Škodovka třese se svými vozy, než je začne vyrábět. Proč to dělá?

Přidat na Seznam.cz

Škoda Auto provádí na svých vozech nespočet různých testů. Jeden z nich probíhá v takzvaném šejkru, který pomáhá odhalit nežádoucí zvuky ještě předtím, než se vůz dostane do výroby.

Každý vyrobený vůz prochází zkušebním polygonem, kde technici kontrolují, zda se v něm neozývá podezřelé klepání, skřípání nebo drnčení. Snaha o odstranění všech nežádoucích zvuků však začíná mnohem dříve, již během vývoje samotného vozu, kdy vůz prochází řadou testů, z nichž mnohé se zaměřují na identifikaci zdrojů hluku a jejich následnou eliminaci.

Tyto testy se obvykle provádějí také na polygonu, ale Škodovka provádí také laboratorní zkoušky, aby zajistila opakovatelnost a otestovala vozy, které jsou zatím tajné. Ty se provádějí pomocí speciálního zařízení zvaného Shaker, které mají k dispozici inženýři v závodech v Mladé Boleslavi i v Kvasinách. Shaker je speciální zařízení, které dokáže rozvibrovat vůz přesně podle požadavků konstruktérů.

Funguje to jednoduše: na skutečných silnicích technici nejprve zaznamenají údaje o tom, jak konkrétní trasa rozvibruje vůz. Tyto údaje jsou poté převedeny tak, aby Shaker dokázal simulovat stejné vibrace, jaké byly zaznamenány na silnici. Vůz je poté rozvibrován dvěma speciálními jednotkami, které jsou ukotveny v otvorech ve spodní části karoserie a přenášejí vibrace o frekvenci 5 až 200 Hz do celého vozu. Výhodou tohoto testování je nejen to, že test lze opakovat, ale také to, že není závislý na počasí. A Shaker lze použít k simulaci jízdy prakticky na jakékoliv silnici na světě: stačí mít z něj nahraná data.

Zdroj: skoda-storyboard.com