravin.

Jak si ověřit kvalitu?

Kvalitu už ověřit umíte. Štítky v pořádku, bezchybné zpracování, kvalita na omak, odpovídající cena. Dbejte na to, abyste zboží kupovali ve skutečně značkovém obchodě. Vyžadujte certifikát kvality, je-li k danému zboží k dispozici. Dívejte se na recenze obchodů a sledujte reakce zákazníků na to, co si chcete koupit.

Skutečně luxusní zboží je investicí, chovejte se při jeho nákupu tak, jako kdybyste kupovali zlato.

TIP: Dokonce existují různé autentifikátory, kde si můžete své zboží ověřit.

Zdroj: investopedia.com, minddevlab.yale.edu, corsearch.com