Tato 10 let stará Octavia vRS stále drží titul nejrychlejší Škody všech dob s maximální rychlostí 365 km/h
Přesně před deseti lety, 19. srpna 2011, dosáhla speciálně upravená Škoda Octavia vRS na solné pláni Bonneville v Utahu úctyhodné rychlosti 365 km/h a stala se tak nejrychlejším sériovým vozem s motorem 2,0 l na světě a nejrychlejším vozem Škoda všech dob, píše server Carscoops.
Nyní, jako součást vozového parku Škoda UK Heritage Fleet, byla rekordní Octavia letos, právě v době desetiletého výročí, restaurována a podrobena zkouškám na vysokorychlostní trati. „Bonnevillský speciál“ vychází ze sériové Škody Octavia vRS 2.0 TSI, i když na něm byla provedena řada úprav povolených předpisy orgánu Southern California Timing Association.
Patřil k nim upravený systém vstřikování dodávající do motoru více paliva, vylepšený chladicí systém s desetilitrovým chladičem, nové turbodmychadlo Garett s vyšším tlakem a převodovka s delším převodem vypůjčená z Octavie GreenLine. Podle Škody motor 2,0 l TSI s pomocí systému REVO Technik dosahoval působivého výkonu 600 koní a 447 kW. Kola dostala aerodynamické kryty a speciální pneumatiky Goodyear, zatímco brzdy byly zcela odstraněny ve prospěch padáku pro brzdění na solném povrchu. Kvůli snížení hmotnosti byl interiér kompletně zbaven ochranné klece a hasicích přístrojů pro zajištění bezpečnosti.
Původním cílem Škody UK bylo překonat hranici 322 km/h, což je mnohem více než maximální rychlost sériového vozu 240 km/h. S novinářem Richardem Meadenem za volantem překonal speciální vůz očekávání značky Škoda a dosáhl průměrné rychlosti 365 km/h mezi dvěma jízdami v opačných směrech. Ještě působivější je, že tento pozemní rychlostní rekord stále platí v kategorii G/PS.
Ve výbavě i padák
Octavia s nablýskanou barvou byla obnovena do své původní krásy, i když byla osazena běžnými koly a pneumatikami, aby mohla jezdit na asfaltu vysokorychlostního oválu. Stále však má na zádi padák, který všem připomíná, že se jedná o výjimečnou Octavii.
Richard Meaden, který v Bonneville řídil rekordní Octavii vRS, řekl: „V Bonneville jsme měli rekordní Octavii vRS. Jízda na solných pláních byla splněným snem. Vždycky mi připadalo jako privilegium, když mi bylo dovoleno sjíždět solnou pláň po rovině. Když jsem věděl, kolik vášně a tvrdé práce bylo vynaloženo na to, aby se Octavia dostala na Týden rychlosti, bylo toto privilegium o to větší. Jsem neuvěřitelně hrdý na to, čeho jsme všichni dosáhli, a nikdy nezapomenu, jaký to byl pocit překonat rekord nebo být součástí tak výjimečné skupiny lidí.“
Zdroj: carscoops.com