SUV jsou méně bezpečná a horší pro životní prostředí. Jaké jsou důvody?

Přidat na Seznam.cz

Sportovně-užitková vozidla (SUV) a jejich odvozená třída, známá jako crossovery, jsou v současnosti nejoblíbenějšími typy vozidel. Ve Velké Británii tvoří více než polovinu všech prodaných nových automobilů a podobně je tomu i ve světě.

Ačkoli si tedy lidé tato vozidla stále kupují, je to skutečně ta nejlepší volba pro životní prostředí nebo bezpečnost? Podívejme se na důkazy.

Válečná doprava

Abychom však SUV skutečně pochopili, musíme se nejprve podívat na důvody, proč jsou tato vozidla tak oblíbená a jak vznikla. Většina se shoduje na tom, že prvním skutečně masově vyráběným vozem s pohonem všech kol byl Willyho Jeep. Vozidlo vytvořené pro přepravu amerických vojáků po nerovném terénu za druhé světové války. Britskou odpovědí na Jeep byl Land Rover, který se řídil podobným konstrukčním principem, ale stal se o něco bytelnějším a vhodnějším pro každodenní použití, s pořádnými dveřmi a lepší ochranou proti povětrnostním vlivům.

Range Rover, vůz, který byl představen v roce 1970 a je populární dodnes, byl pravděpodobně skutečným původním SUV. Kombinoval vlastnosti luxusního sedanu se schopností efektivní jízdy v náročném terénu mimo silnice. Range Rover dal vzniknout stovkám vozidel v podobném stylu a netrvalo dlouho a SUV vyráběli všichni výrobci, dokonce i ti, kteří byli známí svými sportovními vozy, jako například Porsche nebo Lamborghini.

Proč je tedy lidé milují?

Na přibližně stejné ploše jako běžný automobil nabízejí SUV více prostoru pro cestující a zavazadla, což je užitečné, protože lidé se díky evoluci stále zvětšují. Odvrácenou stranou tohoto faktu je, že všechna auta, i ta největší, se také zvětšují, takže pokud chcete mít více místa, nemusíte nutně potřebovat SUV.

Mnoho řidičů také uvádí, že jim vyhovuje vyšší pozice za volantem a schopnost jízdy v terénu. Přesto mnoho crossoverů nemá pohon všech kol, takže v tomto ohledu nejsou lepší než jiné automobily.

Problémy

Naléhavě potřebujeme snížit emise skleníkových plynů ze silniční dopravy. Dobrou zprávou je, že klíčové trhy, jako je Evropa, si při stanovování cílů pro snižování emisí výfukových plynů vedou skutečně dobře a v mnoha případech jich dosahují včas. Nicméně vozy SUV by mohly tento trend začít zvrátit.Více materiálu Zaprvé, protože jsou SUV větší, spotřebují při výrobě více materiálů než osobní automobily, z nichž vycházejí. Například Volkswagen Golf váží přibližně 1 330 kg, zatímco Tiguan, SUV vycházející z Golfu, má 1 534 kg. Těchto 200 kg kovu, plastů a gumy navíc, což je hmotnost několika lidí, spotřebuje více surovin a více energie na výrobu.

Horší spotřeba paliva Hmotnost navíc také znamená, že nedosahují stejné spotřeby paliva jako běžné automobily, protože motor musí více pracovat, aby se vůz rozjel. Vozy SUV mají také tendenci být dále od země (vyšší „jízdní výška“). Díky tomu jsou méně aerodynamické a při rychlé jízdě mají horší spotřebu paliva.

Riziko převrácení Vozidla SUV mají díky vyšší hmotnosti nad zemí také vyšší těžiště, což zvyšuje riziko převrácení při nehodě. Studie provedená v USA ukázala, že u vozidel SUV je 11krát vyšší riziko převrácení při nehodě a u dětí ve vozidlech, která se převrátí, je dvakrát vyšší riziko, že při této nehodě zemřou.

Chodci v ohrožení Zpět na váhu. Mnoho majitelů se může domnívat, že větší SUV je bezpečnější, nicméně americká agentura pro bezpečnost vozidel NHTSA vypozorovala, že snížení hmotnosti SUV by snížilo závažnost nehod o 0,3 až 1,3 %. To je sice obtížněji vyčíslitelná záležitost než vliv na spotřebu paliva a naopak, bezpečnostní výbava při nehodách obvykle také zvyšuje hmotnost, ale řidiči by neměli předpokládat, že SUV je bezpečnější díky své vyšší hmotnosti.

Slepé úhly a vysoké kapoty činí vozy SUV obzvláště nebezpečnými pro chodce. Nedávná studie v časopise Economics of Transportation došla k závěru, že nahrazení nárůstu počtu vozů SUV v USA běžnými automobily v posledních dvou desetiletích „by zabránilo 1 100 úmrtím chodců“. Autor rovněž nenašel „žádný důkaz, že by přechod na větší vozidla zvýšil celkovou bezpečnost motoristů“. Jiná menší studie provedená v USA v roce 2020 ukázala, že vozy SUV způsobují vážnější zranění a úmrtí při srážkách s chodci, zejména při rychlosti nad 30 km/h.

Zdroj: interestingengineering.com