Špatně jste natankovali? Hlavně nestartujte a zavolejte asistenční službu
Natankovali jste benzín místo nafty nebo naftu do benzínu? Hlavně žádnou paniku. Stává se to častěji, než si myslíte.
Jedna chvilka nepozornosti, stejný typ pistole u stojanu nebo půjčené auto a problém je na světě. Ale dobrou zprávou je, že když zareagujete správně, nemusí to vaše auto vůbec odnést.
První pravidlo
Jakmile si všimnete, že tankujete špatné palivo, okamžitě přestaňte. I pár litrů může nadělat paseku, ale čím míň, tím líp. V tu chvíli si dejte pár vteřin na nadechnutí, protože to hlavní máte teprve před sebou – rozhodnout se, co dál.
A věřte, že rozhodně nedává smysl přemýšlet ve stylu: „Doleju správné palivo, ono se to nějak zředí.“ Ne, neředí. Neexistuje bezpečné „míchání“. Naopak – hrozí poškození motoru, vstřikovacího systému, čerpadla i filtru. A opravy pak můžou stát desetitisíce.
Druhé pravidlo
Tohle je absolutní základ. Pokud jste špatné palivo jen natankovali a motor ještě neběží, máte vyhráno – tedy aspoň z poloviny. Pokud byste ale motor nastartovali, riskujete, že se špatné palivo dostane do systému a začne ničit, co mu přijde do cesty.
V moderních autech bývá vstřikovací systém velmi citlivý. Nafta v benzínu nebo obráceně může způsobit zadření čerpadla, poškození vstřikovačů a zanesení filtrů. Takže ještě jednou: nestartovat! Ani jen na popojetí od stojanu.
Zavolejte pomoc
Možná vás napadne zavolat kamarádovi, co „rozumí autům“. Ale tentokrát raději rovnou sáhněte po čísle na asistenční službu. Ti vědí, co dělat. Odvezou auto do servisu, kde palivo bezpečně odsají, vyčistí nádrž i potrubí a zkontrolují, jestli se něco nedostalo dál.
Většina asistenčních služeb dnes takovou pomoc pokrývá, často i zdarma v rámci pojištění. A pokud si nejste jistí, jestli to vaše pojistka zahrnuje, můžete to zjistit telefonicky. Hlavně se nesnažte nádrž odčerpat hadičkou sami – nejenže je to riskantní, ale moderní auta to ani neumožňují kvůli bezpečnostním ventilům.

Pokud jste natankovali plnou nádrž špatného paliva a ještě k tomu nastartovali, je situace složitější. V takovém případě už může být část systému kontaminovaná a nezbyde než důkladné vyčištění, případně výměna některých dílů. Nafta v benzínovém autě způsobí hlavně kouřivost, špatné spalování a ztrátu výkonu. Benzín v dieselu je ještě horší – nedokáže mazat, takže může způsobit zadření vysokotlakého čerpadla.
Prevence?
Nejlepší, co můžete udělat, je dávat pozor. Zní to banálně, ale soustředění při tankování je klíč. Ujistěte se, co máte za auto, a co patří do nádrže. Někdy pomůže i nálepka na víčku nádrže nebo barevně odlišený uzávěr.
Pokud často střídáte auta (např. ve firmě nebo v autopůjčovně), udělejte si návyk vždycky se zeptat nebo se podívat do techničáku. A kdo se bojí opakování, může si pořídit malý plastový „zámek“ na tankovací hrdlo, který zabrání vsunutí nesprávné pistole.
Špatně natankovat je nepříjemné, ale ne konec světa. Důležité je zachovat klid, nepanikařit a hlavně – nestartovat. Rychlý telefonát na asistenční službu vám ušetří nervy, peníze i auto. A příště si třeba radši dvakrát zkontrolujete, co vám teče do nádrže.
Zdroj: quora.com, reddit.com, jihlavsky.denik.cz, Garáž