Tohle monstrum je uvězněné v kleci. Jezdí bez přestávky na dráze dlouhé 75 metrů a najede ročně 25 milionů kilometrů

Přidat na Seznam.cz

AVA je elektrické šestikolové vozidlo s jedinečným elektrickým pohonem. Celý svůj život tráví zavřené v klimatizované hale. Ročně zde provede sto tisíc testů pneumatik, píše server Auto Evolution.

AVA je novým přírůstkem testovacího centra Contidrom u Hannoveru. Jeho vězení, nebo chcete-li království, je hala dlouhá 350 metrů a široká 30 metrů. Jedná se o AIBA neboli Automated Indoor Braking Analyzer. Německý výrobce pneumatik vyvinul speciální testovací prostředí pro automatické zkoušky brzdění pneumatik.

Název AVA pochází také ze zkratky AIBA. Rozšíření prvního akronymu je Analytic Vehicle AIBA, neboli „měřící vozidlo AIBA“. Jedná se údajně o první vozidlo svého druhu na světě. Celé oddělení vývoje pneumatik (R&D) společnosti Continental je na to hrdé.

A mají být na co hrdí, protože AVA je ve všech ohledech jedinečná. Vypadá jako vesmírné vozítko bez kabiny nebo futuristická samořídicí platforma. Je velký a výkonný. V závislosti na vlastní hmotnosti, kterou lze měnit pomocí speciálních závaží, váží i několik tun a je dlouhý téměř 10 metrů.

Přesto dokáže AVA na extrémně krátkou vzdálenost zrychlit až na 65 km/h. Energii dodávají dva lineární motory na nápravách, protože ABA má elektromagnetický pohon. Podobný se používá v horských drahách v zábavních parcích a ve vlacích.

Mnoho zajímavých řešení

Neobvyklé vozidlo je dálkově ovládané a částečně automatické. Jeho brzdový systém pracuje s technologií brake-by-wire a byl vyvinut příslušnou divizí společnosti Continental. Nejdůležitější však je, že ABA se nikdy neunaví a je opakovatelný až do bolesti, takže údaje získané z jeho testů jsou velmi přesné a cenné.

S vozidlem AVA lze v brzdovém centru AIBA testovat několik typů pneumatik na různých površích současně. K tomu slouží jejich systém automatického řazení, který dokáže napodobit podmínky na suchém i mokrém asfaltu a dokonce i na zledovatělé vozovce.

Přesná cena ABA není známa, ale náklady na vývoj tohoto vozidla musely být velmi vysoké. Pro společnost Continental to však stále znamená úsporu, především časovou. Pokud by společnost chtěla provést tento počet měření tradičním způsobem, museli by testovací řidiči ročně ujet 25 milionů kilometrů. To je dost na to, aby Země obletěla rovník 625krát.

Zdroj: autoevolution.com