Škola parkování: V kopci nezapomeňte stát na brzdě!
Parkování ve svahu může být pro mnoho řidičů výzvou. Nesprávně zaparkované auto se může v kopcovitém terénu dát do pohybu, což může vést nejen k poškození vašeho nebo cizího vozidla, ale v horším případě i k ohrožení chodců. Základem je správná souhra ruční brzdy, zařazení rychlosti a natočení kol.

Proč je parkování v kopci rizikové?
Gravitace je neúprosná. Auto zaparkované ve svahu je vystaveno síle, která ho neustále táhne dolů. Běžné vozidlo váží přes tunu, takže jde o značnou sílu, které musíme účinně čelit. Pokud bychom spoléhali jen na jediný zajišťovací prvek, například jen na ruční brzdu, riskujeme, že při jejím selhání se auto rozjede.
Statistiky pojišťoven ukazují, že nehody způsobené špatně zaparkovanými vozidly v kopcovitém terénu nejsou výjimečné. Zejména v oblastech s častými výkyvy teplot může zamrznutí nebo naopak přehřátí brzdového mechanismu zvýšit riziko selhání.
Trojí jištění jako základ bezpečí
Při parkování v kopci bychom měli vždy použít tři způsoby jištění zároveň:
- Zatažení ruční brzdy (parkovací brzdy)
- Zařazení vhodného rychlostního stupně
- Správné natočení kol
Tato kombinace zajistí, že i když jeden z prvků selže, zbývající dva udrží vozidlo na místě.
Správné použití ruční brzdy
Ruční brzda je primárním jisticím prvkem při parkování. Někdo jí říká ručka, jiný parkovací brzda, ale její funkce je jasná – zajistit auto proti pohybu.
U klasické mechanické ruční brzdy:
- Zatáhněte páku dostatečně silně, dokud necítíte, že se kola zamkla
- Při zatahování držte stisknuté tlačítko na konci páky, abyste nepoškodili západkový mechanismus
- Páku nikdy nezatahujte příliš prudce nebo násilím – mohlo by dojít k poškození lanek
U elektronické parkovací brzdy:
- Stiskněte nebo vytáhněte příslušné tlačítko (podle typu vozidla)
- Ujistěte se, že se rozsvítila kontrolka parkovací brzdy na přístrojové desce
- Některá auta aktivují elektronickou parkovací brzdu automaticky při vypnutí motoru
Důležité upozornění: Nikdy neparkujte ve svahu pouze se zataženou ruční brzdou. Vždy ji kombinujte s dalšími jisticími prvky.
Zařazení správného rychlostního stupně
Druhým pojistným prvkem je zařazení rychlosti, která mechanicky blokuje pohyb kol přes převodovku.
Parkování do kopce:
- U vozidel s manuální převodovkou zařaďte první rychlostní stupeň
- U automatické převodovky zařaďte polohu P (parking)
Parkování z kopce:
- U manuální převodovky zařaďte zpátečku
- U automatické převodovky opět polohu P
Zařazená rychlost působí jako mechanická zábrana. Pokud by se ruční brzda uvolnila, motor brání volnému otáčení kol. Samozřejmě tato pojistka není dokonalá – při dostatečné síle může dojít k protočení motoru, ale vytváří významný odpor proti pohybu.
Správné natočení kol
Třetím zásadním prvkem bezpečného parkování ve svahu je správné natočení kol. Správným směrem natočená kola zajistí, že v případě selhání ostatních jištění auto narazí do obrubníku, a nevjede do vozovky, kde by mohlo způsobit nehodu.
Parkování do kopce:
- Natočte kola od obrubníku
- Pokud auto začne couvat, narazí na obrubník a zastaví se
Parkování z kopce:
- Natočte kola k obrubníku
- Pokud se auto rozjede, přední kolo narazí na obrubník
Parkování ve svahu bez obrubníku:
- Vždy natočte kola tak, aby vozidlo v případě rozjetí směřovalo mimo vozovku
Praktický postup pro bezpečné parkování v kopci
Parkování do kopce:
- Zastavte vozidlo a držte nohu na brzdovém pedálu
- Zatáhněte ruční brzdu
- Zařaďte první rychlostní stupeň (nebo P u automatické převodovky)
- Natočte volant doprava (od obrubníku)
- Pomalu uvolněte brzdový pedál a ujistěte se, že auto drží na místě
- Vypněte motor a vyjměte klíč ze zapalování
Parkování z kopce:
- Zastavte vozidlo a držte nohu na brzdovém pedálu
- Zatáhněte ruční brzdu
- Zařaďte zpátečku (nebo P u automatické převodovky)
- Natočte volant doleva (k obrubníku)
- Pomalu uvolněte brzdový pedál a zkontrolujte, že auto stojí
- Vypněte motor a vyjměte klíč
Další tipy pro parkování ve svahu
Využijte obrubník
Pokud parkujete z kopce, můžete předními koly lehce najet na obrubník. Tím vytvoříte další fyzickou překážku proti nechtěnému pohybu.
Použijte klíny pod kola
Pro jistotu, zvláště v extrémních svazích nebo při parkování těžkých vozidel, použijte klíny pod kola. Umístěte je vždy na spodní stranu svahu.
Nezapomeňte na stav vozidla
Pravidelně kontrolujte účinnost ruční brzdy a stav převodovky. Snížená funkčnost těchto systémů výrazně zvyšuje riziko při parkování ve svahu.
Odbrzděte před rozjezdem
Než se rozjedete z kopce, nejprve lehce sešlápněte brzdový pedál, uvolněte ruční brzdu a teprve poté pomalu uvolňujte nožní brzdu. Zabráníte tak nechtěnému couvnutí nebo poskočení vozu.
Specifika různých vozidel
Automatická převodovka
U vozů s automatickou převodovkou vždy zcela zastavte a teprve pak přeřaďte do polohy P. Nikdy nepřeřazujte do P za pohybu – může dojít k poškození převodovky.
Elektrická a hybridní vozidla
I když nemají klasický motor a převodovku, platí pro ně stejné principy. U mnoha elektrických aut zajišťuje brzdný účinek rekuperační brzdění, ale vždy používejte parkovací brzdu a polohu P.
Nákladní vozidla a karavany
U těžších vozidel je parkování ve svahu obzvlášť rizikové. Vždy používejte zakládací klíny pod kola, i když to není u osobních vozů běžné.
Bezpečné parkování ve svahu vyžaduje kombinaci tří klíčových prvků – zatažení ruční brzdy, zařazení vhodného rychlostního stupně a správné natočení kol. Tento trojitý systém zajištění minimalizuje riziko rozjetí vozidla a případné nehody.
Pamatujte, že každý svah je jiný a podmínky se mohou měnit – déšť, sníh nebo led mohou situaci výrazně zkomplikovat. V extrémních podmínkách zvažte, zda není lepší zaparkovat na rovině a dojít pěšky, než riskovat možné problémy.
Správné návyky při parkování ve svahu vám mohou ušetřit peníze, čas a hlavně potenciální starosti s poškozeným vozidlem nebo dokonce zraněním osob. Trocha opatrnosti navíc se vždy vyplatí.
Zdroj: Auto-mania.cz, Garáž.cz, YouTube