Tatra 815 TPL vznikla na politickou objednávku. Táhala nejtěžší letadlo na světě
Rostoucí rozměry a s nimi i hmotnost moderních letadel si koncem 80. let vyžádaly na československých letištích výkonnější pozemní a odbavovací techniku. Kopřivnická Tatra byla proto ČSA požádána, aby vyvinula tahač schopný splnit nové požadavky. Šlo však také o politickou prestiž, neboť ČSSR se připravovala na příchod nejtěžšího dopravního letadla na světě, kterým byl An-124 „Ruslan“.
Tatra 815 TPL 28 235 6×6.1R, jak zní celý název, byla mimořádně úspěšným československým výrobkem a zároveň výkladní skříní tehdejší konstrukční školy v Čechách i na Slovensku. Neméně zajímavý je však i příběh vzniku. V Tatře vznikla nejen z iniciativy Československých aerolinií, ale také z politických a obchodních důvodů. Přestože se tehdejší politický režim již neodvratně chýlil ke konci, Tatra Kopřivnice stále vyvážela většinu své produkce do Sovětského svazu.
A nový letištní tahač by byl dalším vynikajícím vývozním artiklem. Jako reklama mu měla posloužit návštěva obrovského dopravního letounu An-124 Ruslan v Ostravě v roce 1988 (v té době šlo o nejtěžší letadlo na světě). Byla to velká událost, a tak ČSA v roce 1987 zaslaly oficiální poptávku na vývoj nového tahače, vysokého maximálně 2000 mm a schopného táhnout letoun o hmotnosti 230 tun. Jeho výška byla omezena kvůli schopnosti tlačit letadla (systém nose-in) a zároveň se dostat pod trup, přičemž limit 230 tun bohatě stačil pro tehdy největší dopravní letadlo používané ČSA (IL-62M s maximální vzletovou hmotností 166 tun).
400tunový Ruslan
Méně známou skutečností je, že velkou část vývoje letištní novinky zadalo vedení podniku Tatra v Bánovcích nad Bebravou. Práce to však rozhodně nebyla jednoduchá, protože nároky kladené na tahač při vývoji byly již mnohem vyšší. Vždyť nová Tatra musela táhnout i nejtěžší letadlo na světě – naložený AN-124 Ruslan. Hranici 230 tun tak různé vyšší zájmy posunuly až na 400 tun. Tatra však úkol zvládla neuvěřitelným způsobem a již na podzim 1987 měla hotový první prototyp. Právě Ostrava v té době čekala na příchod An-124. ČSA obdržely první kus na začátku roku 1988.
Letištní tahač vycházel z modelové řady Tatra 815, používal sníženou kabinu (stejnou, jakou mají tatrovácké jeřábové podvozky), v případě letištního tahače však byla ještě nižší, než u jeřábů (střecha až čtyřmístné kabiny byla o 325 mm nižší než u jeřábu), jako podvozek byla použita nosná roura s výkyvnými polonápravami (tradiční tatrovácká konstrukce) a atmosférický motor 19 byl umístěn podélně nad oběma předními nápravami. 0 V12 (T3-930 TT) o maximálním výkonu 235 kW (při 2200 ot/min) a točivém momentu 1130 Nm (při 1400 ot/min).
Díky desetistupňové převodovce (s redukcí) byl tahač schopen jet rychlostí od 1,95 km/h (tímto tempem mohl táhnout jakékoliv letadlo na světě) až po cestovní maximální rychlost 70 km/h.
Za potlesku politické komise
Nový letištní tahač byl poprvé předveden v Praze při vlečení letounu IL-62. Navzdory ne zrovna nejpříznivějším povětrnostním podmínkám a kluzkému povrchu letoun bez problémů vytáhl a později vytlačil na dráhu. A přestože to lze považovat za velký úspěch a důkaz jeho schopností, největší výzva ho čekala o něco později, kdy v Ostravě přistál tehdy nejtěžší dopravní letoun světa – AN-124 Ruslan. Jeho vzletová hmotnost byla 400 tun (prázdný vážil 280 tun) a nová Tatra musela dokázat, že se s ním dokáže vyrovnat.
Jak už to u politických zakázek bývá, přehlídka byla plná superlativů a rekordních prohlášení, takže letadlo bylo skutečně naloženo až na 405 tun (za pomoci vojáků základní vojenské služby a naložených tatrovek) a všichni kolem čekali, jak to tahač zvládne.
Tatra to nakonec zvládla a získala nejvyšší ocenění. A aby toho nebylo málo, v roce 1988 získala také zlatou medaili na Mezinárodním veletrhu v Brně. Z marketingového hlediska tehdejší vedení dělalo vše pro to, aby traktor zatraktivnilo. A přestože podle dostupných údajů bylo nakonec vyrobeno pouze 5 kusů (obchodní pozadí celého projektu zůstává zahaleno tajemstvím), po technické stránce se jednalo o mimořádný počin, který si rozhodně zaslouží být připomínán.
Zdroj: redakce, Tatra, Wikipedia, 40ton