Slovenská vláda schválila ještě vyšší podíl biosložek v benzinu. Bude mít označení E15
Slovenská vláda v tichosti schválila ještě vyšší podíl biosložek v benzinu. Slovenští motoristé se proto musí připravit na používání benzinu, v němž se podíl povinné biosložky zvýší ze současných 8,2 % na nejméně 11,4 % jeho energetické hodnoty. K tomu musí dojít nejpozději do roku 2030. Nové spalovací motory by to měly zvládnout, starší motory budou mít smůlu.
Příchod benzinu E10 na slovenský trh vyvolal velkou bouři a nevoli nejen mezi motoristy, ale i mezi odbornou veřejností. Zatímco státní instituce, pěstitelé řepky a samotné rafinerie tento krok obhajovaly, motoristé tak nadšení nebyli. Zejména provozovatelé starších vozů, jejichž motory nebyly konstruovány pro dlouhodobé používání benzinu E10. Zkušenosti navíc ukazují, že benziny E10 mají ve skutečnosti nižší oxidační stabilitu a jsou náchylnější ke stárnutí. Jak se však ukazuje, E10 zdaleka není konec příběhu.
Novela zákona již byla schválena vládou
Podíl biosložek v motorových palivech by se měl do roku 2030 postupně zvýšit ze současných 8,2 % na 11,4 % jejich energetické hodnoty. Vyplývá to z novely zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie a vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, kterou ve čtvrtek (26. května 2022) schválila vláda.
Současný zákon předpokládá, že podíl biopaliv v příštích letech nepřesáhne 8,2 procenta. Novela přináší řadu dalších změn a vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady EU. „Cílem návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů,“ uvedlo ministerstvo hospodářství v předkládací zprávě ke schválenému materiálu.
Zákon počítá také s přidáním udržitelných paliv v podobě stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG). Od příštího roku by se měl podíl těchto paliv zvýšit na dvě procenta a postupně se zvýšit až na 14 procent v roce 2030.
Zdroj: euractiv.sk