Toto by měl vědět každý řidič. Osvěžte si znalosti řízení auta v zatáčkách

Přidat na Seznam.cz

Pro mnoho řidičů je technika zatáčení velkou výzvou. Odborník nám poradí, jak bezpečně a efektivně optimalizovat stopu vozu, napsal web Seat Media Center.

Jízda po zatáčkovitých silnicích je zábavná i náročná. Řidiči si zde mohou vyzkoušet své řidičské schopnosti. Bohužel setrvačnost způsobená přenášením hmotnosti během jízdy často činí řidičům v zatáčkách potíže.

„Vůz, který nabízí nejlepší přilnavost, stabilitu a maximální výkon, nám pomůže jezdit na těchto typech silnic ještě jistěji,“ uvádí Ángel Suárez, manažer fyziky vozidel ve společnosti SEAT S.A. „Vyplatí se také trénovat průjezdy zatáčkami v bezpečných podmínkách, abyste získali zkušenosti, které se vám budou hodit v situacích na silnici, které vyžadují rychlý a přesný úsudek.“

Zde je několik jednoduchých pravidel, která vám pomohou efektivně zatáčet.

Znát trasu, než se vydáte na cestu

Dobrý řidič předvídá, co se na silnici stane a znalost trasy, kterou má jet, mu umožňuje jednat s dostatečným předstihem. Proto je pro efektivní jízdu nezbytné prostudovat si mapu trasy, například horskou.

Zajištění stability vozidla

Pokud potřebujete brzdit nebo řadit, udělejte to před vjezdem do zatáčky. Náhlé brzdění v ostré zatáčce může způsobit ztrátu trakce, i když je vůz vybaven systémem ABS. Největší stability dosáhnete, když jsou kola vozu stále rovně a těžiště je níže

Přizpůsobte svůj styl jízdy podmínkám na silnici

Rychlost a brzdění je třeba přizpůsobit podmínkám na silnici v daném okamžiku. Za slunečného dne nebo při jízdě v noci nemůžete zatáčku projet stejně. Nelze ji provádět za deštivého nebo mlhavého počasí nebo na zledovatělém povrchu.

Držte se svého jízdního pruhu

Při průjezdu zatáčkou jeďte co nejplynulejší a držte se přitom ve svém jízdním pruhu. V první fázi manévru je správné držet se co nejblíže vnějšímu okraji zatáčky, abyste dosáhli co nejširšího zorného úhlu. Jakmile vozidlo vjede do zatáčky, upravte trajektorii tak, abyste byli na vnitřním okraji a projeli středem zatáčky, přičemž se držte ve svém jízdním pruhu. Vedlejší silnice jsou obvykle úzké. Varování před vybočením z jízdního pruhu je na těchto silnicích velmi užitečné.

Mějte ruce na volantu

Ruce by měly být vždy správně umístěny na volantu, optimálně vlevo v 10:00 a vpravo ve 14:00. To je důležité zejména při odbočování, protože jinak může být obtížné zlepšit trajektorii jízdy. „Základem je otáčet volantem postupně, bez prudkých pohybů, a přitom udržovat konstantní rychlost,“ uvádí Suárez.

Zrychlení ze zatáček

Na konci zatáčky, když jsou kola v přímém směru, pomáhá akcelerace řidiči vyjet ze zatáčky s maximální stabilitou a připravit se na další manévr. Stejně jako ve všech ostatních fázích zatáčení je i zde základem plynulá jízda. Teď už zbývá jen užít si jízdu a výhledy.

Dodržujte dopravní značky

Ty ukazují nejen směr příští zatáčky, ale také její omezení, aby řidič mohl přizpůsobit rychlost jízdy aktuálním podmínkám na silnici.

Zdroj: seat-mediacenter.com