Takto se rozhazují stovky milionů eur daňových poplatníků na dotace pro elektromobily
Elektromobily jsou podporovány především díky dotacím, což je ekonomický nástroj, kdy stát bere všem, ale přispívá jen vybrané skupině obyvatel. Kdyby šlo o lidi v nouzi, asi by se o tom dalo diskutovat, ale v tomto případě natahují ruku ti sociálně nejsilnější, kteří si obvykle mohou dovolit drahou baterii nebo jiné konvenční vozidlo i bez dotace. O morálním rozměru dotací se můžeme bavit jindy, ale smutné je, že stát může tímto typem extra akcí promrhat stovky milionů eur, v přepočtu miliardy Kč.
Výše popsaná situace není hypotetická. Němci vyhodnotili registrační údaje pro rok 2022 a zjistili, že kvůli zneužívání „zeleného bonusu“ spolková vláda ve skutečnosti vyhodila oknem stovky milionů eur, které předtím vybrala na daních. Jak k tomu mohlo dojít?
Dotace v řádu miliard eur (desítky miliard Kč) měly být použity na zvýšení počtu elektromobilů na německých silnicích. Jediný háček je v tom, že velká část dotovaných aut byla po uplynutí předepsané šestiměsíční lhůty prodána do zahraničí. K tomu docházelo i v předchozích letech, ale Centrum pro automobilový management (CEM) v Bergisch Gladbachu zjistilo, že v loňském roce se zneužívání peněz daňových poplatníků výrazně zhoršilo, jak píše server Automobilwoche.

Jen pro představu, kolik peněz se v tomto reexportu točí. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu bylo v Německu od ledna do prosince 2022 zaregistrováno přibližně 470 500 elektromobilů, ale na tamních silnicích se skutečně objevilo pouze 394 500 bateriových vozů.
To znamená, že v německých statistikách dnes chybí až 76 000 elektromobilů (jinými slovy 16,2 %). To by samozřejmě nebyl takový problém, kdyby si kupující nemohli na tyto modely nárokovat bonus ve výši až 9 000 eur, v přepočtu cca 212 tisíc Kč(zpětný podíl automobilky). Ve skutečnosti však mohou, pokud splní podmínku státu, že vůz po dobu následujících šesti měsíců neprodají. A přesně to také dělají. Po šesti měsících se elektromobily vyvážejí do zahraničí s razítkem „nový“.
Za dva roky vyletělo komínem více než 600 milionů eur
Finanční škody pro stát nejsou malé. Spolková vláda přišla jen za loňský rok o 380 milionů eur, v přepočtu cca 8,9 miliard Kč. Němci tuto částku vložili z vlastních kapes do kapes prodejců elektromobilů, kteří ovšem dělají jen to, co jim žádný zákon nezakazuje, a navíc tím Berlín částečně dotuje elektromobily v zemích, kam byly vyvezeny.
V roce 2021 činil rozdíl mezi registrací bateriových vozů a jejich skutečným nárůstem na silnicích 13,1 %, což odpovídá zhruba 230 milionům eur, v přepočtu cca 5,4 miliard Kč.

Německá média ukazují prstem zejména na produkty Elona Muska. Mezi říjnem 2021 a zářím 2022 zmizel z tamních silnic každý třetí Tesla (31,3 procenta), přičemž noví majitelé naznačují, že jim byly nabízeny napůl staré vozy za cenu téměř nových kusů. To však platí i pro BMW (21,2 %), Mercedes (19,4 %) a Audi (23,5 %). V případě levnějších elektromobilů není reexport tak výrazný.
Aby Němci eliminovali nesmyslné plýtvání, snížili letos bonus, ale především prodloužili dobu, po kterou majitel dotovaného elektromobilu nesmí svůj vůz prodat. Nyní je povinná doba jeden rok.
Zdroj: redakce – autorský článek, automobilwoche.de