Tankování vyjetého oleje místo nafty? Ušetříte za palivo, ale zaděláte si na problémy s motorem
Řidiči přirozeně hledají způsoby, jak ušetřit palivo nebo jak snížit náklady na pohonné hmoty. Němečtí odborníci však varují, že v tomto ročním období by se snaha ušetřit mohla motoristům vymstít. Jak ušetřit za palivo?
Olej místo nafty? Němci jsou proti
Tématu se v minulých dnech věnoval také německý profesionální autoklub ADAC . ADAC uvádí, že kromě rostlinného oleje používají motoristé s úmyslem ušetřit na pohonných hmotách také topný olej, který se používá k vytápění domácností, ale také pro průmyslové účely.
„Největším problémem je zřetelný rozdíl ve viskozitě ve srovnání s běžnou naftou. Rostlinné oleje způsobují potíže při startování a mají negativní vliv na výkon a životnost motoru,“ varují odborníci ADAC.
Vstřikovací čerpadlo a vstřikovací trysky moderních vznětových motorů navíc nejsou konstruovány pro hustší rostlinný olej, což znamená, že spalování není optimální. Proto lze očekávat nejen snížení výkonu motoru, ale také poškození motoru a palivového systému již ve střednědobém horizontu.
Kromě toho se v palivových filtrech a potrubích hromadí usazeniny, které způsobují ucpávání. Nespálený rostlinný olej představuje riziko také proto, že se může dostat i do motorového oleje, což může vést k přímému poškození motoru, a to i nevratnému.
Problémem je také chemický složení olejů: kyselé složky rostlinných olejů mají tendenci poškozovat těsnění a trvale je ničit, což vede k dalším servisním problémům. Mnohé z nich jsou stále řešitelné, jen investice do oprav obvykle převýší úspory, které motorista získá díky nižším nákladům na nákup rostlinných olejů.
A co stará auta a olej?
Starší vznětové motory pracují s mnohem nižšími vstřikovacími tlaky. Často nemají citlivé senzory, které by okamžitě odhalily rozdíly při použití nesprávného paliva, a proto mohou starší vznětové motory se vstřikovacími čerpadly na první pohled běžet bez problémů i s použitým nebo novým rostlinným olejem.
Aby byl viskózní rostlinný olej vůbec použitelný jako palivo, musel by být tekutější a hořlavější. Nebo by se musel motor přestavět na olej, ale náklady na takovou přestavbu by opět výrazně převýšily případné úspory ve střednědobém horizontu pro průměrného motoristu.
Již dlouho je známo, že starší dieselové motory mohou spalovat starý rostlinný olej používaný v kuchyni. Není to mýtus, protože možná znáte ve svém okolí lidi, kteří šetří, kde se dá, a místo nafty lijí do nádrže oleje sesbírané v domácnostech, které před nalitím do nádrže přefiltrují.
Překvapivě si vznětový motor s olejem poradí a ukazuje se, že to nakonec není tak negativní zkušenost. Vznětový motor s naftovým palivem pracuje na první pohled se srovnatelnou hlučností a odezvou. Otázkou je dlouhodobý vliv na motor, protože olej se od nafty liší v mnoha ohledech, mimo jiné v hustotě a viskozitě.
Míchání nafty s olejem rozhodně není řešením
Pokud se chcete přesvědčit, jak může dieselové auto jezdit na použitý restaurační olej, podívejte se na video anglického youtubera Axela z jeho kanálu Car Throttle:
Vyměňte auto za autobus
Pokud chtějí motoristé ušetřit na pohonných hmotách, měli by se v první řadě zaměřit na to, zda svá vozidla využívají vhodně a zda je mohou nahradit alternativní levnější dopravou – například vlakem, autobusem nebo veřejnou dopravou.
Myslete na spotřebu
Když už nelze omezit používání automobilů, je čas přehodnotit způsob jízdy. Správným stylem jízdy může každý řidič ušetřit i litr paliva na sto kilometrů. Stačí jen předvídat situaci na silnici, počítat s možným zpomalením, zastávkami, semafory a křižovatkami, jet lehčí nohou a vyhýbat se zastávkám. Použití klimatizace má také významný vliv na spotřebu vozu – čím vyšší je její výkon, tím více decilitrů spotřeby vůz vykáže.
Obecně lze říci, že pro benzinové i naftové motory jsou ideální otáčky kolem 2 000 min-1, ačkoli palubní počítače nabádají k plynulé jízdě i při 1 300 min-1 a konstrukční principy různých motorů umožňují různé optimální otáčky. Zejména u vznětových motorů však může nedostatečné vytáčení vést k poškození motoru, což se projeví nepravidelným chodem, nelichotivým zvukem a v konečném důsledku vyšší spotřebou paliva.
Zvolte LPG nebo CNG
Motoristé, kteří vlastní vozy s benzinovými motory, mají stále možnost instalovat LPG nebo CNG. Taková přestavba na LPG nebo CNG se obvykle provádí u benzinových motorů.
Zdroj: adac.de, Wikipedia