Špatná diagnóza v servisu? Při těchto závadách se mechanici často mýlí a zákazníci platí dvakrát
Velmi často se stává, že relativně drobné a snadno odstranitelné závady způsobují příznaky, které jsou podobné těm, které se objevují i při velkých poruchách, jejichž odstranění stojí celé jmění. Zde je seznam závad, které jsou někdy odborníky chybně diagnostikovány, napsal server Auto Reparaturen.
Představte si situaci. Přijedete do servisu, řeknete jim, s čím vás auto zlobí a mechanik vás v půlce věty přeruší slovy: „Jasně, je třeba opravit to a to.“ Nebo po pohledu pod kapotu či krátké zkušební jízdě stanoví diagnózu a rovnou se pustí do práce. Skutečný profesionál?
Bohužel se někdy ukáže, že tato první, ukvapená diagnóza není vždy přesná. A není tak špatné, pokud má mechanik odvahu to zákazníkovi přiznat, mnohem častěji se stává, že majitel vozu zjistí, že závad bylo více a musí zaplatit nejen za skutečnou opravu závady, ale také za vše, co mechanik zbytečně vyměnil, když potmě hledal příčiny teoreticky zřejmé poruchy. Rutina je špatný rádce a chyby se stávají i těm nejzkušenějším mechanikům.
Jaký závěr z toho lze vyvodit? Před zahájením opravy se vyplatí věnovat více času důkladné diagnostice toho, co auto skutečně trápí, protože první výstřel je často nepřesný. Níže je uveden seznam závad, které jsou velmi často diagnostikovány nesprávně – a zákazník za opravu platí dvakrát.
Opotřebované pneumatiky nebo opotřebovaná ložiska?
Hlasitý zvuk vycházející z oblasti kol, který se zvyšuje s rychlostí? Je to jasné – ložiska nábojů jsou hlučná! Je to tak? Pokud se je po zkušební jízdě rozhodnete vyměnit, možná budete překvapeni! Téměř totožné příznaky může způsobit defekt nebo „bouchnutá“ pneumatika.
Problém se nejčastěji týká zadních kol vozů s víceprvkovým zavěšením a jeho příznaky jsou téměř totožné s příznaky vadných ložisek nábojů. Jak je rozeznáte? Pro začátek je dobré zkontrolovat pneumatiky dlaní, protože pokud je na nich jen nepatrné ozubení, jsou změny pouhým okem těžko viditelné. Přejeďte rukou po přední části běhounu a po obvodu pneumatiky. Pokud v jednom směru snadno klouže a v druhém směru působí jako pilník, pravděpodobně se jedná o vroubkování. Se zvednutým vozem můžete samozřejmě také trhnout a otočit kolem – u opotřebovaného ložiska je obvykle patrná vůle a charakteristický zvuk, ale kolo s ozubenou pneumatikou by nemělo způsobovat žádné potíže.
Těsnění hlavy nebo prasklé víčko?
Vypálené těsnění hlavy je diagnóza, která majitelům vozů způsobuje nepříjemné brnění v oblasti peněženky. To má svůj důvod: výměna těsnění obvykle vyžaduje opracování hlavy a často i bloku motoru a pracnou demontáž a montáž. Prvními příznaky problému s těsněním hlavy, kterých si řidiči všimnou, jsou často únik chladicí kapaliny, oblaka páry zpod kapoty a rostoucí teplota motoru. Pokud z chladiče nebo expanzní nádoby uniká kapalina, mnoho mechaniků okamžitě diagnostikuje problém jako „je třeba vyměnit těsnění pod hlavou“.
Přitom příčina je někdy zcela banální, i když ignorování průvodních příznaků může časem vést k propálení těsnění hlavy. Přesně takové příznaky mohou být způsobeny vadným ventilem ve víčku chladicí kapaliny. V chladicích systémech moderních automobilů je velký tlak, proto jsou v zátkách instalovány speciální ventily, které by se v situaci, kdy tlak překročí přijatelné normy, měly otevřít a uvolnit trochu páry.
Těsnění hlavy nebo chladič EGR?
V případě výše popsané závady (vadné víčko chladicí kapaliny) zkušený mechanik, který nechce zákazníka tlačit, samozřejmě rychle zjistí, že těsnění hlavy není vadné. Stačí, když zkontroluje, zda se v kapalině v expanzní nádobě chladicího systému nenacházejí bublinky. Ale co když se objeví? Znamená to, že je nutné vyměnit těsnění hlavy a možná také opravit hlavu? Ne nutně! Vyplatí se také zkontrolovat, zda se pod víčkem olejové nádrže nenachází šlem, který svým vzhledem a konzistencí připomíná majonézu. Pokud tam není, je naděje, že auto půjde opravit levněji.
U nových dieselů se netěsný chladič EGR často používá jako náhrada za spálené těsnění hlavy. Tento prvek ochlazuje výfukové plyny z recirkulačního systému před jejich návratem do válců. Tímto způsobem lze snížit emise oxidů dusíku, aniž by se snížil výkon, jako je tomu v případě recirkulačních systémů bez chladiče. Bohužel často při relativně nízkém počtu najetých kilometrů chladiče ztrácejí těsnost – do chladicí kapaliny se dostávají výfukové plyny a často dochází k vyčerpání kapaliny v systému – příznaky jsou téměř totožné s příznaky prasklého těsnění hlavy, ale náklady na opravu jsou dokonce 10krát nižší! Pokud má vůz chladič EGR, je třeba před demontáží hlavy nejprve zkontrolovat toto.
„Majonéza“ pod víčkem olejové nádrže: porucha nebo jen špatný provoz?
Někdy při výměně oleje sdělí mechanik zákazníkovi smutnou zprávu: „Pod víčkem oleje je majonéza, pravděpodobně se propálilo těsnění hlavy.“ Skutečnost, že se v motoru shromažďuje emulze z motorového oleje zhutněného vodou, může, ale nemusí znamenat, že je vadná hlava nebo těsnění pod ní. Někdy je to pouze důsledek toho, že při relativně nízkých teplotách se s vozem jezdí pouze na krátké trasy. Po zahřátí a ochlazení se na kovových stěnách klikové skříně sráží pára a voda stéká do oleje.
Při běžném provozu to nepředstavuje problém, protože při delších jízdách se kondenzát opět odpařuje. Pokud však jezdíte jen do nejbližšího obchodu pro rohlíky, voda se hromadí v motoru, mísí se s olejem a u olejové náplně se shromažďuje kaše podobná majonéze a zakalený olej je vidět i na měrce – stejně jako když shoří těsnění hlavy. V tomto případě však chladicí kapalina v chladicím systému zůstává čistá.
Špatná baterie nebo alternátor nebo startér
Otočíte klíčkem v zapalování, startér se sotva otočí a světla na palubní desce zhasnou. Po nabití baterie se situace na chvíli zlepší, ale druhý den se totéž opakuje. Diagnóza? Jednoduché! Je třeba vyměnit baterii? Ne vždy.
Než se rozhodnete pro výměnu baterie, měli byste opravdu věnovat čas návštěvě servisu a kontrole staré baterie, protože může být stále funkční. Nejprve zkontrolujte: jsou svorky baterie pevně přišroubovány? Pokud tomu tak není, není možné jej správně nabít nebo účinně nastartovat, zejména při nižších teplotách. Dalšími body, které je třeba zkontrolovat, jsou nabíjení a spotřeba proudu při startu – to je však spíše úkol pro dílnu. Pokud je startér vadný, nemusí být schopen nastartovat motor ani s dobrou baterií.
Kontrolka motoru: poškozené čidlo, nebo jen vadný kabel?
Jak se opravují moderní automobily? Teoreticky je to jednoduché: mechanik zapojí počítač do diagnostické zásuvky a přístroj mu řekne, která součástka je vadná a je třeba ji vyměnit. A skutečně, někteří mechanici (a kutilové), kteří opravují auta, to takto dělají. Jenže to bohužel často nefunguje. Diagnostický počítač indikuje, která součástka je vadná, např. že určité čidlo nevysílá signál nebo že odečítané parametry jsou mimo očekávané normy, ale neznamená to, že selhala právě tato součástka – někdy je příčina triviálnější, např. je poškozen pouze kabel k dané součástce, zatímco samotná součástka je funkční. Výměna dílu jen proto, že na něj upozornil počítač, je špatný nápad.
Modrý dým z výfuku
Oblaka modrého kouře, která se táhnou za autem, jsou v dnešní době téměř rozsudkem smrti pro auto. Téměř standardní diagnóza: motor je mrtvý, je třeba ho opravit (což se často prostě nevyplatí), nebo se poohlédnout po jiném, který ho nahradí, což samozřejmě také není levné a nezaručuje, že nový bude výrazně lepší.
Než se rozhodnete zbavit starého motoru nebo jeho nákladné generální opravy, je vhodné provést důkladnější diagnostiku motoru, protože intenzivní modrý kouř (průvodní jev hoření motorového oleje) nemusí být nutně způsoben opotřebením kroužků a válců, stejně dobře může být způsoben opotřebeným těsněním ventilů. Jejich úkolem je zabránit stékání oleje po dříku ventilu do spalovacího prostoru. Sada těsnění obvykle stojí od několika stovek do několika tisíc korun a u mnoha motorů je lze vyměnit bez demontáže hlavy.
Zdroj: autoreparaturen.de