Stojíte se sešlápnutou spojkou? Takto ji ničí i zkušení řidiči. Jak prodloužit životnost spojky?

Přidat na Seznam.cz

Víme, že spojka je jedním ze spotřebních dílů, na které se nevztahuje ani záruka výrobce automobilu. Mnoho řidičů totiž spojku ničí i neúmyslně, a to nesprávným zacházením s ní. Pokud se naučíte, co se spojkou rozhodně nedělat, můžete své auto prodat jako „letité“, které nikdy nepotřebovalo výměnu spojky, jak napsal server MiDrive.

Používání spojky je pro řidiče vozů s manuální převodovkou zcela přirozené a mnoho řidičů se obává přechodu z manuální na automatickou převodovku právě proto, že mají pocit, že když se zbaví spojkového pedálu, ztratí autentický kontakt se svým vozem.

Spojka je však také velkým strašákem zejména pro začínající řidiče v autoškole. V autoškole se naučí základy ovládání spojky a pak je na nich, aby ji dokonale zvládli. Bohužel s rostoucím počtem ujetých kilometrů roste i komfort, a tehdy se někteří řidiči začínají dopouštět typických chyb, které stojí za předčasným opotřebením nebo dokonce zničením spojky.

Argumenty typu „vždyť to tak běžně dělám“ nebo „dělám to tak už léta“ se po letech bez výměny spojky mohou zdát oprávněné, ale z technického hlediska může být spojka ve stavu, který rozhodně neodpovídá počtu najetých kilometrů nebo stáří vozu. Které závady to jsou? A jak můžete prodloužit životnost své spojky?

Funkce a konstrukce spojky

Abychom pochopili, proč se vlastně těmito jízdními chybami dopouštíme ničení spojky, je třeba nejprve vysvětlit, jak spojka funguje. V principu není spojka nic jiného než dva „talíře“ s vysokým koeficientem tření, přičemž pedálem ovládáme jeden z těchto „talířů“, konkrétně při sešlápnutí spojkového pedálu tento talíř vypínáme tlakem na střed a účinkem výchylky a naopak. Samozřejmě, že spojky jsou i jiné a jejich technologické provedení se může od sebe lišit, ale pro pochopení samotné spojky nám toto vysvětlení stačí.

Opírání nohy o spojkový pedál

Prvním, prakticky každodenním nedostatkem řidiče je opírání se nohou o spojkový pedál. Zejména u hydraulicky ovládaných systémů, tedy ve většině případů, způsobuje mírné rozpojení spojkových lamel. Z dlouhodobého hlediska tedy spojce škodíme , protože její schopnost pružit ztrácí na účinnosti. Zároveň při každém použití spojky dochází k tepelným ztrátám, které mají nežádoucí účinky na pryžové díly. Možná jste si také všimli, že při pomalé jízdě v koloně v horku má spojka tendenci prokluzovat.

Náhlé uvolnění spojkového pedálu

Další chybou je příliš prudké uvolnění spojkového pedálu. Spojka se v důsledku takového nárazu spálí v důsledku intenzivního tření, což je patrné z charakteristického zápachu. Všichni tento zápach známe a často ho cítíme, když se nám nedaří s novým autem vyjet do kopce nebo když se snažíme příliš dlouho zaparkovat na nerovném povrchu.

Tento zápach však není signálem, že byste měli vyměnit spojku, je to jen upozornění, že byste měli spojkový pedál uvolňovat plynuleji a pomaleji, nebo naopak nedržet spojku „na hraně“ se sešlápnutým plynovým pedálem příliš dlouho.

Spojka není brzda

Používání spojky jako brzdy na křižovatkách je také způsob, jak ji časem odepsat.Když zastavíte na červenou a přijíždíte do kopce, je lepší vyjet na neutrál, než používat spojku k brzdění vozidla v zatáčce. Občas se může stát, že na křižovatce potkáte neustále jedoucí auto bez rozsvícených brzdových světel – a přesně tak by to vypadat nemělo.

Rozlišujme však mezi výše uvedeným a tzv. motorovým brzděním. Pokud jedete do kopce a čeká vás dlouhé klesání, není vhodné neustále brzdit – v takovém případě je rozumné mít zařazený druhý nebo třetí rychlostní stupeň a jet vpřed bez sešlápnutí plynového pedálu a spojky. Motor, jeho přirozené otáčky a spojka vám do jisté míry zabrání nekontrolovaně zvyšovat rychlost při jízdě z kopce, i když občasnému použití brzdy se stejně nevyhnete.

Někteří řidiči mají ve zvyku v zatáčkách sešlapávat spojku. Emocionálně mohou mít skutečně pocit, že jedou klidněji a pomaleji, ale mnohem lepší je zpomalit a podřadit, aby v okamžiku průjezdu zatáčkou použili motorové brzdy, čímž zároveň odlehčí brzdové soustavě.

Rozjíždění s vysokou hmotností

Nežádoucím chováním, které zkracuje životnost spojky, je také rozjezd s příliš velkým zatížením. Je důležité si uvědomit, že spojka je konstruována také s ohledem na předpokládanou maximální hmotnost vozidla. Pokud se tedy rozjíždíte s jiným vozidlem na laně nebo na tažném zařízení, spojka vám za to nepoděkuje. Pokud jednou za rok vytáhnete známého z bláta nebo sněhu nebo odtáhnete jeho auto, spojce se nemusí nic stát, ale pravidelné používání běžného auta s běžnou převodovkou jako tažného vozidla se může na spojce podepsat.

Správně sešlápněte spojkový pedál. Spojka vám poděkuje

Pokud se vyvarujete výše uvedených chyb, můžete si být jisti, že vaše spojka přežije mnoho let bez většího poškození. Jeho výměna sice nepatří mezi nejdražší, ale proč ho zbytečně ničit?

Základním pravidlem je spojku zbytečně nepřetěžovat, nestát na ní při zastavení na červenou a dbát na plynulé sešlápnutí a uvolnění. Pokud vaše auto při řazení lehce poskakuje, je to také známka toho, že ještě neumíte ovládat spojku. Soustřeďte se na spojku a práci s ní, váš rodinný rozpočet to ocení.

Zdroj: midrive.com