Stále více výrobců automobilů se vrací k dieselům
Stále více výrobců automobilů, zejména evropských značek, se rozhodlo pokračovat ve výrobě automobilů se spalovacími motory, protože se domnívají, že elektromobily nejsou dobrým obchodem, alespoň v současné době. Proto začali pracovat na dieselových a benzinových motorech a provádějí zajímavé změny, aby vyhověli předpisům o emisích škodlivin.
Evropská unie donedávna uváděla, že do roku 2035 bude zakázán prodej vozidel s benzinovými a naftovými motory. Realita se však změnila a mnozí výrobci se domnívají, že úplný přechod do tohoto roku nebude možný, zejména proto, že prodej elektromobilů není v současné době skutečně ziskovým byznysem. A to i přes mnohé pokusy a pobídky, které úřady podporují.
Major car brands could miss vital electric vehicle targets – 'We need to give people a reason to buy EVs!'https://t.co/ud74LGqcMb
— GB News (@GBNEWS) May 15, 2024
Nízká ziskovost
Různé značky se rozhodly, že výroba i prodej elektromobilů není životaschopný byznys, který by jim umožnil udržet se na trhu, protože vyžaduje extrémně vysoké investice jak do vývoje, tak do výzkumu. To vše ovlivňuje konečnou cenu, kterou zaplatí každý zákazník. V důsledku toho se jedná o typ vozidla, jehož prodejní čísla, i přes určité špičky, zůstávají hluboko pod prodejními čísly spalovacích vozidel.
V tomto smyslu existují výrobci, jako je Mercedes, kteří otevřeně vyjádřili svůj záměr pokračovat v uvádění spalovacích automobilů na trh. Další společnosti, jako BMW, Ford nebo Stellantis, rovněž vyjádřily své obavy, i když ve srovnání s BMW mnohem diskrétněji. Za zmínku stojí, že Ford zcela zastavil některé výrobní linky pro elektromobily, zatímco obnovil výrobu spalovacího vozu, který má být hybridem a bude uveden na trh v roce 2027.
Na druhou stranu další značka na trhu, Renault, rovněž spustila novou divizi pro vývoj vozidel se spalovacím motorem. Kromě těchto značek řada dalších obnovila výrobní linky na spalovací vozidla a zároveň zbrzdila linky na výrobu elektromobilů. Je proto nepravděpodobné, že by se do roku 2035 podařilo zcela přejít na elektrická vozidla.
Inkluzivní vize
Jednou z nejpředvídatelnějších značek na tomto trhu je společnost Stellantis, která již řadu let pracuje na filozofii integrace, takže nevylučuje uvedení vozidel všech typů. Jinými slovy, pokračuje ve výrobě elektromobilů, ale také plug-in hybridních a non-plug-in hybridních variant.
Pravdou je, že nakonec jsou to kupující, kdo nakonec utváří a definuje trh mimo omezení, která se snaží vnutit Brusel. Skutečnost je taková, že doposud jsou pro kupující stále nejatraktivnější variantou automobily se spalovacím motorem, a to jak z ekonomického hlediska, tak z hlediska komfortu. Elektromobily v praxi přes veškerý pokrok stále představují mnohá omezení, pokud jde o dobíjecí stanice, kromě investic potřebných mimo jiné k umístění dobíjecích center v soukromých domech.
Ze všech těchto důvodů není překvapivé, že spalovací vozidla nadále dominují trhu, a vše nasvědčuje tomu, že tato dominance bude pokračovat i v následujících letech. Přinejmenším do té doby, než dojde k zásadní změně výše uvedených faktorů, zejména pokud jde o náklady na elektromobily.
Zdroj: La Grada Motor