Syntetické palivo má budoucnost, tvrdí Porsche. Oficiálně zahájilo jeho výrobu
Jaké je palivo budoucnosti? EU vám řekne, že elektřina. Toyota říká, že vodík. Porsche pro změnu kromě bateriových článků věří v syntetické palivo. Jak to nakonec dopadne, ukáže až čas, ale je nám docela sympatické, že stále existují automobilky, které si uvědomují rizika masového přechodu na elektromobily a stále hledají rozumná alternativní řešení, jak zachránit spalovací motor. Ať už budou jezdit na vodík nebo syntetické palivo, z našeho každodenního života zřejmě v dohledné době nezmizí.
Je to téměř dva roky, co Porsche oznámilo, že zahajuje vývoj syntetického paliva s názvem eFuel, a v tuto chvíli hlásí, že je hotovo. Němci totiž oficiálně zahájili jeho výrobu v nově postavené továrně v Chile, a pokud se v praxi osvědčí, mohlo by to znamenat velký přínos pro záchranu spalovacích motorů a zároveň velkou konkurenční výhodu pro Porsche. Mimochodem, prvním vozem, do kterého nové palivo oficiálně nasadili, byl současný model 911.
Provoz s prakticky nulovými emisemi
Palivo eFuel se vyrábí z vody, oxidu uhličitého získaného ze vzduchu a pomocí elektřiny vyrobené větrnou turbínou, což je jeden z důvodů, proč je továrna umístěna v Punta Arenas. Jižní Chile je větrné, vítr zde vane přibližně 270 dní v roce, což umožňuje téměř nepřetržitý provoz. Porsche zdůrazňuje, že jejich nové palivo je téměř neutrální z hlediska emisí CO2. Zhruba před rokem automobilka tvrdila, že eFuel může snížit dotyčné emise až o 90 %.
„Potenciál syntetických paliv eFuels je obrovský. V současné době je na světě více než 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory. Mnohé z nich budou na silnicích jezdit ještě desítky let a eFuel nabízí majitelům stávajících vozidel prakticky okamžitě uhlíkově neutrální alternativu,“ říká Michael Steiner, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti Porsche AG.
Porsche chce zpočátku vyrábět 130 000 litrů syntetického paliva ročně, což je samozřejmě kapka v moři ve srovnání se spotřebou v Německu, takže zpočátku bude palivo využíváno v šampionátu Porsche Mobil 1 Supercup a v centrech Porsche Experience. Po pilotní fázi se však výroba do poloviny tohoto desetiletí rozšíří na nejméně 55 milionů litrů ročně. Zhruba za dva roky, tedy kolem roku 2027 až 2028, chtějí Němci zvýšit kapacitu až na 550 milionů litrů ročně!
Není žádným tajemstvím, že Porsche usiluje o uhlíkovou neutralitu do roku 2030. To zahrnuje nejen plně elektrické modely, ale také syntetická paliva, která jsou podle automobilky skvělým doplňkem elektromobility a jsou součástí její strategie udržitelnosti. Že to s eFuel myslí vážně, dokazují finanční prostředky, které do něj značka již investovala. Hovoříme o částce 100 milionů dolarů, v přepočtu cca 2,2 miliardy Kč.
Zdroj: redakce, porsche.com