Toto je nejspolehlivější škodovka historie. Z dnešních modelů se jí nevyrovná žádná
Škoda Yeti. Nenápadný hranatý crossover, který si potichu vybudoval reputaci držáka, jenž zvládne město, chalupu i hory bez zbytečných manýrů. V době, kdy se auta plní složitou elektronikou a nafukují do všech směrů, působí Yeti jako poslední poctivý kus techniky: jednoduchý, praktický a neuvěřitelně spolehlivý.
Jak se stalo, že právě tahle krabice s okny zvítězila v tolika žebříčcích a pro mnohé zůstává etalonem spolehlivosti mezi škodovkami? A proč dnešní modely nedokážou tuhle pověst zopakovat?
Proč zrovna Yeti: fakta místo nostalgie
Yeti se vyráběl mezi lety 2009–2017 a už během prvních sezón začal sbírat ocenění spokojenosti a spolehlivosti. V britském průzkumu Auto Express Driver Power vyhrál celkově v letech 2012 a 2013, přičemž majitelé mu dávali špičkové známky právě za bezporuchovost a kvalitu zpracování. I po letech si model drží pověst jednoho z nejspolehlivějších ojetých rodinných aut, což potvrzují pravidelně aktualizované testy a přehledy zaměřené na starší vozy.
Tvrdá data: záchranné statistiky a technické kontroly
Dobrá pověst není jen o dojmech. Německé statistiky zásahů ADAC (reálné výjezdy k autům odstaveným u silnice) řadí Yeti mezi kusy s nízkou poruchovostí i v pozdějších ročnících výroby. Z čísel vyplývá, že se s přibývajícím věkem rozhodně neřadí k problémovým modelům, jak to u mnoha SUV bývá. Podobně vyznívají i tradiční žebříčky TÜV, kde se Yeti spolu s Roomsterem dostal mezi nejlépe hodnocené vozy Škody ve věku dvou až tří let.
Co dělá Yetiho tak odolným
Recept je překvapivě „nudný“. Konstrukce je jednoduchá a robustní, bez přestřelených experimentů. Benzinové i naftové motory ve správných specifikacích nemají ve srovnání s dnešními přeplněnými a hybridními soustavami tolik potenciálních slabých míst. Pohon 4×4 od Haldexu v generacích používaných v Yetim je rozšířený a dobře servisovatelný, přičemž vůz netrápí přehnaná hmotnost ani extrémní rozměry, které by ničily podvozkové díly. Kombinace rozumné techniky, slušné světlé výšky a variabilního interiéru (vyjímatelná zadní sedadla) z něj dělá auto, které bez reptání zvládá roli pracanta i rodinného univerzálu – a právě to se dlouhodobě promítá do statistik bezporuchovosti a spokojenosti.
Nejen domněnka fanoušků: potvrdili to i majitelé a testy ojetin
O spolehlivosti Yetiho nesvědčí jen ankety mezi nadšenci. Průběžné přehledy spolehlivosti ojetin upozorňují, že benzínové verze vykazují minimum vážných závad a i diesely si vedou nadprůměrně, pokud dostávaly pravidelnou péči. Majitelé v recenzích zdůrazňují, že auto „prostě jezdí“ a náklady na neplánované opravy nebývají dramatické. To je u víc než deset let starých kusů mimořádně silný signál.
Proč se dnešní škodovky Yetiho spolehlivosti nevyrovnají
Nejde o to, že by současná Škoda dělala špatná auta. Spíš se změnila pravidla hry. Moderní modely jsou nabité asistenčními systémy, displeji, konektivitou a složitými pohonnými jednotkami včetně mild-hybridů či plug-in hybridů. Každá další vrstva elektroniky zvyšuje komplexitu – a ta obvykle snižuje statistickou spolehlivost. Potvrzují to i nedávné rozsáhlé průzkumy spolehlivosti napříč značkami, kde Škoda jako celek drží solidní střed, ale jednotlivé novější modely už v žebříčcích nedominuje tak, jako Yeti ve své době. Jistě, přinášejí vyšší komfort, bezpečnost i efektivitu, ale nezničitelný dojem Yetiho se replikuje hůř.

Kterou verzi Yetiho dává smysl volit
Z hlediska dlouhodobé spolehlivosti se často doporučují benzinové varianty bez extrémního ladění, případně jednodušší dieselové verze udržované v pravidelných servisních intervalech. U čtyřkolek je důležité měnit olej v mezinápravové spojce a nepodceňovat drobnosti typu odvodnění či kontrolu silentbloků – právě precizní, ale jednoduchá údržba je důvod, proč Yeti vydrží tak dlouho v perfektní kondici.
Verdikt: legenda spolehlivosti
Yeti je pro značku zvláštní kapitola: vůz, který přesně trefil kombinaci jednoduchosti, robustnosti a každodenní použitelnosti. V éře dotykových panelů a propojených jednotek se z něj stala skoro až analogová úleva. A právě proto si drží status nejspolehlivější škodovky historie – titulu, který mu současné modely berou jen stěží. Není to kritika současnosti, spíš kompliment autu, které vzniklo ve správný čas a správným způsobem.
Zdroje: autoexpress.co.uk, idnes.cz