Statisíce lidí bez práce, řidiči bez aut, zničená ekonomika. Podle české vlády je to Euro 7

Přidat na Seznam.cz

V souvislosti s odmítnutím nové emisní normy Euro 7 jsme dosud prezentovali především názory automobilových koncernů a německých politiků, ale podle posledních zpráv má podobný postoj i česká vláda. Právě prostřednictvím ministerstva dopravy a šéfa tohoto resortu oznámilo, že navrhované nařízení, které by mělo platit od roku 2025, je pro Českou republiku jednoduše nepřijatelné. Připravil by o práci statisíce lidí, měl by negativní dopad na ekonomiku a zničil by segment malých automobilů.

Ministerstvo dopravy ČR se nebrání snižování emisí a důrazu na zlepšování životního prostředí, ale nová emisní norma Euro 7 v současné podobě může poškodit český i evropský automobilový průmysl a může mít dalekosáhlé negativní dopady, uvádí v současné době úřad vlády na svých webových stránkách a tlumočí i stanovisko svého šéfa.

„Naše stanovisko je jednoznačně negativní,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Chceme ekologická auta, ale tento typ regulace nakonec přinese více škody než užitku. Proto chci v Bruselu jednat s evropským komisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem, aby se nám společně s ostatními zeměmi podařilo emisní pravidla změnit,“ dodává Kupka.

K navrhované normě se vyjádřilo také Sdružení automobilového průmyslu ČR (SDA), které se již vyjádřilo ke stejnému stanovisku k normě Euro 7. Podle nich to bude mít negativní dopad nejen na automobily se spalovacími motory, ale především na jejich cenovou dostupnost. Zároveň by EU7 odčerpávala výrobcům prostředky na investice do vývoje elektromobilů.

Ministerstvo dopravy zároveň varuje, že přijetí současného návrhu bude mít fatální dopad na zaměstnanost výrobců i dodavatelů, a upozorňuje, že statisíce lidí v celé EU by přišly o práci.

Praha nebude podporovat Euro 7

Podobně to vidí i mladoboleslavská automobilka. „Pokud bude návrh přijat, povede to k uzavření několika závodů, a to nejen na výrobu malých vozů a nejen v České republice, ale i v dalších zemích, například v Maďarsku nebo Polsku,“ komentuje situaci Škoda.

To samozřejmě není žádné strašení. Škoda již odepsala miliardovou investici do zrušeného vývoje nové generace Fabie Combi a ohroženy jsou i další modely domácí značky. Pokud se výrobcům nevyplatí investovat do vývoje nových motorů a vozů z důvodu nemožnosti technických úprav, segment malých vozů zcela zanikne. „Snížení třídy malých vozů v ceně do půl milionu korun by znamenalo, že koupě vozu by se pro širokou skupinu obyvatel stala nereálnou, protože v dohledné době nebude na trhu žádný podobně dostupný bezemisní model,“ uvádí na svých stránkách Ministerstvo dopravy ČR. A upozorňuje, že v takovém případě by vozový park dále zastarával.

SDA dodává, že podle statistik bude v roce 2022 prodej malých vozů a vozů nižší střední třídy tvořit až 30 % všech registrací. Většina evropských automobilek přitom od nejmenších segmentů téměř upustila, protože je pro ně příliš nákladné investovat do jejich rozvoje.

Zdroj: redakce, mdcr.cz, Škoda