Škoda auto dostala zakázku na luxusní rychlovlaky budoucnosti. Nahlédněte do jejich interiéru
V pražských Letňanech to hučí jako při bouřce. V aerodynamickém tunelu stojí maketa nového vlaku a proud vzduchu kolem ní sviští rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině. Inženýři sledují každý detail – jak se vítr láme kolem čelní části, jak se mění tlak, kde se proudnice odtrhávají. Není to show pro kamery, ale první zásadní test nového vlaku Škoda 26Ev, který si objednala Arriva pro dálkové linky v Česku.
Nový vlak Škoda 26Ev: česká odpověď na západní konkurenci
„Nejde jen o rychlost. Chceme, aby vlak byl úsporný, tichý a stabilní,“ říká jeden z techniků vývojového týmu. Testy prověřují, jak se souprava bude chovat při silném větru, jak reaguje na tlakové vlny a co udělá s konstrukcí extrémní situace. I když jde o model v měřítku 1:25, měření jsou neuvěřitelně přesná – v řádu milimetrů. A každý milimetr se počítá. Malá změna tvaru čela totiž může přinést úsporu několika procent elektrické energie, což při milionech kilometrů ročně znamená obrovské peníze.
Zakázka za miliardy a vlaky na příští dekádu
Arriva díky ní obhájila výběrové řízení Ministerstva dopravy, které podmínilo provoz právě nasazením nových moderních souprav.
Vzniknou dvě verze – třívozová pro 224 cestujících a čtyřvozová pro 315 míst. Obě nabídnou klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky, informační systém, automat na občerstvení a samozřejmě místo pro kola.

Interiér, kde se dá vydržet
Škoda chce tentokrát posunout komfort o úroveň výš. Cílem je, aby se člověk po dvou hodinách cesty netěšil, že už vystoupí. Sedadla budou širší, rozteče větší a prostor celkově otevřenější.
Designéři se inspirovali letectvím – decentní LED osvětlení, tichá klimatizace, materiály, které působí tepleji než běžné plastové panely. Zkrátka prostředí, kde se dá dýchat a které nepůsobí stísněně.
Palubní systém zobrazí trasu, aktuální rychlost i nabídku občerstvení. A protože Arriva cílí i na cykloturisty, počítá se s prostorným oddílem pro kola.
Každý detail rozhoduje
Větrný tunel v Letňanech je teď jejich laboratoří. Model čelní části se otáčí v různých úhlech, simuluje se čelní i boční vítr a senzory pečlivě měří síly působící na karoserii.
Získaná data pak putují zpět do konstrukční kanceláře v Plzni, kde se podle nich ladí tvar karoserie – od zakřivení čela po tvar krytů pantografu. Na papíře to vypadají jako drobnosti, ale právě ty rozhodují o tom, jestli bude vlak tichý, úsporný a stabilní i při rychlostech kolem 160 km/h.
Od zkoušek k realitě
Aerodynamické testy jsou jen začátek. Následovat budou zkoušky pevnosti, brzd, hluku nebo klimatické odolnosti. Výroba prvních skutečných souprav začne během několika let, pak přijdou dlouhé měsíce testování v běžném provozu.
Pokud půjde všechno podle plánu, první cestující se novými vlaky svezou na přelomu let 2028 a 2029. Do té doby se bude ladit každý detail – od podvozků až po software palubního systému.
Nová éra pro české koleje
České železnice čeká po letech stagnace čerstvý vítr. Nová Škoda 26Ev může přinést to, co jsme dosud znali spíš z Německa nebo Rakouska – tichý provoz, čistý interiér, spolehlivou Wi-Fi a prostředí, kde si můžete dát kávu a v klidu pracovat.
Pokud projekt splní očekávání, půjde o důkaz, že v Česku dokážeme vyrábět vlaky světové úrovně. A možná i o krok k tomu, aby lidé zase začali jezdit vlakem proto, že chtějí – ne proto, že musí.
Zdroj: ceskenoviny.cz, newstream.cz, YouTube