Škoda 706 RTO: autobusy z Vysokého Mýta mířily do Afriky, na Blízký východ nebo na Kubu. Do komunistické země šla dokonce speciální verze

Přidat na Seznam.cz

Škoda 706 RTO je bezesporu jedním z nejlegendárnějších autobusů bývalého východního bloku. V době svého nástupu zaujal vůz nejen mimořádně elegantním designem, ale také odolnou konstrukcí a houževnatostí, díky níž bylo „er-té-óčko“ schopno sloužit i v drsnějších podmínkách některých exportních trhů. Asi největší exotikou pro autobusy z Vysokého Mýta byla komunistická Kuba. A zdaleka nešlo jen o její teplejší klima.

Škoda 706 RTO byl mimořádně úspěšný autobus, který dělal dobré jméno československému průmyslu nejen na domácím trhu, ale i daleko za jeho hranicemi. A rozhodně to nebyly jen sousední země v rámci bývalého východního bloku.

Nejeden autobus z Vysokého Mýta skončil v Africe, na Blízkém východě nebo dokonce na Kubě. Posledně jmenovaný trh byl velmi specifický a autobusy pro něj musely být náležitě přizpůsobeny. Většina vozů 706 ve verzi RTO-MEX (městský export) se vyvážela právě tam.

Bez rezervy a topení

Exportní verze 706 RTO se ve Vysokém Mýtě vyráběly v několika modifikacích a lišily se podle jednotlivých požadavků a destinací. Například pro země Blízkého východu a Kubu autobusy nedostávaly vytápění prostoru pro cestující a řidiče (nebylo nutné). Naopak boční větrací okna a výklopné střešní poklopy byly dimenzovány podstatně velkoryseji.

Země Středního východu dokonce nevyžadovaly ani rezervní kolo. Ještě zajímavější byly některé autobusy pro Kubu, které dostaly velmi odolné pevnostní nárazníky. Ty nebyly tvořeny lisovaným plechem, ale pevným profilem, který vydržel nárazy od jiných vozů, a v případě potřeby se takto upravené autobusy mohly protlačit hustým provozem nebo překážkami na kubánských venkovských silnicích.

Zajímavé byly také přívěsy, které Kubánci vyrobili z vyřazených autobusů 706 RTO. Jednoduše z nich vymontovali motory, upravili přední části, opatřili je ojí připojenou k předním kolům a zapřáhli je za pracovní autobusy. Na Kubě tímto způsobem využívali i vyřazené autobusy a maximálně využívali jejich techniku i bez funkčních motorů. O jejich technickém stavu si však nikdo nemohl dělat iluze.

Zdroj: redakce, Škoda Bus Club