Spalovací motory skončily, definitivně prohrály. Ale Brusel začne snižovat emise dříve

Přidat na Seznam.cz

Evropský parlament definitivně schválil konec automobilů, jak je známe. Spalovací motory skončí od roku 2035 a od nynějška se v EU nebudou smět registrovat dieselové a benzinové vozy. Zatím není jasné, zda se konec spalovacích motorů bude týkat i syntetických paliv, jisté však je, že Brusel začne výrazně snižovat emise z nových aut ještě před rokem 2035, jak píše server Zeit.

Většina poslanců Evropského parlamentu hlasovala pro to, aby od 1. ledna 2035 nebylo možné registrovat žádné nové sériově vyráběné automobily s naftovými nebo benzinovými motory. Členské státy se na tomto opatření dohodly v loňském roce a nyní jej posvětili poslanci Evropského parlamentu. Hlasování dopadlo takto: 340 zástupců lidu hlasovalo pro, 279 zákonodárců bylo proti a 21 se zdrželo hlasování.

Od roku 2035 bude možné v zemích EU registrovat pouze osobní a lehká užitková vozidla s nulovými emisemi. Brusel tak připravuje půdu pro ještě masivnější nástup elektromobilů.

Cílem je nejen snížit emise CO2 z nových osobních a dodávkových automobilů o 100 % od roku 2035 (ve srovnání s výchozím rokem 2021), ale existují i průběžné cíle snížení emisí do roku 2030. Ty činí 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky. Počínaje koncem roku 2025 bude Evropská komise každé dva roky zveřejňovat zprávu hodnotící pokrok na cestě k silniční mobilitě s nulovými emisemi.

Co čeká syntetická paliva?

Podle původní dohody z loňského roku však Evropská komise ještě musí prozkoumat, zda by se vozidla na syntetická paliva mohla v budoucnu dočkat schválení. Spalovací motor, jak ho známe, však definitivně končí, a přestože se vývoj syntetických paliv zrychluje, k jeho masovému nasazení v reálném životě je ještě daleko.

„Tyto cíle vnášejí do automobilového průmyslu jasno a stimulují inovace a investice výrobců automobilů. Nákup a používání automobilů s nulovými emisemi bude pro spotřebitele levnější a zároveň se urychlí vznik trhu s ojetými automobily. Udržitelná jízda se tak stane dostupnou pro každého,“ uvedl Jan Huitema, liberální nizozemský politik, který působil jako zpravodaj legislativy zakazující spalovací motory v automobilech.

Přestože většina poslanců Evropského parlamentu návrh podpořila, ozvala se i řada kritických hlasů. „Zelení, liberálové a levičáci dnes v Evropském parlamentu hlasovali pro zákaz spalovacích motorů, přestože vědí, že ohrožují přibližně 1,4 milionu pracovních míst v Evropě,“ uvedl Dennis Radtke, poslanec Evropského parlamentu z německé pravicové strany CDU, a dodal, že zákaz spalovacích motorů podkopává pozici Německa jako automobilové velmoci a podporuje růst čínské konkurence.

Zdroj: Zeit.de, Evropský parlament