Takto by měl vypadat nový Moskvič. Vyjímal by se na českých silnicích?

Přidat na Seznam.cz

Ruský automobilový průmysl, těžce zasažený obchodními sankcemi za agresi proti Ukrajině, snížil v květnu výrobu osobních automobilů až o 97 %, takže místním řidičům reálně hrozí, že si nebudou moci koupit žádný nový vůz. Pomoci by měly takzvané „protisankční“ modely, jako je Lada Granta bez airbagů a ABS, ale také nový Moskvič. Tuto obnovenou značku si vzal pod svá křídla koncern Kamaz a je zřejmé, že čínská strana by měla s výrobou novinky pomoci, ale situace se Rusům komplikuje, jak píše server ZR.

Klíčovou roli při oživení značky Moskvič a výrobě nového modelu bude hrát známý výrobce nákladních automobilů Kamaz se sídlem v Naberežných Čelnech v Tatarstánu. Problémem je, že Rusové ani Tataři v současné době nemají technologie na vlastní vývoj moderního nákladního automobilu, zejména když chtějí zahájit jeho výrobu do konce letošního roku. Kontakty v Asii by však měly pomoci.

Kamaz se nedávno spojil s čínskou státní společností JAC Motors, od níž získal licenci na výrobu kabin pro středně velké nákladní vozy řady N, které v Rusku dostaly název Kompas. A jak potvrdil ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov, zmíněná společnost má být partnerem Kamazu i v případě spuštění projektu Moskvič.

Pokud hádáte, že se bude jednat o zcela čínský výrobek, máte samozřejmě pravdu. Nový Moskvič by měl být v podstatě jen přestavěným pětimístným liftbackem JAC J7, který je na trhu od roku 2020. Ve své původní podobě je 4 775 mm dlouhý, 1 820 mm široký, 1 492 mm vysoký a má rozvor 2 760 mm.

O výkon se stará přeplňovaný 1,5litrový benzinový čtyřválec, který dosahuje výkonu 150 k při 5 500 ot/min a maximálního točivého momentu 210 Nm v rozmezí 2 000 až 4 500 ot/min. Jednotka je spojena s manuální nebo automatickou převodovkou CVT a vůz s pohotovostní hmotností 1390 kg zvládne stovku za 10,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 170 km/h. Pro úplnost dodejme, že základní objem zavazadlového prostoru činí 520 litrů, který lze sklopením sedadel zvětšit až na 1510 litrů.

Šéf Kamazu Sergej Kogogin již prozradil, že jeho společnost chce vyrábět 300 000 těchto vozů ročně, přičemž výroba Moskvičů bude probíhat v bývalé továrně Renaultu, který se z Ruska zcela stáhl a vzdal se i svého podílu v jiném místním koncernu AvtoVAZ. Původní roční kapacita tohoto závodu byla „pouze“ 190 000 vozidel, takže je otázkou, zda Rusové budou mít prostředky na jeho rozšíření. Je tu však ještě větší a složitější háček.

Podle listu Kommersant byly Kamaz a jeho dceřiné společnosti zařazeny na sankční seznam USA, což může ztížit přístup k čínským součástkám. Problém podle ruského listu spočívá v tom, že nejde jen o zákaz obchodování s americkými společnostmi, ale sankce se týkají i těch, kteří používají dolary jako hlavní platební měnu.

Tuto komplikaci by pochopitelně mohla odstranit nějaká další dohoda mezi Ruskem a Čínou. Faktem ale je, že ani Čína si nechce úplně pokazit vztahy s USA, takže bude zajímavé sledovat, která strana převáží a nakolik toto kličkování prodlouží původní záměr mít první Moskviče hotové do konce roku.

Zdroj: zr.ru