Spousta řidičů přezouvá na poslední chvíli. Kdy je nejlepší přezout na zimní?

Přidat na Seznam.cz

Mnoho lidí odkládá přezutí na zimní pneumatiky až do prvních mrazů nebo sněžení. To je velké riziko! Ne každý ví, že pokud nemáte celoroční pneumatiky, měli byste si naplánovat přezutí na zimní pneumatiky dopředu.

Zimní pneumatiky jsou měkké pneumatiky. To znamená, že zůstávají velmi pružné i při nízkých teplotách. V zimě je to užitečné, ale v létě už to může způsobovat problémy. Silně zahřátá zimní pneumatika prokluzuje jak při rozjezdu a brzdění, tak i v zatáčkách. To znatelně ovlivní reakční dobu vozu na pohyby plynu, brzdy a řízení, a tím i bezpečnost silničního provozu.

Kdy přezout?

Když ranní teplota klesne pod 7-10 stupňů Celsia, přilnavost letních pneumatik se zhorší. V tomto počasí dochází každoročně ke stovkám kolizí a nehod, a to i ve městech. Až napadne sníh, bude to ještě horší!

„Při takových teplotách jsou letní pneumatiky stále tvrdší a neposkytují dostatečnou přilnavost. Rozdíl v brzdné dráze oproti zimním pneumatikám může být více než 10 metrů, a to jsou dvě délky velkého auta! Máme tedy na výběr mezi zimními pneumatikami a celoročními pneumatikami se zimní homologací. Na bezpečnosti se nevyplatí šetřit. Používání zimních pneumatik snižuje riziko nehody až o 46 procent,“ zdůrazňuje Libor Zelenka majitel sítě pneuservisů.

Zákonem stanovené období mezi 1. listopadem a 31. březnem má však svá specifika a povinnost zimního obutí platí v těchto případech: Řidič má povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza.

Bude zimní pneumatika fungovat i v dešti?

Při jízdě na mokré vozovce rychlostí 90 km/h při teplotě 2 °C je brzdná dráha na zimních pneumatikách o 11 metrů kratší než na letních pneumatikách. To je více než dvě délky prémiového vozu. Se zimními pneumatikami budete moci v podzimních mrazech rychleji brzdit, a to vám může zachránit život!

Celoroční pneumatiky

Pokud se používají celoroční pneumatiky, měly by být schváleny pouze pro zimní provoz a opatřeny symbolem sněhové vločky na horském pozadí. Jen tak lze zaručit, že se jedná o zimní pneumatiky z hlediska dezénu a měkké směsi pryže. Zimní pneumatiky zajišťují přilnavost při nízkých teplotách a mají běhouny, které účinně odvádějí vodu, sníh a bláto.

Jsou zimní pneumatiky označeny pouze symbolem M+S?

To je bohužel mylná představa, která může mít tragické následky. M+S není nic jiného než prohlášení výrobce, že pneumatika má dezén pro jízdu na blátě a sněhu. Tyto pneumatiky však nejsou homologované a nemají všechny vlastnosti zimních pneumatik. Jediným oficiálním zimním homologačním označením je alpský symbol!

Jsou celoroční pneumatiky levnější?

Během 4-6 let se spotřebují dvě sady pneumatik, ať už se jedná o dvě sady celoročních pneumatik se zimní homologací, nebo o jednu sadu letních a jednu sadu zimních pneumatik. Jízda na pneumatikách určených pro danou sezónu minimalizuje opotřebení a výrazně zvyšuje bezpečnost. Na zimních pneumatikách budete za studena brzdit rychleji, a to i za mokra!

Zdroj: redakce