TOP 5: Výjimečná auta, na která se svět těšil, ale na poslední chvíli dostaly stopku

Přidat na Seznam.cz

Jejich vytvoření muselo stát spoustu peněz, nemluvě o zbytečné práci a úsilí stovek a možná tisíců lidí, kteří se na jejich vývoji podíleli. Nikdy se však nedostaly do výroby. Proč? Důvody jsou různé. Některým výrobcům jednoduše došly peníze, změnila se situace na trhu nebo se nálada ve společnosti mohla změnit natolik, že by nový model byl považován za nepodstatný nebo dokonce nežádoucí.

V tomto článku vám představíme několik výjimečných vozů, na které se těšil celý automobilový svět, ale které se nikdy nedostaly do sériové výroby.

BMW M8 (1991)

M8 dnes zná téměř každý. Sportovní derivát vychází z typu G15 s označením V8. EMko přišlo na trh teprve v roce 2019 a jedná se o jeho první generaci, jak píše server Motor Authority. Málokdo ví, že první model M8 vznikl už před více než 30 lety, ale nikdy se nedostal do sériové výroby.

Pod kapotou měl 6,1litrový čtyřválec o výkonu 410 kW (558 koní), jehož výkon se na zadní nápravu přenášel prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. K dispozici byla také skořepinová sportovní sedadla a přepracované brzdy. M8 se měl stát novou vlajkovou lodí mnichovské značky, bohužel se tak nestalo. Důvodem byly pravděpodobně obavy, zda takový model najde zákazníky.

Mercedes-Benz C112 (1991) 

Duchovní nástupce legendárního modelu 300SL a silniční verze závodního speciálu Mercedes C11 skupiny C, který Němci vyvinuli společně se Sauberem. Přesně takový měl být připravovaný model C112 z roku 1991. Hlavní vlastnosti tohoto vozu?

Výkon supersportu a křídlové dveře jako u modelu Gullwing. Uprostřed vozu byl uložen motor V12 o objemu 6,0 litru, který měl mít výkon 405 koní, a kromě výkonu byl kladen velký důraz na nízkou hmotnost a aerodynamiku. Po představení vozu Mercedes dokonce přijal více než 700 objednávek, aby se pak automobilka náhle rozhodla C112 nevyrábět a mohla se soustředit na motorsport. 

Volkswagen W12 (1997)

Supersport značky Volkswagen. Utopie? V dnešní době jistě, ale v roce 1997 se to téměř stalo skutečností. Ve skutečnosti VW vyvinul model s motorem uprostřed a právě použitá pohonná jednotka mu dala název W12. Poháněl ho agregát, který byl v té době jediný svého druhu a měl objem 5,6 litru. Jeho výkon byl 309 kW (420 koní) a točivý moment se přenášel na všechna kola.

Vůz byl připraven k výrobě a v roce 2002 dokonce vytvořil rekord na okruhu Nardo: za 24 hodin ujel 7740,576 km průměrnou rychlostí 322,891 km/h! Ferdinand Piëch, tehdejší šéf koncernu VW, však nakonec rozhodl, že vrcholný sportovní model (v podobě Veyronu) uvede na trh Bugatti, a nikoli Volkswagen, jak píše server Hot Cars.

Ford Fiesta RS (2004)

Když Ford představil sportovní Focus RS, udělal doslova díru do světa. Novinka byla velmi populární a vytvořila si velkou základnu fanoušků. Ostrý Focus byl tak dobrý, že tehdejší Fiesta ST vypadala jako chudý příbuzný. Ford proto připravoval ještě ostřejší verzi s označením RS a výkonem 142 kW, tedy 193 koné.

O chystanou novinku byl pochopitelně obrovský zájem. Přestože byl vůz prakticky hotový, Ford jej nakonec zastavil. Projekt Focusu RS údajně utrpěl finanční ztráty a Fiesta RS byla odložena z důvodu omezeného rozpočtu.

Jaguar C-X75 (2010)

Mnozí z vás jistě znají supersportovní vůz Jaguar díky filmové sérii o Jamesi Bondovi Spectre. Právě v tomto filmu se objevil v honičce s Aston Martinem DB10. Model C-X75 byl původně představen v roce 2010 jako koncept u příležitosti 75. výročí založení značky. Vůz poháněly 4 elektromotory se dvěma mikroturbínami (vývojové prototypy již měly pouze 2 elektromotory a přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec) s výkonem 582 kW (792 koní) a točivým momentem 1 600 Nm.

Koncept se setkal s velmi pozitivním ohlasem, a tak se Jaguar rozhodl vyrobit limitovanou sérii 250 vozů. Krátce poté byl však projekt zrušen, protože celosvětová recese si vybrala těžkou daň na trhu s luxusními vozy, píše web Jaguar Heritage. Celkem Britové vyrobili pouze sedm kusů, z nichž pět bylo použito v kaskadérských scénách ve filmech. K projektu C-X75 se v roce 2019 vyjádřil i odcházející šéf designu Jaguaru Ian Callum, pro kterého bylo zrušení projektu jednou z nejhorších zkušeností.

Zdroj: redakce, jaguarheritage.com, hotcars.com, motorauthority.com