Škola řízení aneb jak jezdit úsporně s benzínovým motorem? Chce to větší úsilí než u naftových motorů

Přidat na Seznam.cz

Benzínové motory jsou velmi citlivé na styl jízdy. Optimalizací tak můžete ušetřit mnoho peněz za stále dražší palivo. Ceny pohonných hmot nejsou stabilní. Po dočasném poklesu opět prudce vzrostly. Tento fenomén postihuje zejména řidiče cestující do zahraničí, kde jsou benzin a nafta zjevně dražší.

Uživatelé nafty jsou na tom poměrně dobře. Tyto motory jsou nejen úsporné, ale také relativně málo citlivé na styl jízdy. Agresivní provoz samozřejmě zvýší spotřebu paliva, ale například přechod z 5 na 8 litrů na sto ujetých kilometrů není pro kapsu tak bolestivý jako v případě benzinových agregátů, kde přepočet z 8 na 12 nebo 14 l/100 km nevyžaduje nadměrné úsilí.

Nepříznivý trend lze naštěstí zlomit a dokonce i zvrátit. U mnoha, zejména starších modelů, jejichž spotřeba paliva byla udávána podle jiných norem než v současnosti, je možné se dostat pod hodnoty udávané výrobcem, a to jak v městském cyklu, tak na silnici.

Jak ušetřit palivo? Otáčky a řazení

Spotřeba paliva je výsledkem dvou faktorů, stupněm otevření škrticí klapky, tj. množství vzduchu vstupujícího do válců a jemu přizpůsobené dávky paliva, a otáčkami. Receptem na snížení spotřeby paliva je proto omezení stupně otevření škrticí klapky a použití co nejnižších otáček. Při akceleraci by však k tomu nemělo docházet. Když motor běží v zátěži, je plynová páka pevně otevřená a motor hodně spaluje.

Je proto nutné zkrátit toto nepříznivé provozní období na minimum. Kromě toho je třeba při nižších převodových stupních otevřít škrticí klapku méně než při vyšších převodových stupních. Převodovka zajišťuje, že kola dostávají při nižších převodových stupních větší točivý moment, takže motor musí pracovat méně intenzivně. U vozů s turbodmychadlem odpadá potřeba zvyšovat plnicí tlak, který roste s tlakem plynu. Čím vyšší je plnicí tlak, tím více paliva se dostane do válců.

Akcelerace

Ve fázi akcelerace se řidiči vyplatí jeho rozhodnost, měl by se snažit dosáhnout požadované rychlosti co nejrychleji, sešlápnout pedál plynu až do 3/4 maximální polohy a nechat motor vytočit na 2500-3000 ot/min, případně ještě výše, optimální jízdní strategie pro daný vůz se nejlépe vypracuje na základě údajů o spotřebě paliva (vyzkoušením různých jízdních strategií a vynulováním údajů počítače po prozkoumání každé z nich).

Bezprostředně po akceleraci je třeba zařadit nejvyšší rychlostní stupeň, který je v dané situaci k dispozici, a omezit plyn na minimum, musí stačit pouze k udržení rychlosti. Chcete-li ji změnit, doporučuje se podřadit, dynamicky nabrat rychlost a zařadit zpět nejvyšší možný rychlostní stupeň.

Plynulost jízdy

Tím to samozřejmě nekončí. Je nesmírně důležité dosáhnout vysokého stupně plynulosti jízdy. Eliminací zbytečného brzdění a zrychlování snižujeme plýtvání energií. Klíčem k úspěchu je naučit se sledovat vývoj na silnici a reagovat i několik set metrů předem. Místo udržování rychlosti a následného brzdění se vyplatí sundat nohu z plynu a plynule zpomalit, např. když se blížíte k dopravní zácpě, dálničním sjezdům nebo červené na semaforu. V této situaci vás mohou předjíždět jiná vozidla. Obvykle se však všechny „potkávají“ ve stejném bodě, což je nejlepší důkaz toho, že má smysl bojovat za plynulou jízdu.

Tím spíše, že tím snížíme opotřebení disků, brzdových destiček nebo pneumatik. Intenzita brzdění motorem závisí na převodovém stupni, pokud chcete, aby byl proces intenzivnější, můžete snížit převodový poměr.

Brzdění motorem

Pokud potřebujete zastavit, sundejte nohu z plynového pedálu, ale nesešlapujte ihned spojkový pedál, a už vůbec nevyřazujte na neutrál. Pokud je zařazen rychlostní stupeň, po sešlápnutí plynového pedálu začne motor zpomalovat a nespotřebovává nejmenší množství paliva. Samozřejmě je třeba dbát na to, aby otáčky neklesly pod 1 500 ot/min na jednotlivých převodových stupních a aby se před zastavením postupně snižovaly převodové stupně a vyšlápla spojka.

U většiny automobilů můžete úspěšně zařadit nejvyšší rychlostní stupeň při rychlosti 90 km/h. Tím se sníží spotřeba paliva a hladina hluku v kabině. Využití hybnosti vozu sešlápnutím spojky nebo přeřazením řadicí páky do volnoběžné polohy má smysl pouze v několika situacích, např. když chcete snížit aktuální rychlost na dlouhou vzdálenost nebo jedete z dlouhého kopce a nebudete muset brzdit.

Optimální rychlost

Optimální rychlost z hlediska spotřeby paliva je v závislosti na typu vozidla, převodovce a typu motoru 90-110 km/h. Rychlejší jízda ne vždy výrazně zkrátí dobu potřebnou k dosažení cíle, takže se vyplatí utratit peníze na čerpací stanici. Kdo tomu nevěří, může si zkusit projet danou trasu obvyklým tempem a vrátit se o něco pomaleji a sám si odpovědět na otázku, zda to stojí za to.

Další tipy

Spotřebu paliva lze dále snížit snížením frekvence používání klimatizace, používáním režimu jízdy Eco, hlídáním správného tlaku v pneumatikách (nebo jeho zvýšením např. o 0,2 baru oproti doporučení výrobce) a výběrem pneumatik s co nejnižším valivým odporem (viz informace na informačním štítku). Je také dobré odstranit střešní nosič nebo tyče pro jeho upevnění a vyprázdnit zavazadlový prostor v kabině od nepotřebných předmětů, tj. od dodatečné hmotnosti, kterou musí motor přemisťovat. Při snaze o optimalizaci stylu jízdy je třeba mít na paměti ještě jednu věc – úspora peněz je dlouhodobý proces. Snížení spalování o 5, 10, 15 nebo dokonce 25 % na vzdálenost 100 kilometrů se projeví v nepříliš hmatatelných částkách. Z pohledu 1 000, 10 000 nebo 100 000 km se však promění v tučné tisíce korun a menší opotřebení samotného vozidla.

Zdroj: wyborkierowcow.pl