Stará sovětská klasika v novém hávu. Rusko opětovně zahajuje výrobu Moskviče

Přidat na Seznam.cz

Rusové schválili do výroby dva nové modely aut, které budou na tamním trhu nabízeny pod staronovou značkou Moskvič. Jedná se o Moskvič 3 a jeho elektrickou variantu Moskvič 3e. Oba automobily budou vyráběny v bývalé továrně Renault nyní přejmenované na Moskevský automobilový závod Moskvič, jak informuje server Interia.

Informace, že se jedná o ruské auto je zavádějící. Bude sice vyráběno poblíž Moskvy, ale na výrobních linkách dřívějšího francouzského majitele továrny, který odešel z ruského trhu (zmíněný Renault) a především technologicky se jedná o automobil vytvořený čínskou společnosti JAC. Je, ale potřeba přiznat, že tempo práce ruských úřadů, které schválily výrobu nového Moskviče bylo působivé. Připomeňme: Renault oznámil rozhodnutí odejít z Ruska v dubnu. Veškeré akcie AvtoVAZu (necelých 68 procent) převzal ruský institut NAMI za symbolickou částku 1 rubl, v přepočtu cca 0,30 Kč.

Transformace Renault na Moskvič

Následně se francouzská továrna Renault, ve které byly vyráběny mimo jiné vozy Renault Duster, nabízené na ruském trhu, stala majetkem města Moskvy. Již tehdy moskevský starosta Sergej Sobyanin oznámil, že převzatá továrna bude pokračovat ve výrobě automobilů. Prakticky ihned potom co se automobilka ocitla v ruských rukou se začalo hovořit o vzkříšení bývalé značky Moskvič. Právě v areálu, který kdysi patřil sovětskému státnímu koncernu, vznikl v roce 1998 výrobní podnik jehož hlavním akcionářem byl francouzsky Renault.

Návrat ke kořenům

Kořeny původního Moskviče sahají až do roku 1930. Poslední vozy této značky oficiálně vyjely z továrny na ruské silnice v roce 2001. Tehdy už, ale v bývalém sovětském závodě probíhala výroba Dacie Logan. Rumunský výrobce, který však byl už od roku 1999 vlastněn mateřskou francouzskou společností Renault zde svoje auta nevyráběl dlouho. Ruská divize Dacie zkrachovala v roce 2006.

Zachránce fabriky nalezen v cizině

Ruské úřady se už v červnu letošního roku obrátily na čínské investory ve snaze nalézt řešení vzniklé situace a zachovat výrobu aut v někdejší továrně Renaultu, který z Ruska odešel v reakci na vojenské napadení Ukrajiny. Mezi favority byl od začátku zmiňován koncern JAC. Jednání s čínskou stranou byla úspěšná. Ruské úřady v těchto dnech vydaly homologační certifikáty pro dva modely vyráběné koncernem JAC, které budou v Rusku nabízené pod značkou Moskvič.

Moskvič made in China

Jedná se o Moskvič 3, takže ruská kopie čínského automobilu JAC JS4 a Moskvič 3e, který je kopii elektrického JAC iEVS4. Rusům se podařilo dohodnout s čínským partnerem v rekordním čase. Prvních 600 automobilů (400 kusů Moskvičů 3 a 200 Moskvičů 3e) má vyjet z moskevské továrny do konce letošního roku. Výroba bude s největší pravděpodobností probíhat v systému koncové montáže hotových komponentů dodávaných z čínských továren. Ambiciozní plány předpokládají, že v příštím roce moskevský závod dosáhne produkce na úrovni 50 tisíc aut, z čehož zhruba pětina bude elektromobilů. Obnovení kapacit továrny na plný výkon je plánováno na rok 2024. Tehdy má v závodě opět fungovat už i původní francouzská svařovna a lakovna. Moskvič má v souladu s plánem vyrábět až pět modelů. Čtyři crossovery/SUV a jeden sedan.

Technické údaje Moskviče 3

Vozidlo bude na ruském trhu nabízeno ve dvou verzích a obě budou poháněny zážehovými motory. Ten slabší (pravděpodobně o objemu 1,6 l), bez přeplňování, má výkon 109 koní a bude k dispozici pouze s manuální, šestistupňovou převodovkou. Výkonnější 1,5 litrový přeplňovaný motor dosahuje výkonu téměř 150 koní a lze jej spárovat se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou převodovkou. Podle informací čínského výrobce JAC oba motory splňují emisní normu EURO 5, ale zda bude tento parametr zachován i v případě vozů z moskevské továrny, to lze nyní jen těžko odhadnout.

Zdroj: Redakce, autostat.ru, Interia.pl