Toto je chytré řešení, jak zajistit bezpečnou jízdu seniorů i v pozdějším věku

Přidat na Seznam.cz

V současné době má v USA řidičské oprávnění až 45 milionů řidičů ve věku 65 let a více, což je o 60 % více než v roce 2000. Přestože se jejich schopnosti s věkem zhoršují, starší řidiči se nechtějí vzdát klíčků od svého vozu, který pro ně často znamená nezávislost. n Poradní skupina EPAM Continuum pracuje na řešení nazvaném Silverkey, které seniorům pomáhá naučit se a zlepšit své řidičské nedostatky, aby se mohli stát lepšími řidiči. Pomůže jim také zjistit, kdy už není bezpečné řídit.

A když už nemohou bezpečně řídit, umožní jim to spojit se s místními seniory, kteří ještě řídí. Protože Silverkey potřebuje přístup k pokročilým asistenčním systémům řidiče a jeho komponenty musí být integrovány do vozidla již během vývoje, musí tvůrci řešení najít výrobce automobilů, se kterým bude spolupracovat. Jak by Silverkey fungoval? Koncept spočívá v tom, že se řidič naučí řadu upozornění specifických pro Silverkey, zatímco vozidlo se o řidiči učí a sbírá data během prvních několika dnů na cestách, jak píše server Car and Driver.

Max Bischoff, hlavní konstruktér projektu, uvedl, že údaje zahrnují rychlost, frekvenci jízdy, sledování očí a srdeční frekvence. Po několika dnech společnost Silverkey vytvoří skóre bezpečnosti, které stanoví jako výchozí hodnotu pro výkonnost řidiče, a poté jej použije k měření zlepšení nebo zhoršení. Na základě poznatků z programu poskytuje systém trénink pro řešení situací, jako je tzv. zipování při zařazování do jízdních pruhů, paralelní parkování, udržování rychlosti na dálnici nebo předjíždění jiných vozidel.

Za předpokladu, že se řidič rozhodne pro koučování, by mu technologie mohla při plánování nadcházející jízdy poskytnout podrobný rozpis, jak bude tato jízda vypadat, aby řidič věděl, kdy bude aktivován koučovací modul. Viděl by také záludná místa na silnici, která by mu mohla způsobit potíže, a získal by vizuální náhled. Tento „digitální návod“ může seniorům pomoci dokončit jízdu bez obtíží. Někteří starší řidiči se přiznali, že se raději vyhýbají cílům, kde vědí, že musí provádět manévry, které jim nejsou příjemné, jako je například paralelní parkování. Po zjištění konkrétních potřeb a preferencí trasy řidiče může společnost Silverkey doporučit přizpůsobené časové intervaly pro jízdu.

Modul určený k asistenci při zařazování do jízdních pruhů zase může využívat řadu ukazatelů, mezi něž patří indikace ideální rychlosti pro zařazení do provozu a promítání šipek na čelní sklo a vozovku v místě, kde má dojít k zařazení. EPAM Continuum dokonce počítá s tím, že systém bude schopen na požádání na krátkou dobu převzít povinnosti řidiče a poskytnout mu 10 sekund na vydechnutí. Po skončení jízdy nabídne modul pro autokary úplný přehled cesty a reakce řidiče na asistenci Silverkey, včetně biometrických údajů, jako je sledování očí a srdečního tepu. Studie provedená farmaceutickou společností Pfizer v roce 2013 zjistila, že je těžší požádat rodiče, aby přestali řídit, než s nimi probrat závěť a pohřeb.

Z hodnocení bezpečnosti silničního provozu přitom vyplývá, že počet dopravních nehod se zvyšuje u řidičů po šedesátce a u řidičů starších 75 let je riziko zranění a úmrtí výrazně vyšší. Po zobrazení údajů Silverkey, jako je například skóre bezpečnosti, příbuzní vědí, jak si řidič vede. Vzhledem k tomu, že s věkem se skóre bezpečnosti nevyhnutelně snižuje, poskytne Silverkey objektivní číslo, které udává výchozí bod, kdy by rodina měla se seniorem promluvit o tom, zda by měl začít omezovat určité druhy řízení nebo dokonce předat klíčky.

Zdroj: caranddriver.com