Tohle zastánce dieselů naštve. Vědci přišli na to, jak by mohly dieselové motory fungovat na vodík

Přidat na Seznam.cz

Výzkumníci z univerzity v Novém Jižním Walesu navrhli a otestovali systém pro modernizaci, který umožňuje přestavět dieselové motory na pohon z 90 % na vodík, čímž se výrazně sníží emise oxidu uhličitého a oxidu dusíku a zároveň se zvýší účinnost o působivých 26 %, jak píše server New Atlas.

Provoz na 10 % nafty není pro dieselové motory zcela ekologickou přestavbou, ale některým podnikům nabízí způsob, jak výrazně snížit emise, aniž by musely vyřazovat vozidla, která by mohla být ještě dlouho použitelná.

Systém modernizace zachovává vstřikování nafty, ale přidává vstřikování vodíku přímo do válce a nezávislé řízení časování vstřikování pro vodíkový i naftový pohon. Tým prokázal, že jeho technika vrstveného vstřikování vodíku, která vytváří ve válci místa s vyšší a nižší koncentrací vodíku, snižuje emise oxidů dusíku pod úroveň emisí čistě vznětového motoru.

Celkové emise oxidu uhličitého klesnou přibližně o 85 % na zhruba 90 gramů/kWh energie. Na širokou dostupnost vodíku se samozřejmě zatím nelze spoléhat, ale brzy může nastat doba, kdy bude vodík klíčovou ekologickou alternativou lithiových baterií v elektromobilech. Zdá se, že nedostatek lithia v nadcházejících letech otřese trhem s elektromobily, a to právě v době, kdy v mnoha zemích vstupují v platnost vládní nařízení, která mají výrazně urychlit přechod na jízdu bez emisí.

Tým nyní pracuje na komercializaci svých systémů pro modernizaci, kterou chce uskutečnit během příštích dvou let. Zaměřuje se na provozovatele průmyslových vozových parků a generátorů, jako jsou důlní provozy, z nichž mnohé již mají vodíkové přívody.

„Ukázali jsme, že můžeme vzít stávající dieselové motory a přestavět je na čistší motory spalující vodíkové palivo,“ řekl profesor Shawn Kook, hlavní autor článku, který byl nedávno publikován v časopise International Journal of Hydrogen Energy. „Schopnost modernizovat již existující dieselové motory je mnohem rychlejší řešení než čekat na vývoj zcela nových systémů palivových článků, které možná nebudou běžně komerčně dostupné nejméně dalších deset let.“

Zdroj: nature.com, newatlas.com, sciencedirect.com