Tento špatný řidičský návyk může poškodit převodovku. Děláte to taky?
Pokud jednou za čas necháte nohu na spojce nebo ruku na řadicí páce, nic zlého se nestane. Ještě horší je, pokud se taková jízda stane rutinou.
Proč byste neměli mít ruku na řadicí páce?
I v nových vozech segmentu B si někdy musíte za loketní opěrku připlatit a ve starších modelech a vyšších třídách nebyla vždy standardem. Proto si mnoho řidičů vypěstovalo zvyk držet ruku na řadicí páce. I s loketní opěrkou často necháváme ruku na řadicí páce, např. v dopravní zácpě, když musíme čas od času přeřadit.
Jedná se o velmi škodlivý zvyk, kterého bychom se měli zbavit, jak píše server Raceseng. Nejenže můžete poškodit převodovku, ale můžete také ohrozit sami sebe. V případě nouze budete reagovat bezpečněji a rychleji, pokud budete mít na volantu obě ruce.
Dlouhodobý tlak na převodovku je škodlivý
Navíc, když držíme ruku na páce, podvědomě s ní neustále mírně pohybujeme. Především můžeme poškodit volič, ten se začne zasekávat a řazení bude stále obtížnější. Dalším prvkem náchylným k rychlejšímu opotřebení a poruchám jsou synchronizátory.
Příznaky? Stále častější skřípání při pokusu o řazení (bez ohledu na to, zda je vůz zahřátý a řadíme správně) a dokonce i vypadávání z převodovky za jízdy. Přesné řazení může ztěžovat také opotřebovaná řadicí vidlice. Nakonec budeme muset jít do servisu a nechat tam několik tisíc korun, v některých případech i více.
Nezapomeňte také, že při posuzování skutečného počtu najetých kilometrů se hledí na řadicí páku. Opotřebovaná rukojeť je pro kupujícího varovným signálem, že vůz možná jezdil více, než ve skutečnosti.
Držení nohy na spojce
Podobným zvykem je, že levou nohu nemáte na stupačce, ale necháváte ji nad spojkou. Častá jízda tímto způsobem je pro vůz škodlivá. Řidič nikdy neví, do jaké míry jeho noha levituje nad pedálem a do jaké míry jej jemně sešlapuje. A i velmi mírný tlak může spojku přimět k činnosti. Efekt je podobný jízdě s tzv. poloviční spojkou. Výsledky jsou snadno předvídatelné.
Použití plynu v kombinaci s byť jen jemně sešlápnutou spojkou znamená její poškození. Spojkový systém nemusí vydržet déle než 10 000 nebo 20 000 km v závislosti na agresivním stylu jízdy řidiče. Pokud řidič drží nohu nad spojkovým pedálem místo na opěrce a poškodí tak spojku, bude muset vynaložit značné náklady. V horších případech může oprava přesáhnout několik tisíc korun.
Sada spojek stojí od 2 000 – 15 000 Kč – částka závisí na úrovni motoru. K této částce je však často třeba připočítat výměnu dvouhmotového setrvačníku a vždy cenu práce mechanika.
Zdroj: raceseng.com