Test Škody Fabia čtvrté generace. Jaká je?
Vůz kategorie supermini Škoda Fabia čtvrté generace, nejmenší a nejlevnější Škoda, kterou si můžete koupit. Od roku 1999, kdy se Fabia začala prodávat, prodala Škoda více než 4,5 milionu vozů. Byla to právě první generace, která po letech skutečně etablovala Škodu jako důvěryhodnou automobilku, informuje web Top Gear.
Po zániku modelu Citigo je tedy na modelu Fabia, aby plynule vstoupil do nabídky značky Škoda. V době, kdy se kolem ní prohánějí obří SUV, vypadá menší než kdykoli předtím, i když délka nového vozu poprvé přesáhla čtyři metry. Chcete důkaz, že auta všech typů za posledních 20 let vyrostla? Nová Fabia má rozvor náprav 2,56 metru a je delší než původní Octavia z roku 1996.
Škoda v poslední době věnuje hodně úsilí formulaci klasičtějšího rodinného vzhledu, který je napříč modelovou řadou o něco jednotnější. Fabia v kovovém provedení vypadá rozhodně účelněji, než naznačují obrázky, ale design už není tak výrazný jako kdysi. Zadní část vozu v našich očích působí generickým dojmem Fordu Focus, ale přední část je se svislými lamelami mřížky chladiče a prolisy na kapotě nezaměnitelně škodovácká.
Celá modelová řada značky se v posledních letech posunula na vyšší úroveň a Škoda se dnes více zaměřuje na šikovné prvky a rodinnou praktičnost. V kabině je několik míst s podezřelými plasty, ačkoli Škoda by mohla říci, že jsou určeny spíše k tomu, aby byly odolné vůči opotřebení, než aby se snažily potěšit příbuzné ve Volkswagenu a Audi.
Kupující mají v současné době na výběr z pěti benzinových motorů, od 1,0litrového tříválce s výkonem 64 koní, 79 koní, respektive 94 koní, standardně vybaveného pětistupňovou manuální převodovkou, nebo 108 koní s šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou. Navíc je již k dispozici vrcholná varianta s výkonem 148 koní.
Škoda klasicky i v tomto modelu uplatňuje své „Simply Clever“, je tu deštník ve dveřích řidiče a škrabka na led ve víčku palivové nádrže. Drobnosti jako nabíječka USB-C ve zpětném zrcátku, do které můžete zapojit palubní kameru, a kryt, který se vyklopí ze zavazadlového prostoru a chrání lak, nebo poutko na tužky a držák na parkovací lístky v malém úložném prostoru před řadicí pákou. Tyto funkce vám mohou usnadnit život.
Ve Fabii jsou také technické prvky, které sem pronikly z větších vozů jako jsou vyhřívaný volant a čelní sklo, výdechy klimatizace pro cestující vzadu a spousta bezpečnostních vychytávek.
Fabia nabízí vyzrálou jízdu bez skutečných překvapení, což sice zní podbízivě, ale ve skutečnosti je to solidní plus. Od tohoto vozu dostanete přesně to, co očekáváte, a bez okolků zapadne do vašeho života.
Pokud však chcete některou z nejnovějších elektrických technologií, budete muset jít jinam. Tato generace Fabie je poslední modelovou řadou s benzínovým motorem. Je to solidní sada motorů, která nabízí slušnou kombinaci pružného výkonu a hospodárnosti. Pokud ještě nejste připraveni přejít na elektrický pohon, můžete udělat mnohem hůře než s malou Škodou.
Zdroj: topgear.com