Škoda Octavia I, II a III. Která byla nejlepší?

Přidat na Seznam.cz

Škoda Octavia si již čtvrt století získává srdce evropských zákazníků svou funkční karoserií a propracovanou mechanikou Volkswagen, napsal server Autocar. Vysoké mínění, které mají řidiči o každé generaci modelu Škoda Octavia, se dokonale projevuje na trhu s ojetými vozy, kde dobře udržované vozy rychle nacházejí nové majitele.

V průběhu let se samozřejmě nevyhnete kvalitativním klopýtnutím. Nicméně v závislosti na vašem dostupném rozpočtu je nákup kompaktního bestselleru dobrým krokem. Zde najdete průvodce verzemi, na které byste měli vsadit.

Škoda Octavia I

Kariéra první generace na trhu trvala od roku 1996 do roku 2010. Model byl vyvinut s využitím hotových řešení známých z modelu Volkswagen Golf IV. Díky tomu není přístup ke všem náhradním dílům tak složitý. Karoserie byla účinně chráněna proti korozi, i když nejstarší kusy mohou mírně korodovat. Vůz byl k dispozici jako liftback a kombi. Na délku měří 451 cm, rozvor je 251 cm.

Interiér byl vyroben z odolných materiálů. Jedinou typickou vadou známou z jiných vozů koncernu VW jsou odlupující se plasty. Zatímco na sedadlech si každý najde pohodlnou polohu a dostatek místa, na zadních sedačkách je prostě málo místa. Krátký rozvor toho moc neumožňuje. Octavia I to vynahrazuje velkým zavazadlovým prostorem: 528 litrů v liftbacku a 548 litrů v kombi. Pokud budete mít štěstí, najdete vůz s elektrickým ovládáním oken a zrcátek, automatickou klimatizací, střešním oknem, palubním počítačem, koženým čalouněním a pohonem 4×4.

První generaci českého kompaktu lze považovat za vzor odolnosti. Nabídku benzinových motorů tvoří čtyřválcové jednotky. Jedná se o motory 1.4 60-75 koní 1.6 75-102 koní, 1.8 125 koní, 1.8 Turbo 150-180 koní a 2.0 115 koní. Každý z nich používá rozvodový řemen, který se mění každých 70-90 tisíc kilometrů. Přeplňovaná varianta je jednotka s 20ventilovou hlavou odolnou vůči intenzivnímu používání a jakýmkoli úpravám. Ani v jednom případě se nevyskytují žádné typické problémy, kromě občasných potíží s EGR ventilem. Jiné závady jsou spíše důsledkem extrémního zanedbání. Důležité je, že benzinové motory jsou schopné jezdit na LPG.

Koupě naftové Octavie je v dnešní době riskantní rozhodnutí. Většina jednotek má najeto úctyhodný počet kilometrů. Samozřejmě je stále možné najít svědomitě udržovaný vůz, u kterého na počtu najetých kilometrů nezáleží. Nabídku otevírá atmosféricky plněný a příliš slabý motor 1.9 SDi o výkonu 68 koní. Příjemný provoz zajišťuje pouze přeplňovaná varianta 1.9 TDI.

V průběhu let se motor objevil v mnoha výkonových variantách (74-131 koní) s pěti a šestistupňovými převodovkami. Vždy však poskytoval dostatečný výkon a slušnou spotřebu paliva, která klesala i pod 5 litrů na sto kilometrů.

Škoda Octavia II

Od roku 2004 do roku 2013 byla v autosalonech k dispozici druhá verze českého hitu. Opět se nabízel liftback a kombi a zavazadlový prostor se zvětšil na 585 a 605 litrů. Estetický exteriér nemá žádné větší problémy s korozí. O trvanlivosti tohoto modelu nejlépe svědčí jeho obrovská obliba ve firemních vozových parcích. Podle mechaniků se tato generace také ukázala jako mimořádně odolná. Vůz také mírně povyrostl. Nyní je dlouhý 457 cm a rozvor se prodloužil na 258 cm.

Interiér neohromí svou jemností ani výběrem materiálů. Plasty jsou ucházející a čalounění může i po 300 000 kilometrech vypadat stále jako nové. Ve druhé generaci se výrazně zlepšila prostornost kabiny. Na zadní sedadla je o dost více místa, než v předchozí generaci. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje automatickou klimatizaci, dotykovou navigaci, střešní okno, kožené čalounění, pohon 4×4, automatickou převodovku DSG a základní bezpečnostní systémy.

Široká nabídka benzinových motorů obsahuje paradoxně pouze dva motory, které si stále zaslouží uznání. Základní motory 1.4 a 1.6 MPI (80 a 105 koní) poskytují sotva dostatečný výkon. Na druhou stranu jsou jako jediné vhodné pro instalaci plynového systému a netrpí technickými závadami. Zde je nutná pouze pravidelná výměna spotřebních dílů. Zbývající jednotky jsou rizikovější volbou. Můžete si vybrat mezi motorem 1.6 FSI 115 koní a 2.0 FSI 150 koní.

Přímé vstřikování paliva zde ztrácí smysl LPG. A co hůř, ukazuje se, že tyto jednotky jsou náročné na spotřebu paliva a jejich servis je problematický. Dobrý výkon poskytují přeplňované motory 1.4 TSI o výkonu 122, 160 a 200 koní. Jedná se o rané sériové motory. Bohužel napínák řetězu je jedním z hlavních problémů. K tomu je třeba připočíst vysokou spotřebu motorového oleje. Čím mladší je vozidlo, tím nižší je riziko vážné poruchy.

Mezi diesely lze doporučit pouze nejslabší konstrukce. Jedná se o 1.9 TDI a jeho nástupce 1.6 TDI. Jejich výkon 105 koní je více než dostatečný pro efektivní jízdu. Spotřebovávají symbolické dávky nafty a nevyčerpávají peněženku majitele. To nelze říci o motoru 2.0 TDI. V té době konstruktéři koncernu VAG právě prováděli další vylepšení. Generuje 140-170 koní, poskytuje vynikající výkon a stále nízkou spotřebu paliva. Bohužel často dochází k přetržení rozvodového řetězu, prasknutí hlavy nebo k propálení pístů. Jakmile byly vstřikovače s čerpadlem nahrazeny vstřikováním common-rail, všechny neduhy zmizely.

Jednoduchý podvozek opět nezklame. Navzdory známé kvalitě našich silnic se odpružení ukazuje jako odolné a levné na opravu. Po letech může dvouspojková automatická převodovka DSG vyžadovat značné investice.

Škoda Octavia III

Třetí provedení modelu Octavia bylo k dispozici v letech 2012 až 2020 jako liftback a kombi (zavazadlový prostor 590-610 litrů). Problém koroze se nevyskytuje. Zajímavě vykreslené tělo může poprvé vzbudit emoce. Zvláště pokud najdete exemplář s LED osvětlením a 18palcovými koly z lehkých slitin. Celkové rozměry se opět zvětšily. Vůz je dlouhý 466 cm a má rozvor 269 cm.

Také interiér je lepší, než u předchozích generací. Kvalita použitých materiálů je na zcela jiné úrovni než dříve. Plasty jsou měkké a poloha za volantem se líbí téměř každému, stejně jako snadné ovládání. Na zadních sedadlech se opět pohodlně usadí dvě dospělé osoby. K dispozici byla automatická klimatizace, kožené čalounění, kvalitní, rozsáhlá multimédia s navigací a couvací kamerou, palubní počítač, četné asistenční systémy řidiče, automatická převodovka DSG a pohon 4×4.

Ve třetí generaci Octavie již nenajdeme staré a obrněné zážehové motory – s výjimkou motoru 1.6 MPI 110 koní, který je krátkodobě nabízen na několika trzích. Zde můžeme vybírat pouze mezi přeplňovanými jednotkami z rodiny TSI. Naštěstí dostáváme jejich vylepšené verze bez vadného rozvodového řetězu. Nabídku tvoří motory 1.0 TSI 115 koní, 1.2 TSI 86-110 kkoní, 1.4 TSI 140-150 kkoní, 1.5 TSI 110-150 kkoní, 1.8 TSI 180 kkoní a 2.0 TSI 220-230 kkoní. Výrobce se zbavil největších nedostatků svých benzinových motorů, což jim umožňuje delší provoz bez vážných závad. Samozřejmě je stále nutné zkrátit interval výměny oleje na 10-15 tisíc kilometrů a často doplňovat hladinu motorového oleje.

Diesely jsou osvědčené 1.6 TDI o výkonu 90-105 koní a žádané 2.0 TDI o výkonu 150 a 184 koní. Každý z nich využívá přímé vstřikování common-rail, filtr pevných částic a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Pravidelný servis zajistí, že jednotka zůstane ve výborném stavu po mnoho let. Životnost turbodmychadla nebo drahého dvouhmotového kola a spojky závisí do značné míry na řidiči. Tyto komponenty však mohou vydržet až 250-280 tisíc kilometrů.

Kolik stojí ojeté vozidlo Škoda Octavia?

Octavii první generace lze pořídit od 15 000 Kč. Bude to pojízdné auto, ale bude vyžadovat péči. Na slušně zachovalou Octavii je lepší nachystat si kolem 60 000 Kč. Za druhou generaci v dobrém stavu dáte přibližně 180 000 Kč. A abyste si mohli vybrat z široké nabídky modelů třetí generaci, nachystejte si kolem 250 000 Kč.

Bez ohledu na generaci je Škoda Octavia rozumnou volbou. Tento model v mnoha ohledech překonává své konkurenty, zejména pokud jde o objem zavazadlového prostoru. Obrovská obliba se promítá do poměrně nízkých cen náhradních dílů a servisu. Sehnat domácí kopii také není nijak závratný problém. Každá inkarnace nabízí dobré jízdní vlastnosti a uspokojivý komfort. Technické problémy se objevují ve druhém vydání, kde v prvních letech jednotky z rodiny TSI a TDI dělaly drahoty. Na tyto odrůdy je třeba dávat pozor.

Zdroj: autocar.co.uk