Systém V2X umožňuje komunikaci nejen mezi vozidly, ale i s chytrou městskou infrastrukturou
V ranní špičce bývá silnice protkaná brzdovými světly, klaksony a nervózním popojížděním. Za pár let by ale stejná trasa mohla plynout, jako by auta kolem četla myšlenky.
Co když vůz před vámi ví, že o dvě ulice dál někdo náhle zastavil, a raději zpomalí tempo už teď? Právě tohle slibuje systém Vehicle-to-Everything, zkráceně V2X, neboli „auto ke všemu“.
Co se skrývá pod zkratkou V2X
Představte si, že každé auto vozí malou vysílačku: jakmile nastartujete, začne si povídat se světem kolem. Právě o tom je V2X – síť, v níž si auto vyměňuje data se vším, co může ovlivnit provoz. Patří sem sousední vozy, semafory či dopravní značky, chodci a cyklisté s chytrým telefonem v kapse i cloud, kam zprávy posílá mobilní síť. Antény a senzory sledují rychlost, směr nebo stav vozovky a stejnou porci informací hned čerpají od okolí.
Jak auta „klábosí“ mezi sebou a okolím
Současné testy používají dvě hlavní řeči. Starší DSRC (IEEE 802.11p) připomíná Wi-Fi: naváže přímé spojení na několik stovek metrů a obejde se bez operátora. Novější C-V2X staví na LTE a 5G, takže kromě přímé výměny zvládne poslat varování přes základnovou stanici o pár ulic dál. Podle 5G Automotive Association by měla první sériová auta s plnohodnotným 5G-V2X Direct vyjet na evropské silnice kolem roku 2028 a nabídnout obě trasy v jednom balíčku.

Bezpečnost především
Hlavním trumfem je prevence nehod, které dnešní senzory odhalí pozdě – například vůz jedoucí proti vám za horizontem. V2X však dopraví digitální varování během milisekund. Analýza amerického ministerstva dopravy počítá s tím, že již do roku 2026 by čtvrtina všech signalizovaných křižovatek v největších městech měla umět posílat data o fázi semaforu přímo do palubních počítačů. Řidič (nebo autopilot) tak dostane upozornění, pokud hrozí projetí na červenou, a typické nehody mohou klesnout řádově o tisíce ročně.
V praxi to nevypadá jen jako pop-up na displeji. Auto může samo přibrzdit, přemístit energii do brzdného rekuperačního režimu a zároveň rozblikat výstražná světla, aby varovalo ty za vámi.
Zelená vlna bez čekání
Texaské ministerstvo dopravy a Audi letos poprvé ukázali, že C-V2X umí na veřejné silnici vozidlu „zavolat“ zelenou. Elektrické SUV e-tron si pár desítek metrů před křižovatkou požádalo o předsunutou zelenou v okamžiku, kdy to neomezilo hlavní tah – a semafor mu skutečně vyhověl. Výsledkem bylo méně zastavování, nižší emise i úspora času. Podstatné je, že experiment proběhl s běžným smartphonem a sériově vyráběnými řadiči světel. Tedy bez milionových investic.
Konec kolon? Plynulejší město
Jakmile se data z mnoha vozů začnou sbíhat dohromady, bude možné přepínat signály podle aktuální zátěže a dávkovat dopravu hustotě odpovídající ulicím. V horizontu pěti let by takto propojené vozy mohly zkrátit čas strávený v kolonách o až 20 % a zároveň snížit lokální emise CO₂, protože motor prostě méně stojí na volnoběh.
Elektrická auta k tomu přidají ještě energetický bonus: pokud zvládají takzvané V2G nebo V2H režimy, mohou přes noc vracet přebytečnou elektřinu zpět do sítě nebo napájet domácnost. Podle shrnutí britského Auto Expressu se z akumulátorů parkujících aut může stát doslova pohyblivá bateriová farma, která vykrývá špičkovou poptávku.
Co brzdí rozjezd a kdy se dočkáme
Technicky je V2X zralé – čipy, antény, softwarové platformy i přenosové pásmo 5,9 GHz už existují. Zůstává však několik překážek:
- Výbava staršího vozového parku – auta jezdí v průměru přes 12 let, a než flotila omládne, bude nutné řešit dodatečná retrofitová zařízení.
- Standardy a legislativa – Evropa i USA už vyhradily potřebné spektrum, ale finální pravidla pro interoperabilitu se ještě ladí. Přijetí společných testovacích scénářů je klíčové, aby vůz koncernu A rozuměl semaforu výrobce B.
- Ekonomika infrastruktury – podle odhadů ITSA stojí základní „mluvící“ křižovatka 15–27 tisíc dolarů, chytrá s detekcí chodců klidně dvojnásobek. I tak ale vychází levněji než následky jediné smrtelné nehody.
Přesto se razantní nasazení blíží. Aktuální evropské plány počítají s tím, že do roku 2030 bude spojení V2X běžnou výbavou dvou třetin všech nově prodaných aut, a první masový příliv přímé varianty 5G-V2X se čeká už mezi lety 2026 a 2029.
Na cestě k chytřejšímu asfaltu
V2X nepřidává do auta další chytrou funkci pro parádu. Přináší digitální šestý smysl, díky němuž vůz vidí za roh, tuší barvu semaforu ještě před křižovatkou a dokáže synchronizovat jízdu s ostatními. Výsledkem je méně krizových brzdění, plynulejší provoz a také nižší emise – zkrátka dopravní systém, který spolu mluví místo toho, aby klaksonem křičel. Pokud budou výrobci, města a operátoři táhnout za jeden konec, může tahle tichá konverzace začít už v další dekádě.
Zdroje: wikipedia.org, electronicdesign.com, autoexpress.co.uk