Skrytá funkce brzdy u manuálu. Praktické v kopci nebo na křižovatce
Výrobci do nových vozů stále častěji montují systém zvaný Auto Hold, který po zastavení udržuje vozidlo v klidu, aniž by bylo nutné sešlápnout brzdový pedál. Podobný mechanismus však najdeme i ve vozech s manuální převodovkou a bez elektrické ruční brzdy.
Přestože si řidiči často stěžují na přílišný vliv jízdních asistentů a s tím spojenou „ztrátu kontroly nad vozem“, mnohé systémy se v každodenním provozu ukazují jako skutečně užitečné. Jedním z nich je například systém Auto Hold. Nejčastěji se s ním setkáváme u vozů s elektromechanickou ruční brzdou a automatickou převodovkou (i když to není pravidlem), protože i zde přináší nejvíce výhod.
Řidič v takovém vozidle musí po zastavení neustále držet nohu na brzdovém pedálu – když pedál pustí, vůz se rozjede, i když je na rovině. Nejčastěji se systém aktivuje samostatným tlačítkem a „držení“ se aktivuje automaticky při zastavení vozu.
Některé vozy však samostatný spínač nemají. Například u vozů Mercedes, pokud je systém přítomen, stačí po zastavení silněji sešlápnout brzdu a na displeji se zobrazí „HOLD“, který potvrdí, že je systém aktivován.
Poněkud podobnou funkcí disponují i vozy, které nemusí být nutně zcela nové. Jedná se o skrytou funkci jízdního asistenta, o jejíž existenci ne každý ví. Často se totiž neaktivuje přídavným tlačítkem. Pokud musíte vyjet do kopce, nemusíte používat ruční brzdu a postupně ji uvolňovat za současného ovládání spojky a plynového pedálu, což si jistě všichni pamatujeme z autoškoly.
Asistent pro rozjezd do kopce se aktivuje, když silněji sešlápneme brzdu – hlavní válec pak udržuje tlak v systému po dobu 2-3 sekund, zatímco my se můžeme soustředit na rozjezd. Jakmile se rozjedeme, systém uvolní brzdy a umožní nám plynulý pohyb vpřed. Vyplatí se při nejbližší příležitosti zkontrolovat, zda je tímto systémem vybaven i váš vůz.
Zdroj: redakce – autorský článek