Tesla přináší do Evropy levné e-auto. Zabije Elon Musk golf?

Přidat na Seznam.cz

Průkopník elektromobilů Tesla pravděpodobně letos zahájí provoz svého výzkumného a vývojového centra v čínské Gigafactory. O výzkumném a vývojovém centru se říká, že je důležitým pilířem ve snaze uvést na trh levný elektromobil za přibližně 25 000 dolarů (530 000Kč). Čínský šéf Tesly nyní v rozhovoru prozradil více podrobností.

V novém rozhovoru zveřejněném na video platformě YouTube Tom Zhu, šéf čínské Tesly, informoval o pokroku čínského výzkumného a vývojového centra v Gigafactory v Šanghaji.

„Středisko se nachází v Tesla Lingang Gigafactory, kde se právě nacházíme. Nyní zde budujeme náš čínský výzkum a vývoj. Toto výzkumné a vývojové centrum je také prvním výzkumným a vývojovým výzkumem společnosti Tesla mimo Spojené státy. Centrum výzkumu a vývoje pokrývá všechny potřebné disciplíny, design vozidla, technologie vozidla, vývoj vozidla, testování vozidel atd. Nyní očekáváme, že bude funkční do poloviny tohoto roku, “vysvětluje Zhu v rozhovoru.

Zhu poznamenává, že výzkumné a vývojové centrum bude mít celkem přes 20 laboratoří. Čínský šéf Tesly také oznámil, že nová zařízení budou použita k vývoji dalšího elektrického vozidla Tesla: „Vytvoříme velmi dobré podmínky, abychom našim technikům výzkumu a vývoje usnadnili práci na dosažení našeho konečného cíle. V budoucnu chceme navrhnout, vyvinout a vyrobit originální model v Číně. Bude se zde vyrábět a prodávat po celém světě.“

Šéf Tesly Elon Musk na loňském „Tesla Battery Day“ oznámil, že chce vyvinout levnější elektromobil, který jednoho dne přijde na trh za zhruba 25 000 amerických dolarů. Původně se říkalo, že takové malé auto Tesla by nemělo být představeno dříve než v roce 2023, ale nyní to vypadá, že by tomu tak mohlo být mnohem dříve.

Vozidla Tesla vyrobená v Číně jsou vyrobena z lithium-železo-fosfátové baterie – jejich výroba je levnější a umožňují konkurenceschopnější ceny, jako je tomu u čínského modelu 3, který se v současné době dostává také do Evropy. V nedávné minulosti však narůstal počet stížností, že lithium-fosfátové baterie, na rozdíl od dosud používaných kobalt-manganových baterií, jsou méně schopné zvládat nízké teploty, nabízejí méně energie a rychleji ztrácejí kapacitu.

Dodací lhůta a vzhled levné čínské Tesly jsou zatím nejasné. Některé zdroje však tvrdí, že se jedná o elektromobil ve stylu modelu 3, ale s hatchbackem. Takový menší elektromobil za rozumnou cenu by mohl způsobit, že by automobilka Volkswagen ztratila důležité podíly na trhu v této zemi – konkrétně by byla v přímé konkurenci s VW Golf a elektrickou nadějí Volkswagen ID.3.