Starý jednoduchý diesel bez turba jako možnost ušetřit? Přinášíme seznam zajímavých ojetin, které potěší peněženku

Přidat na Seznam.cz

Moderní vznětový motor bez přeplňování si lze jen těžko představit. Vozy s takovými jednotkami lze však stále koupit. V době extrémně vysokých cen pohonných hmot se tyto jednoduché motory mohou vrátit do obliby. Zde je seznam těch nejlepších.

Když benzín stojí tolik peněz a nafta není o mnoho levnější, hledají řidiči řešení, jak snížit náklady na dojíždění, píše web Autokult.

Jednou z možností je také koupě dieselového motoru, protože dieselový motor spaluje výrazně méně paliva než benzínový, ale i to je riziko. Moderní jednotky common rail jsou komplikované, skládají se z mnoha komponentů, z nichž každý může selhat, a oprava v servisu stojí od několika set do několika tisíc korun.

Řešením mohou být zcela zastaralé atmosférické diesely, bez systému Common Rail, s běžným čerpadlem, DPF nebo dvouhmotového setrvačníku.

Přestože lze tyto konstrukce považovat za historické, mají řadu výhod, jako je nízká, nebo prakticky žádná poruchovost, nízká spotřeba paliva, nízké náklady na opravy, jednoduchá konstrukce, velká životnost. Samozřejmě mají i své nevýhody, například špatnou dynamiku, ale v době drahých pohonných hmot tomu přikládá význam stále méně lidí.

Citroën Saxo a Peugeot 106 1.5 D

Ve své době byl Citroën AX se vznětovým motorem 1.4 reálně nejúspornějším vozem na světě. Často nedokázal spálit více než 5 l/100 km a normální spotřeba paliva se pohybovala kolem 4 l/100 km. Není divu, protože AX vážil kolem 800 kg.

AX s naftou je rarita nebo většinou šrot. Dnes si můžete koupit Citroën Saxo nebo jeho ekvivalent, Peugeot 106 s motorem 1,5 D, který má výkon 58 koní. Pravidelně spotřebuje méně než 5 l/100 kilometrů.

Peugeot 206 1.9D

Peugeot 206 se právě proslavil diesely, hlavně moderními HDI. Vznětový motor 1.9D bez systému common rail se vyráběl pouze první tři roky, takže na trhu s ojetými vozy jich zbývá jen málo. Navzdory skromnému výkonu 69 koní umožňuje zcela zapomenout na závady typické pro tyto motory. To proto, že se v něm vůbec žádné díly nerozbíjejí.

Motor 1.9D nabízí především klid, protože spotřeba paliva, která se pohybuje mezi 4,5 a 6,0 l/100 km, vás neohromí. Je nepravděpodobné, že by vás překvapila náhlá porucha, kvůli které byste museli vozidlo odstavit.

Renault Clio 1.9d

Do roku 2001. Renault nabízel vznětový motor 1.9d s atmosférickým motorem označeným jako F8Q, který byl základem pro vývoj jednotky 1.9 dCi. Tento motor, na rozdíl od svého moderního přeplňovaného potomka, byl tak málo zatížen, že i když měl špatnou převodovku, nikdo to nepocítil. Jeho výkon byl pouhých 64 koní.

Najít vůz s tímto motorem je již poměrně obtížné, ale možné. Čas od času se objeví nové vozy na prodej, dalo by se říci, že poslední. V současné době lze s touto jednotkou zakoupit Megane a Clio II, ale v nabídce je i Clio I. Ceny jsou velmi závislé na stavu vozu a představivosti prodávajícího. Motor obecně není nijak zvlášť úsporný, takže je třeba počítat se spotřebou kolem 5,5 l/100 km.

Škoda Fabia 1.9 SDI

Škoda Fabia první generace byla vybavena slabšími benzinovými agregáty než vznětový motor Volkswagen o výkonu 64 koní. A právě tento motor nezpůsoboval absolutně žádné problémy. Fabia s tímto motorem může mít karoserii kombi, takže kromě role vozidla z bodu A do bodu B může převážet celou rodinu s velkými zavazadly.

Za zmínku stojí, že podobný motor se montoval jak do menší a starší Felicie (1.9 D), tak do větší Octavie. Spotřeba se pohybuje kolem 5 l/100 km.

Toyota Corolla 1.9 D / 2.0 D

Toyota Corolla E11 byla posledním osobním automobilem, který byl nabízen se vznětovými motory, a to hned dvěma různými. Motor 1.9 D o výkonu 69 koní pochází od koncernu PSA. Dvoulitrový motor o výkonu 72 koní je konstrukce Toyota. Nepřítelem číslo jedna je koroze podvozku. V obou verzích má vůz spotřebu přibližně 5 l/100 km.

Zdroj: autokult.pl