Tesla upouští od plánů na levné vozy kvůli tvrdé konkurenci čínských elektromobilů. Musk to popírá

Přidat na Seznam.cz

Magazín Forbes informuje, že dlouho slibovaný levný základní model Tesly se vyrábět nebude a místo toho se Tesla zaměří na samořízené taxíky. Změna strategie přichází v době, kdy Tesla čelí konkurenci čínských výrobců elektromobilů včetně BYD.

Elon Mask sliboval dostupné elektromobily

Toto rozhodnutí představuje opuštění dlouhodobého cíle, který šéf společnosti Tesla Elon Musk často charakterizoval jako hlavní poslání Tesly – cenově dostupné elektromobily pro masy.

Musk od té doby opakovaně sliboval takové vozidlo investorům a spotřebitelům. Ještě v lednu Musk investorům sděloval, že Tesla plánuje zahájit výrobu cenově dostupného modelu ve své texaské továrně v druhé polovině roku 2025.

Musk tvrzení popírá

Elon Musk na tuto zveřejněnou informaci na své sociální síti X napsal, že to není pravda. Žádné konkrétní nepřesnosti neuvedl.

Čínské elektromobilky vyrabějí levná auta

Vytěžit zisk ze základních vozů je výzvou pro každou automobilku. Tesla to však měla kvůli odkladu realizace vozu, který Musk kdysi označil za svůj sen, mnohem těžší, protože nyní čelí v této cenové kategorii mnohem větší konkurenci.

Zatímco Tesla léta vyvíjela svůj vysoce experimentální Cybertruck, drahý elektrický pick-up, čínské automobilky se předháněly v cenově dostupných elektromobilech, získávaly podíl na trhu, dosahovaly úspor z rozsahu a nabízely zákazníkům výhodné ceny, kterým se západní automobilky snaží vyrovnat.

V době, kdy čínské elektromobily prudce rostly a zpochybňovaly dominantní postavení Tesly, Musk se staral o své rozsáhlé impérium, do kterého patří výrobce raket SpaceX, vývoj mozkových čipů Neuralink a gigant v oblasti sociálních médií X, který Musk koupil v roce 2022. Tato platforma, dříve nazývaná Twitter, se pod Muskovým nestálým vedením rozpadla a ztratila většinu své hodnoty, protože společnost přišla o příjmy a inzerenty.

Plány na cenově dostupnou Teslu byly považovány za klíč k naplnění Muskových stratosférických ambicí v oblasti růstu tržeb. Musk v roce 2020 uvedl, že Tesla usiluje o to, aby do roku 2030 prodala 20 milionů vozidel – dvakrát více, než dnes prodává největší světová automobilka Toyota. Po zániku Modelu 2 není jasné, jak toho dosáhne.

Zdroj: Forbes