Tatra 603: V minulosti v ní jezdili úředníci a i dnes se pyšní perfektním odpružením
Tatra 603, vyráběná od roku 1956 do 1975, byla v socialistickém Československu opravdovým symbolem reprezentativního vozu.
Těmito vozy jezdili hlavně státní funkcionáři, šéfové továren nebo zástupci diplomatických služeb – prostě ti, kteří si mohli dovolit pořádný komfort pod nohama. Auto mělo vzduchem chlazený osmiválec v zadní části, šasi s typickým zadním náhonem a luxusní čtyřdveřovou limuzínu – ideální kombinaci pro oficiální účely.

Předobraz i pokračování tradice
Tatra 603 navazovala na bohatou aerodynamickou tradici značky – řada legendárních modelů začíná Tatrou 77 z roku 1934 a pokračuje přes Tatru 87 až k „šestsettrojce“. Samotný návrh vznikal tajně – konstruktéři jako František Kardaus a Vladimír Popelář pracovali na novém luxusním voze i přesto, že stát původně zakázal výrobu soukromých osobních aut.
Co na Tatře 603 fungovalo opravdu výborně, bylo její odpružení. Elegantní systém se zadními kyvným ramínky (pendelaxle) a předními MacPhersonovými tlumiči, ve spojení s hydraulickými tlumiči na obou nápravách, poskytoval mimořádné pohodlí. Při jízdě bylo jasné, že tato limuzína neumí jen administrativní jízdy – zvládne i nerovný asfalt nebo delší cestu bez otřesů – což potvrzují všichni, kdo se s ní projeli .
Když Tatra soupeřila s Bondem
Reklamní film z roku 1962 „Šťastnou cestu“ znamenal pro Tatru nezvykle akční a odvážný snímek. Hlavní roli tu hrají honičky po lesních cestách, brodění řekou i driftování v terénu. Někteří ho přirovnávají až k bondovkám nebo „The Italian Job“. Tenhle film hýří adrenalinem a ukazuje, že Tatra 603 nebyla jen reprezentativní salón, ale uměla se překvapivě dobře předvést i mimo zpevněné silnice.

Do interiéru se vešli tři lidé vpředu, tři vzadu; místa tedy bylo víc než dost. Sedadla byla měkká, volant a středová řadící páka podporovaly pohodlnou jízdu. Na delší cestě se dalo dokonce přední lavice sklopit a vznikla tak jakási pohovka – ideální na krátký odpočinek.
Jízda sama o sobě mohla mile překvapit: navigovat masivní auto bez posilovače řízení bylo příjemně snadné. Vyšší hmotnost vpředu nebyla na obtíž, díky zadní váze a propracovanému odpružení bylo auto stabilní. A přestože motor vážil pouhých ~180 kg, výkon (až 77 kW/105 koní) bohatě vystačil– první verze uměla jezdit až 165–170 km/h .
Technické vylepšení stroje
Tatra 603 nikdy nesetrvala na vlně stagnace – v průběhu let se vyvíjela. První verze měla ucelenou trojici světlometů pod sklem, v roce 1962 se ale objevila modernější přední maska se čtyřmi samostatnými reflektory, širší zadní náprava a modernizace motoru. Na konci 60. let dostalo auto například kotoučové brzdy a silnější zapalování s kontaktním snímačem (thyristorové) – což byla další vize luxusu a bezpečí.
Je překvapivé, že Tatra 603 fungovala i mimo silnice. V dílech, které měly propagovat její schopnosti, se objevuje jízda v terénu, driftování i brodění řekou.
Konec jednoho legendárního období
Výroba T603 skončila v roce 1975, kdy ji nahradila Tatra 613 – novější, modernější model s ještě luxusnějším zaměřením a lepšími technologiemi. Celkem bylo ručně vyrobeno kolem 20 422 kusů, což dělá z Tatry 603 nejrozšířenější osobní model značky. Dnes je vyhledávaným veteránem s ikonickým tvarem a historií.
Tatra 603 je ukázkou toho, jak se i v náročných podmínkách socialistického režimu podařilo vyrobit auto s duší, komfortem i jedinečným designem. Drželo krok s dobou, nabízelo reprezentaci i dobrodružství – a to všechno s odpružením, které dodnes vzbuzuje úžas.
Zdroj: garaz.cz, wikipedia.org, Reflex