Syntetická paliva ano, ale pouze pro letadla a lodě, říká EU. Auta budou pouze elektrická

Přidat na Seznam.cz

Evropská unie opět bojuje. Tentokrát jsou v čele syntetická paliva, která by podle skupiny odborníků a několika zemí EU měla být po roce 2035 alternativou. Jezdila by na ně současná auta se spalovacími motory a mohla by se tankovat na tradičních čerpacích stanicích. EU však říká „Zapomeňte na to!“. Syntetická paliva bude používat pouze tam, kde nelze použít elektromobily, jak píše server Euractiv. Vypadá to tak, že po roce 2035 budeme v osobních automobilech slyšet pouze hučení elektromotorů.

Zpráva o emisní normě Euro 7 se pro mnohé stává známou písničkou. Je všeobecně známo, že po roce 2035 by se u nás neměly prodávat nové osobní a lehké užitkové automobily se spalovacími motory (i když přesná definice omezení po roce 2035 zní trochu jinak) a na silnicích by měly jezdit už jen elektromobily (na baterie nebo palivové články).

Některé významné členské státy EU se však vzepřely a požadují jasnější záruky a definice, aby bylo jasné, že po roce 2035 budou na silnicích legálně jezdit i automobily se spalovacími motory na syntetická paliva. Evropská komise a její výkonný místopředseda Frans Timmermans však mají pro všechny jasný vzkaz.

Od čerpacích stanic k nabíječkám

Syntetická paliva (e-paliva) se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů. Při jejich spalování se sice CO2 uvolňuje do atmosféry, ale pouze v rozsahu, v jakém byl z atmosféry odstraněn při jejich výrobě. Jedná se tedy o neutrální paliva z hlediska emisí CO2. Přesto je EU v současnosti nechce v osobních automobilech tolerovat. Jak tvrdí Frans Timmermans, syntetická paliva by měla být pouze nouzovým řešením tam, kde nelze použít čistě elektrický pohon, tedy v letadlech nebo lodích. A argumentu zastánců e-paliv nepomáhá ani to, že by na ně mohly jezdit současné automobily a využívat současnou infrastrukturu čerpacích stanic.

Pokud by EU poskytla záruky pro legální používání syntetických paliv v osobních automobilech, mohly by automobilky pokračovat v dalším vývoji spalovacích motorů a antiemisních systémů a posunout je na další úroveň. Současná situace však znamená, že řada klíčových výrobců již vývoj spalovacích motorů zmrazila a vrhla vývojové kapacity výhradně na elektrické pohony. Výrobci syntetických paliv navíc argumentují tím, že bychom tak mohli výrazně snížit znečištění ovzduší z dopravy, aniž bychom museli každý již vyrobený automobil nahradit nově vyrobeným elektromobilem.

Čím argumentují odpůrci syntetických paliv?

Argumentují tím, že se na jejich výrobu spotřebovává nepřiměřené množství elektřiny. Ta by byla mnohem efektivněji využita v elektromobilech s přímým pohonem. Tuto teorii přijala i EU. Teprve čas ukáže, jak tato bitva nakonec dopadne. Automobilky však nemají čas, musí předvídat, a tak se rozdělily na dva tábory. Jeden se již nyní dívá směrem k výhradně elektrickému pohonu, zatímco druhý si nechává otevřené dveře k vodíku (přímému spalování) a syntetickým palivům. Chleba se pravděpodobně bude lámat v roce 2026, kdy EU přehodnotí současnou situaci a rozhodne, zda bude pokračovat v nastoupené nekompromisní cestě.

Zdroj: euractiv.com, redakce