Škoda bije na poplach. Fabia pravděpodobně skončí kvůli Euro 7 v roce 2025 a s ní i Scala a Kamiq
Před návrhem nové emisní normy EU7 se zdálo, že její konstrukce bude racionální (vzhledem k nadcházejícímu zákazu spalovacích motorů od roku 2035). Jinými slovy, neexistoval žádný rozumný důvod, proč výrobcům ještě více ztěžovat život, když bylo jasné, že EU bude prosazovat elektromobily.
Konečná přísná podoba nových pravidel proto mnohým vyrazila dech a situace se zdá být ještě horší. Martin Jahn, člen představenstva Škody, v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že pokud se nic nezmění, Fabia skončí kvůli Euro 7 již v roce 2025 a s ní i další modely.
Martin Jahn, člen představenstva mladoboleslavské automobilky zodpovědný za prodej a marketing, v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny (HN) přirovnal novou emisní normu Euro 7 k „noži do zad“ a řekl, že nechápe, kdo mohl takový návrh vůbec vymyslet. Podle něj je to ze strany Evropské komise „naprosto nezodpovědné“.
Problém vidí také v tom, že v současné době výrobci neřeší pouze podobu EU7, ale trápí je také ceny energií, surovin, chybějící komponenty, a tedy dlouhé čekací doby. Tento chaos je jen umocněn zněním nové emisní normy a staví výrobce automobilů do situace, kdy si nevědí rady.
„Je to naprosté ignorování reálných možností automobilového průmyslu ze strany navrhovatelů,“ říká rozhořčeně Martin Jahn a dodává: „Existuje však také řada nevyřešených otázek týkajících se samotného měření emisí. Například jak se bude měřit, aby bylo zajištěno, že vozidla budou vždy dosahovat ideálních hodnot emisí, například těsně po nastartování nebo při plném naložení s přívěsem do kopce. To mění celý proces a návrh bohužel tyto zásady nepopisuje. V současné době však musíme plánovat výrobní kapacity a investice do vývoje technologií na příští tři roky, ale když ani nevíme, jak by to mělo reálně vypadat, nejsme schopni to naplánovat. Nejistota nás provází na každém kroku. To je další, proto nás návrh dráždí a považujeme ho za neseriózní,“ vysvětluje v rozhovoru pro HN.
Malá auta by se nevyplatila
Nejhorší (jistě nejen) z pohledu Škody je, že v současnosti nejasná pravidla svazují konstruktérům ruce do té míry, že nemají šanci upravit stávající vozy tak, aby v roce 2025 splňovaly pravidla EU7. Náklady na změny jsou navíc tak vysoké, že se nevyplatí ani malým výrobcům automobilů.
„Pokud by norma platila v současné navrhované podobě, Škoda by již v polovině roku 2025 ukončila výrobu vozů třídy A0, tedy Fabie, Scaly a Kamiqu,“ upozorňuje Jahn s tím, že objem výroby je tak velký, že by prakticky mohl uzavřít celou výrobní halu v Mladé Boleslavi. „Kdyby se to mělo uskutečnit, bylo by to naprosté šílenství. Ale nedovedu si představit, že se to skutečně stane,“ doufá jeden z vrcholných manažerů Škody.
Pro představu, co to znamená jen pro českou značku, hovoříme o výrobě nejméně 150 000 vozů ročně! O dodavatelích a dalších přidružených společnostech nemluvě. EU7 proto jednoznačně ohrožuje nejen zisky, ale především zaměstnanost.
Škoda proto doufá, že se jí podaří prosadit změny v Evropském parlamentu a ve spolupráci s ostatními zeměmi EU, které musí návrh Evropské komise schválit. Plánuje jednat s poslanci Evropského parlamentu a příslušnými ministry členských států. „Musíme jim vysvětlit nereálnost návrhu a podívat se na jeho nejasné detaily,“ říká Martin Jahn. „Odborníci z ACEA (Evropské asociace výrobců automobilů) a dalších automobilek už to politikům vysvětlili, a oni pak přišli s návrhem, který je zcela nejasný a neproveditelný. Nechápu, kdo může v dnešní době s takovým návrhem vůbec přijít. Považuji to od Komise za naprosto nezodpovědné,“ zlobí se Martin Jahn.
Stud není v boji proti byrokratickému kolosu osamocen. Doufá, že na její straně bude stát Luca de Meo, nový prezident ACEA a bývalý vysoce postavený manažer koncernu VW, který nyní mimo jiné vede Renault. O změnu mají zájem také Toyota a skupina Stellantis, zkrátka všechny koncerny vyrábějící menší automobily, které by se v současné podobě EU7 mohly dostat do vážných problémů.
Nejasná pravidla jim svazují ruce
Martin Jahn to vidí podobně. „Netuším, jak na to komise přišla. Nemohu to ani komentovat, protože je to nesmysl. Komisaři nemohou znát částku, protože některé postupy nejsou vůbec dobře popsány. Potřebujeme přesné pokyny a pravidla pro měření emisí, do té doby se mohou jen domnívat a spekulovat o ceně,“ říká zástupce společnosti.
V reakci na kritiku Evropská komise tvrdí, že čistší spalovací motory pomohou evropským výrobcům na trzích, které budou pomaleji přecházet na elektromobily, ale Jahn tvrdí, že je to nesmysl. „Argumenty o zvýšení konkurenceschopnosti na jiných trzích jsou mylné. Jsou mimo realitu. Komise uvádí, že díky zavedení normy Euro 7 bude mít Evropa po roce 2035 čistší spalovací motory, a bude tak moci vyvážet čisté automobily na trhy třetího světa, jako je Afrika nebo Indie. To je směšné. Jsou země, které Euro 7 nezavedou. Nebudou jen tak předražovat své motory na naši úroveň. To rozhodně neposílí naši konkurenceschopnost na klíčových trzích. Naopak nám to znemožní vývoz automobilů, protože na těchto trzích budou příliš drahé. V rozvojových zemích se auta stejně většinou vyrábějí na místě, protože drahé evropské modely tam nelze vyvážet,“ uzavírá Martin Jahn.
Zdroj: redakce, Škoda, hn.cz