Snížení rychlosti v obci na 30 km/h. EU zvažuje nové opatření. První město jde příkladem
Brusel zvažuje nové opatření. Snížení rychlosti v obci na 30 km/h by mohlo potenciálně zvýšit bezpečnost silničního provozu a také zvýšit šanci na přežití v případě střetu auta s chodcem. Košice, druhé největší město na Slovensku, jdou příkladem a po vzoru dalších evropských měst přistupují ke snížení maximální povolené rychlosti ve městě. Ne však všude. Co přesně se bude dít v celé Evropě?
Snížení maximální povolené rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině se stává realitou v několika evropských městech. Zatímco někde se jedná o plošné opatření, jinde se vztahuje na obytné zóny a vybrané rizikové úseky, kde mohou hrozit zejména kolize s chodci.
Nižší rychlost obecně znamená nižší riziko úmrtí na silnicích. Například při srážce automobilu s chodcem v rychlosti 30 km/h má chodec téměř stoprocentní šanci na přežití. Samozřejmě záleží na okolnostech. Při rychlosti 50 km/h je šance na přežití jen poloviční.

Třicítku ve městech považuje Evropská rada pro bezpečnost dopravy za standard. Rada je však pouze neziskovým, poradním a výzkumným orgánem. Konečné slovo mají euroúředníci a členské státy.
Zdroj: redakce, MDR