Škoda Octavia iV – skutečná revoluce

Přidat na Seznam.cz

Čtvrtá generace nejpopulárnějšího modelu Škoda je prvním automobilem českého výrobce, který jednoznačně překonává tradiční provoz palubních zařízení pomocí tlačítek.

Samozřejmě jich pár zůstane, ale ovládací centrum je nyní 10-palcová dotyková obrazovka umístěná ve středu palubní desky. Právě na ní ovládáme klimatizaci, proudění vzduchu, obsluhujeme rádio, zábavní systém, telefon, ale také měníme všechna nastavení vozu, jízdní režimy, zapínáme různé asistenční systémy a resetujeme počitadla a palubní počítač. Je toho hodně.

Foto: Škoda

Můžeme také změnit některé základní funkce pomocí gest, ale základním nástrojem pro ovládání funkcí je dotyková obrazovka. Několik tlačítek také zůstalo, ale na volantu, tady je další revoluce, protože nová Octavia má místo tříramenného volantu dvouramenný. Vypadá překvapivě, lehce a moderně. Je to funkční? Ano. Koneckonců, takové volanty vládly v automobilovém průmyslu. V nejsilnější verzi iV, tedy sportovní Octavii RS, jsou tři ramena.

Foto: Škoda

Revoluce prošla také pod kapotou nové Octavie. Nejen, že jsou tradiční motory EVO ještě hospodárnější, nová Škoda je k dispozici v jedné ze čtyř verzí pohonu, ze kterých si můžete vybrat. Počítejme: existuje tradiční benzínový motor, tradiční nafta, ale také hybridní verze, tj. soft hybrid (elektrický motor podporovaný elektromotory) a plug-in hybrid, tj. PHEV – hybrid s možností nabíjení ze zásuvky.

Který zvolit? Záleží na vašich individuálních potřebách. Klišé, ale jedna věc je jistá, nejuniverzálnější, ekonomicky a technologicky vyspělými jsou plug-in hybridy.

Foto: Škoda

Je to most mezi tím, co bylo v automobilovém průmyslu, a tím, co bude. Most mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Troufám si tvrdit, že v moderním automobilovém průmyslu se nemohlo stát nic lepšího. Plug-in hybrid nám na jedné straně poskytuje neomezený dojezd známý z automobilů s vnitřním spalováním – stačí natankovat palivo a vyrazit na silnici, na druhé straně zaručuje možnost jízdy s nulovými emisemi na vzdálenost 60 km. Kromě toho poskytuje skvělou dynamiku a vědomí, že při řízení automobilu nezapácháme ostatním pod nosem a nepoškozujeme přírodní prostředí.

Foto: Škoda

PHEV – který motor?

Octavia ve verzi iV má 1,4-litrový spalovací motor o výkonu 150 k, přesně stejný jako u hybridního pohonu Superb iV. V zásadě je celá hnací soustava stejná. Rozdíl je v tom, že v Octavii byla technicky vylepšena a řídí o něco menší a lehčí auto. Lze tedy předpokládat, že Octavia bude hbitější než její větší sestra. Spalovací motor pracuje s elektrickým motorem o výkonu 115 HP. Celkově to dává řidiči výkon 204 koní a maximální točivý moment 350 Nm. Ve verzi RS je výkon a točivý moment elektronicky posilován (245 k a 400 Nm), ale důležité je, že veškerý výkon a točivý moment jsou k dispozici prakticky od nulových otáček. To je charakteristika elektrických motorů. Šlápli jste na plyn a auto se točí dopředu. Tiše, bez námahy a bez výfukových plynů.

Foto: Škoda

Pohon kol zajišťuje šestistupňová automatická převodovka DSG. Samozřejmě můžete řadit rychlostní stupně, ale dny, kdy byl řidič rychlejší než stroj, jsou dávno pryč. Převodovka to dělá přesněji a rychleji, tím spíše, že pracuje v technologii „shift by wire“, tzn. lopatky nemají žádné mechanické spojení s převodovkou. Místo toho se řazení provádí pouze elektronicky.

Díky lithium-iontové baterii s kapacitou 13 kWh umístěné pod sedadlem může auto v elektrickém režimu ujet až 60 km v souladu s cyklem WLTP. Co když použijeme veškerou elektřinu? A právě zde vyjdou najevo ty nejlepší vlastnosti plug-in hybridu. Vůz se přepne do hybridního režimu a je poháněn spalovacím motorem. Je zajímavé, že systém v baterii vždy ponechává určitou energii, aby ji mohl použít při rozjezdu a zrychlení.