Solárně poháněné auto Lightyear 0 by mohlo jezdit měsíce bez nabíjení. Jeho cena vás ale zarazí

Přidat na Seznam.cz

Nizozemská společnost Lightyear představila první solární automobil na světě připravený k výrobě. Lightyear 0 je rodinný sedan s vestavěnými solárními panely o ploše 5 m2, které jsou schopny bez nabíjení ujet až 70 km denně a umožňují dobíjení vozu za jízdy nebo při parkování venku, píše server New Atlas.

Společnost Lightyear rozšířila počet svých zaměstnanců na 500 a uzavřela smlouvy s více než 100 dodavateli. Tento čtyřdveřový elektrický sedan fastback je jejich prvním vozem. Baterie má dostatek energie na to, aby umožnila ujet velmi solidních 560 km po dálnici rychlostí 110 km/h, a to i bez slunečního svitu.

V testech WLTP dosáhl Lightyear 0 dojezdu 625 km, což je téměř o 4 % více, než kolik umožňuje Tesla Model 3 Long Range AWD. Společnost Lightyear tvrdí, že vyvinula nejúčinnější elektrický pohon všech dob a že tyto údaje o dojezdu vycházejí z baterie o kapacitě pouhých 60 kWh. Pro srovnání, Model 3 Long Range AWD je údajně poháněn jednotkou o kapacitě 82 kWh.

Ačkoli je dojezd podle WLTP o dost nižší, než společnost doufala během únorových testů ve vysokých rychlostech, Lightyear má stále větší dojezd s výrazně menší baterií než Tesla, která při rychlosti 110 km/h na dálnici spotřebuje jen 10,5 kWh na 100 km. To je částečně způsobeno nízkým odporem vzduchu. Lightyear tvrdí, že díky koeficientu odporu vzduchu 0,19 je Model 0 nejlépe aerodynamickým rodinným vozem, jaký byl kdy vyroben. Umožňují to také speciálně vyvinuté pneumatiky Bridgestone, které jsou navrženy tak, aby snižovaly valivý odpor.

Výrobci se navíc zaměřili na efektivitu na úkor výkonu: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá celých 10 sekund a vůz dosahuje maximální rychlosti 160 km/h. Tesla Model 3 Long Range AWD zrychlí na rovné silnici na stovku za čtyři sekundy a dosáhne maximální rychlosti 233 km/h. Na nabíječce však strávíte mnohem méně času. Solární panely sice nedokážou plně nabít baterii ani za slunečného dne, ale za ideálních podmínek mohou solární panely pokrývající kapotu a střechu fastbacku poskytovat až 1,05 kW konstantního výkonu.

Společnost Lightyear uvádí, že její model může v letním dni ujet až 70 km. Pokud denně ujedete méně než 50 km, můžete s vozem jezdit i několik měsíců, než bude potřeba jej nabít. Solární nabíjení vám zajistí dojezd 10 km za hodinu, 32 km z domácí zásuvky za hodinu a 520 km z rychlonabíječky.

Pět míst k sezení, spousta zavazadlového prostoru a veganský interiér z rostlinné kůže, recyklovaných PET lahví a ratanu vypadají opravdu pěkně. K ovládání navigace a infotainmentu slouží 10,1palcový dotykový displej. Model Lightyear 0, kterého bude vyrobeno pouze 946 kusů, je však nehorázně drahý – požadují za něj 250 000 eur, v přepočtu asi 6,5 milionů Kč. Dodávky mají být zahájeny v listopadu.

Zdroj: newatlas.com