Škoda Superb: příběh podceňovaného sedanu

Přidat na Seznam.cz

Zatímco 11. září 2001 zůstává pro obyvatele Severní Ameriky a západního světa temným dnem, připomíná i jinou, byť méně radostnou událost: uvedení první generace moderního modelu Škoda Superb na trh. Tento vůz představuje příchod české firmy do segmentu velkých rodinných sedanů s prémiovou tendencí. Ačkoli Superb nedosahuje úrovně tří nejlepších německých sedanů (Audi, BMW a Mercedes), přesto má mnoho argumentů, kterými dokáže zaujmout.

Server AutoNews se podíval na historii této Škodovky trochu detailněji. Škoda Superb, uvedená na trh v roce 2001, nebyla prvním vozem s tímto názvem. Tento název používal výrobce již pro vozidla vyrobená ve 30. a 40. letech 20. století. Firma Škoda, založená Laurinem a Klementem v Mladé Boleslavi v roce 1895, uvedla v roce 1907 na trh typ FF. Tento vůz měl být skutečně luxusní a pod jeho kapotou se nacházel řadový osmiválcový motor vyvinutý ve vlastní režii. Škoda hrdě prohlašuje, že v letech 1925-1936 používal limuzínu této značky Hispano-Suiza prezident republiky a mnoho osobností té doby.

Na počátku 30. let se vlajkovou lodí českého výrobce stal nový model s označením „Superb“. Název se poprvé objevil v interních dokumentech společnosti v roce 1934. Sériová výroba prvního modelu Superb probíhala v letech 1935 až 1949, kdy bylo vyrobeno celkem 900 kusů v pěti variantách se šestiválcovými a osmiválcovými motory. Každý z luxusních vozů měl jedinečnou karoserii podle přání konkrétního zákazníka. Teprve po více než 50 letech se jméno „Superb“ znovu objevilo na jednom ze sedanů značky, který byl představen v roce 2001 na Mezinárodním autosalonu (IAA) ve Frankfurtu.

Úspěšná první generace

Deset let po připojení k rozsáhlému koncernu Volkswagen představuje Škoda model Superb 21. století, který má podobu velkého, 4,80 m dlouhého sedanu. Po modelu Octavia z roku 1996 v segmentu kompaktních sedanů představuje Superb návrat značky Škoda do segmentu velkých rodinných sedanů. Se svými velkorysými rozměry (šířka 1,77 m / výška 1,47 m při rozvoru 2,80 m) je Superb přibližně stejně velký jako tehdejší Audi A6. Nabídka motorů českého sedanu, která těží z kvalitních motorů montovaných do některých modelů značky s kruhy (rovněž integrovanými do VAG), se pohybuje od 115 k do 193 k v benzinovém provedení a od 130 k do 155 k v naftovém provedení.

Základním motorem je atmosféricky plněný čtyřválec 2.0 (115 k), následuje turbodiesel 1.8 s výkonem 150 k a 2.8 V6 s výkonem 193 k (max 237 km/h), který do sedanu přináší trochu mechanické ušlechtilosti. Jak motor 1.8, tak motor V6 jsou vybaveny pěti ventily na válec. Po stránce paliva nabízí první generace modelu Superb volbu mezi robustním a úsporným motorem 1,9 TDI o výkonu 130 k, který je v nabídce Audi dobře znám (udávaná spotřeba 5,7 l/100 km), nebo šestiválcem 2,5 TDI o výkonu 155 k. Šestistupňová manuální převodovka je standardem pro všechny verze, zatímco pětistupňová automatická převodovka Tiptronic byla volitelná pro obě verze V6.

Superb s motorem V6 byl již dobře vybaven z hlediska bezpečnosti a pohodlí, a to standardně systémem ESP s brzdovým asistentem. Bi-xenonové světlomety s integrovanými ostřikovači světlometů, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, klimatizace Climatronic a navigační systém s barevnou obrazovkou (v nejvyšší úrovni výbavy) posunuly sedan na úroveň, která byla v té době pro značku Škoda neobvyklá. První generace modelu Superb, která se v závodě v Kvasinách vyráběla od 1. října 2001 před prvními dodávkami na jaře 2002, se do své výměny v roce 2008 prodalo 136 000 kusů.

Verze Combi se objevuje s vozem Superb II

V březnu 2008 představila Škoda na ženevském autosalonu druhou generaci modelu Superb. Hatchback je vybaven inovativním systémem „Twindoor“, který lze otevřít dvěma různými způsoby (zavazadlový prostor nebo hatchback), což uživatelům usnadňuje život. Navíc tuto věc vymyslel muž z Bruntálu. Tuto vlastnost doprovází o něco méně vyvážený profil než u první generace. Superb II je také o 4 cm delší než první generace, jeho celková délka je 4,84 m, šířka 1,82 m (+ 5 cm) a výška 1,46 m (- 1 cm). Rozvor je o něco kratší, 2,76 m. V roce 2009 uvedla Škoda na trh kombi variantu modelu Superb II s velkorysým zavazadlovým prostorem o objemu 603 litrů, který lze po sklopení zadních sedadel zvětšit až na 1 835 litrů (u sedanu je to 565 litrů, resp. 1 670 litrů).

Pro druhou generaci modelu Superb byla přepracována nabídka motorů, opět s motory, které se běžně používají u jiných značek koncernu VAG. Benzínový hatchback s hmotností 1 429 kg je vybaven motorem 1.4 TSI o výkonu 125 k, ve střední třídě pak silnějším motorem 1.8 TFSI o výkonu 160 k. Škoda svůj vrcholný model standardně vybavuje novým motorem 3.6 V6 o výkonu 260 k a automatickou převodovkou DSG6. Nabídka vznětových motorů je rozšířena o střízlivý čtyřválec 1.9 TDI o výkonu 105 k a symbolický 2.0 TDI ve dvou výkonových variantách: 140 k a 170 k. Pohon všech kol byl nabízen jako volitelná výbava u všech motorů s výkonem 160 k a více, a to jak u benzinových, tak u naftových motorů, a jako standardní výbava u luxusní verze V6. Ten byl také k dispozici pouze pro verzi V6.

Modernizace a hybrid

V roce 2015 vyrobila česká automobilka nejméně 618 000 sedanů a hatchbacků druhé generace modelu Superb. Třetí generace byla poprvé představena téhož roku v Praze. Kromě výrazně modernizovaného vzhledu přinesl mnoho nových technologických prvků (adaptivní systém Dynamic Chassis Control (DCC), parkovací asistent, třízónovou klimatizaci atd.). Škoda, která stále těží z úspěchu buldozeru VW, uvádí u příležitosti restylingu sedanu Superb iV. Tato plug-in hybridní verze sedanu se začne prodávat na podzim 2019. Celkový výkon hnacího ústrojí této varianty dosahuje 218 k a dojezd v plně elektrickém režimu v cyklu WLTP až 62 km.

Za posledních 20 let dodala Škoda po celém světě přibližně 1,5 milionu vozů Superb, z toho přibližně 700 000 kusů třetí generace, která se stále prodává.

Zdroj: autonews.fr